Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 40
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. november 2018
2018-5448
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 15. oktober 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 40
–
Forslag til lov om ændring af færdsels-
loven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra med-
lem af udvalget Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 3:
Hvilke overvejelse gør ministeren sig om, at de forhøjede bøder rammer chauf-
førerne hårdere end vognmændene, der står bag, og finder ministeren dette
retfærdigt?
Svar:
Nærværende lovforslag indeholder en forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig
parkering på til- og frakørselsramper på motorvejsnettet og motortrafikvejene
og en generel forhøjelse af parkeringsafgiften for køretøjer, hvis tilladte total-
vægt overstiger 3.500 kg.
Jeg lægger til grund for min besvarelse, at der spørges ind til forhøjelsen af
parkeringsafgiften.
I den forbindelse bemærker jeg, at der med nærværende lovforslag ikke ændres
på de eksisterende regler for, hvor og hvornår man må standse og parkere. Hvis
man overholder reglerne, vil man altså ikke blive påvirket af den foreslåede
ændring.
Arbejdet med nærværende lovforslag har ikke givet mig anledning til at ændre
på det klare udgangspunkt i færdselsloven om, at en bøde eller parkeringsafgift
påhviler den, der har overtrådt loven.
Det følger imidlertid af færdselslovens § 121, stk. 4, at betales afgiften ikke in-
den den fastsatte frist, hæfter tillige ejeren (brugeren) for betalingen, medmin-
dre det godtgøres, at føreren uberettiget var i besiddelse af køretøjet.
Der er altså efter den nuværende lovgivning hjemmel til, at også ejeren af et
køretøj, dvs. typisk vognmanden, kan komme til at hæfte for betalingen af en
parkeringsafgift, såfremt den ikke betales inden den fastsatte tidsfrist. Jeg er