Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 226
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 226) Forslag til lov om ændring af
lov om folkeskolen (Justering af fagrækken og den understøttende un-
dervisning, afkortning af skoleugens længde, ansættelse af skoleledere og
kompetencedækning m.v.) har udvalget i brev af 25. april 2019 efter øn-
ske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Med
den foreslåede ændring af folkeskolelovens § 16 b og 16 d vil nog-
le elever på mellemtrinet og i udskolingen få en længere skoledag, end de
har i dag. Vil ministeren oplyse, hvor mange elever der kan forventes at
få udvidet skoledagen, hvis lovforslaget vedtages?”
Svar:
Med lovforslaget foreslås det at ændre den samlede undervisningstid i
indskolingen fra 1.200 timer til 1.110 timer, der sammen med forslaget
om øget kvalitet i den understøttende undervisning skal bidrage til at
sikre en mere fokuseret skoledag for indskolingseleverne.
Rammerne for konvertering af tid til understøttende undervisning fore-
slås justeret, herunder så folkeskolelovens § 16 b fremover kun vil finde
anvendelse i indskolingen samt på specialskoler og i specialklasser på
mellemtrin og i udskolingen. Det foreslås derudover at indsætte en ny §
16 d i folkeskoleloven, således at det fremover bliver muligt på mel-
lemtrin og i udskolingen at konvertere op til to klokketimer ugentligt
(120 minutter) pr. klassetrin til andre aktiviteter, der udløser et tilsvaren-
de personaleforbrug i overensstemmelse med de lokale ønsker og behov
på den enkelte skole. Dvs. at skoleugens længde med lovforslaget frem-
adrettet vil se ud som følgende:
Indskoling: 27,8 timer
Mellemtrin: 33 timer med mulighed for at afkorte til 31 timer
Udskoling: 35 timer med mulighed for at afkorte til 33 timer
26. april 2019
Sagsnr.:19/06403