Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 226
Offentligt
2049955_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 226) Forslag til lov om ændring af
lov om folkeskolen (Justering af fagrækken og den understøttende un-
dervisning, afkortning af skoleugens længde, ansættelse af skoleledere og
kompetencedækning m.v.) har udvalget i brev af 25. april 2019 efter øn-
ske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Med
den foreslåede ændring af folkeskolelovens § 16 b og 16 d vil nog-
le elever på mellemtrinet og i udskolingen få en længere skoledag, end de
har i dag. Vil ministeren oplyse, hvor mange elever der kan forventes at
få udvidet skoledagen, hvis lovforslaget vedtages?”
Svar:
Med lovforslaget foreslås det at ændre den samlede undervisningstid i
indskolingen fra 1.200 timer til 1.110 timer, der sammen med forslaget
om øget kvalitet i den understøttende undervisning skal bidrage til at
sikre en mere fokuseret skoledag for indskolingseleverne.
Rammerne for konvertering af tid til understøttende undervisning fore-
slås justeret, herunder så folkeskolelovens § 16 b fremover kun vil finde
anvendelse i indskolingen samt på specialskoler og i specialklasser på
mellemtrin og i udskolingen. Det foreslås derudover at indsætte en ny §
16 d i folkeskoleloven, således at det fremover bliver muligt på mel-
lemtrin og i udskolingen at konvertere op til to klokketimer ugentligt
(120 minutter) pr. klassetrin til andre aktiviteter, der udløser et tilsvaren-
de personaleforbrug i overensstemmelse med de lokale ønsker og behov
på den enkelte skole. Dvs. at skoleugens længde med lovforslaget frem-
adrettet vil se ud som følgende:
Indskoling: 27,8 timer
Mellemtrin: 33 timer med mulighed for at afkorte til 31 timer
Udskoling: 35 timer med mulighed for at afkorte til 33 timer
26. april 2019
Sagsnr.:19/06403
L 226 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor mange elever der kan forventes at få udvidet skoledagen, hvis lovforslaget vedtages, til undervisningsministeren
2049955_0002.png
I den reviderede rapport om Skolernes anvendelse af § 16 b (Epinion,
januar 2019) fremgår det, at 46 pct. af skolerne i skoleåret 2017/2018
anvendte § 16 b.
Undersøgelsen viser, at de 46 pct. af skolerne, der benyttede den gælden-
de folkeskolelovs § 16 b, i gennemsnit afkorter skoleugen med 121 mi-
nutter i indskolingen, 106 minutter på mellemtrinnet og 107 minutter i
udskolingen.
De fleste
skoler
afkorter skoleugen med 2-3 lektioner pr. uge,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Antal og andel skoler, hvor skoletiden afkortes med 45-135 min. (svarende til 1-3 lektioner) pr. uge
Indskoling
45-89 min. (svarende til 1-
2 lektioner), antal/andel
90-134 min. (svarende til
2-3 lektioner), antal/andel
135 min. eller derover
(svarende til 3-4 lektio-
ner), antal/andel
I alt
38 / 22%
82 / 47%
54 / 31%
Mellemtrin
96 / 27%
171 / 48%
88 / 25%
Udskoling
88 / 28%
157 / 50%
67 / 21%
Specialklasser
20 / 11%
64 / 36%
93 / 53%
174 / 100%
355 / 100%
312 / 100%
177 / 100%
Anm.: Det bemærkes, at UVM ikke har kendskab til spredningen inden for de oplistede intervaller.
Kilde:
Tabel 3 i ”Notat ifm. genberegning af tal om skolernes anvendelse af § 16 b” af Epinion (januar 2019)
Ligeledes afkortes skoleugen med 2-3 lektioner pr. uge for de fleste
klas-
ser,
hvor den gældende folkeskolelovs § 16 b anvendes (almenklasser),
jf.
tabel 2.
Tabel 2
Antal og andel klasser, hvor skoletiden afkortes med 45-135 min. pr. uge
Indskoling
45-89 min. (svarende til 1-
2 lektioner), antal/andel
90-134 min. (svarende til
2-3 lektioner), antal/andel
135 min. eller derover
(svarende til 3-4 lektio-
ner), antal/andel
I alt
252 / 20%
599 / 48%
385 / 31%
Mellemtrin
452 / 25%
896 / 50%
448 / 25%
Udskoling
500 / 28%
890 / 50%
396 / 22%
Specialklasser
56 /11%
160 / 32%
284 / 57%
1.236 / 100%
1.796 / 100%
1.786 / 100%
500 / 100%
Anm.: Det bemærkes, at UVM ikke har kendskab til spredningen inden for de oplistede intervaller.
Kilde:
Tabel 4 i ”Notat ifm. genberegning af tal om skolernes anvendelse af § 16 b” af Epinion (januar 2019)
Det bemærkes, at Undervisningsministeriet ikke har kendskab til spred-
ningen inden for de oplistede intervaller i
tabel 1
og
2.
Med den foreslåe-
de lovændring vil klasser på mellemtrin fremadrettet få mulighed for at
afkorte op til to klokketimer (svarende til 120 minutter) ugentligt.
Det fremgår af tabel 2, at 25 pct. af de 4-6. kl., der benytter den gældende
folkeskolelovs § 16 b, og 22 pct. af de 7.-9. kl., der benytter den gælden-
2
L 226 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor mange elever der kan forventes at få udvidet skoledagen, hvis lovforslaget vedtages, til undervisningsministeren
de folkeskolelovs § 16 b, afkorter skoleugen med 135 minutter eller me-
re.
Det bemærkes, at der i den foreslåede § 16 d, stk. 2, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 6, gives mulighed for at afkorte skoleugens længde
yderligere i 7. eller 8. klasse med henblik på at give tid til konfirmations-
forberedelse. Derudover vil den foreslåede § 16 b, som affattet ved lov-
forslagets § 1, nr. 5, finde anvendelse på mellemtrinnet og i udskolingen
for specialskoler og specialklasser.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3