Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 223
Offentligt
2052466_0001.png
1. maj 2019
J.nr. 2018 - 8110
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 223 - Forslag til Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskel-
lige forbrugsafgifter, lov om afgift af konsum-is, momsloven og registreringsafgiftsloven
(Godtgørelse af punktafgifter til visse organisationer m.v., ændring vedr. konsignations-
lagre, kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved EU-handel og ændringer vedr. import
og eksport af brugte køretøjer).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 16. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Claus Hansen
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-19 fra AutoBranchen Danmark vedrørende ændringer af registreringsafgiftsloven, til skatteministeren
2052466_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. april 2019 fra AutoBranchen Dan-
mark vedrørende ændringer af registreringsafgiftsloven, jf. L 223 - bilag 2.
Svar
AutoBranchen Danmark anfører i deres henvendelse, at
Aftale om styrket regelefterlevelse på
motorområdet
af 2. april 2019, herunder tiltagene om at indføre et omkostningsdækkende
gebyr på ca. 1.900 kr. ved eksport af brugte køretøjer, at indføre et omkostningsdækkende
gebyr på ca. 20 kr. pr. toldsyn, at ophæve reglen om at forhøje afgiftsrefusionen med 400
kr. ved toldsyn og at forlænge fristen for udbetaling af eksportgodtgørelse, hvor kun enkelte
elementer indgår i L 223, vil medføre store økonomiske konsekvenser for eksportvirksom-
hederne.
Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet
er indgået mellem Regeringen (Venstre, Libe-
ral Alliance og Det Konservative Folkeparti) samt Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet. Det er således et
samlet Folketing, der står bag aftalen. Aftalen har til formål at styrke motorområdet, her-
under øge regelefterlevelsen og mindske risikoen for svig.
Det følger bl.a. af aftalen, at selvanmelderordningen på eksportområdet afskaffes, hvilket
indebærer, at virksomhederne ikke længere vil kunne fastsætte værdien af køretøjer ved
eksport. Denne opgave vil i stedet blive pålagt Motorstyrelsen og skønnes at medføre en
samlet udgift på ca. 70 mio. kr., som vil blive finansieret gennem et fuldt omkostnings-
dækkende gebyr på ca. 1.900 kr. ved eksport af brugte køretøjer. Indførelsen af det om-
kostningsdækkende gebyr er en udvidelse af Motorstyrelsens tidligere opgaveomfang,
hvorfor gebyret vil være i overensstemmelse med regeringens gebyrpolitik.
Det følger også af aftalen, at der vil blive indført et omkostningsdækkende gebyr på ca. 20
kr. pr. toldsyn, der har til formål at styrke kvaliteten af toldsynene gennem øget tilsyn med
synsvirksomhederne. Merudgifterne til tilsynet udgør ca. 0,7 mio. kr. pr. år.
Endvidere er det aftalt at ophæve reglen om at forhøje afgiftsrefusionen med 400 kr. ved
toldsyn, da det vurderes, at det er eksportørens ansvar henholdsvis at fremskaffe og fore-
lægge den påkrævede dokumentation for Skatteforvaltningen og at sikre, at eksportkøre-
tøjerne opfylder kravene til udbetaling af godtgørelse, herunder at køretøjerne er i regi-
streringsklar stand. Udgifterne i forbindelse med at fremskaffe denne dokumentation ved
eksport vurderes alene at skulle påhvile eksportøren. Afskaffelse af godtgørelsen, som vil
øge afgifterne ved at eksportere køretøjer, er udtryk for et reduceret erhvervstilskud og er
dermed ikke i strid med regeringens skattestop. Det frigjorte beløb vil ifølge aftalen i ste-
det blive anvendt til at øge kontroltrykket på motorområdet.
Endelig indebærer aftalen, at fristen for udbetaling af eksportgodtgørelse forlænges med
det formål at mindske risikoen for, at der uberettiget bliver udbetalt eksportgodtgørelse.
Side 2 af 3
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-19 fra AutoBranchen Danmark vedrørende ændringer af registreringsafgiftsloven, til skatteministeren
2052466_0003.png
Det er blevet anset for nødvendigt at gennemføre tiltagene
til trods for de konsekvenser
det vil have for de berørte erhverv
for at imødegå de konstaterede udfordringer med
manglende regelefterlevelse.
AutoBranchen Danmark bemærker afslutningsvist, at det bl.a. kan vanskeliggøre virksom-
hedernes regelefterlevelse, at køretøjer først må eksporteres 14 dage efter de er anført på
virksomhedernes såkaldte månedsangivelse, da det i visse situationer kan medføre, at
godtgørelsen udbetales, før køretøjerne rent faktisk er eksporteret. Det skyldes bl.a., at
købere kommer fra alle egne af Europa, og at afhentningstidspunktet derfor ikke altid
harmonerer med udbetalingstidspunktet. Branchen har overfor Motorstyrelsen påpeget
uhensigtsmæssigheden med ønske om et særligt statusfelt på månedsangivelsen, der
kunne angive, når køretøjet var udført, så godtgørelsen ikke bliver udbetalt for tidligt.
Jeg har forstået, at der ikke på nuværende tidspunkt er mulighed for at gøre udbetalingen
afhængig af, hvornår virksomhederne angiver, at godtgørelsen for de enkelte køretøjer er
klar til udbetaling, men jeg har bedt om, at det undersøges, om der er mulighed for at fo-
retage en systemmæssig ændring.
For så vidt angår Autobranchen Danmarks spørgsmål om det omkostningsdækkende ge-
byr på ca. 1.900 kr. ved eksport af køretøjer samt det allerede gældende fradrag i godtgø-
relsesbeløbet på 15 pct. eller mindst 8.500 kr. (for personbiler m.v.) er foreneligt med
EU-retten, henvises til svaret på SAU L 223
spørgsmål 2.
Side 3 af 3