Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222
Offentligt
2055055_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Samråd om L 222
forslag til lov om ændring
af lov om afgift af lønsum mv. og momsloven
(indførelse af nulmoms på elektronisk
leverede aviser mv.)
Åbent
6. maj 2019 kl. 8.30-9.30
Folketinget
Max. 10 minutter
Folketingets Skatteudvalg
Spørgsmålet er stillet til skatteministeren og
kulturministeren efter ønske fra Mogens Jensen (S)
og Søren Søndergaard (EL).
6. maj 2019
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Samrådsspørgsmål A
[Det talte ord gælder.]
Ministrene bedes redegøre for, hvilke medier
som er omfattet af de nye regler for nulmoms
og hvilke medier, der ikke er, og herunder
redegøre for om der ikke med regeringens
forslag opstår nye, uhensigtsmæssige forskelle
på den offentlige finansiering af danske medier.
Endelig bedes ministrene redegøre for, hvorfor
vedtagelsen af lovforslaget ikke kan afvente
den igangsatte undersøgelse af de
konkurrencemæssige konsekvenser for
medierne af det fremsatte lovforslag.
Dok. nr. 19/01306-2
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/5-19, til kulturministeren og skatteministeren
Side 2
Samrådstale
Tak for samrådsspørgsmålet.
Med medieaftalen for 2019 til 2023 ønskede vi
regeringen
og Dansk Folkeparti at sikre en
bedre balance i det danske mediebillede mellem
gamle og nye medier. Som et element heri blev
det besluttet at udvide nulmomsordningen for
trykte aviser til også at gælde elektroniske
aviser, når det nødvendige EU-retsgrundlag var
på plads.
Samtidig besluttede vi med medieaftalen, at der
skulle igangsættes en undersøgelse af det
konkurrencemæssige samspil mellem
traditionelle nyhedsmedier og magasiner.
I november 2018 blev der i EU-regi opnået
enighed om at ændre momsdirektivet, så det
fremover er muligt at ligestille trykte og
elektroniske versioner af aviser momsmæssigt.
I forbindelse med finanslovsforhandlingerne
aftalte regeringen og Dansk Folkeparti derfor,
at der skulle indføres nulmoms på elektronisk
leverede aviser hurtigst muligt.
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/5-19, til kulturministeren og skatteministeren
Side 3
Det har vi arbejdet hårdt for
og det er derfor
glædeligt, at skatteministeren i sidste måned
fremsatte lovforslag om ændring af lov om
lønsumsafgift og momsloven med henblik på
ikrafttræden den 1. juli 2019.
Konkurrenceundersøgelsen er godt i gang. Når
resultatet af undersøgelsen foreligger, må
aftalepartierne tage stilling til, om dette giver
anledning til yderligere tiltag.
Uagtet undersøgelsen synes vi, at det er
fornuftigt, at danske aviser sidestilles
momsmæssigt
både når de udkommer på tryk
og elektronisk
og vi har ønsket, at de
elektroniske aviser skal have gavn af
nulmomsordningen allerede til sommer. Det vil
forbedre vilkårene for avisbranchen, som er en
vigtig del af det danske demokrati.
Der bliver spurgt til, om der opstår nye,
uhensigtsmæssige forskelle på den offentlige
finansiering af danske medier.
Med ændringen af momslovgivningen har vi
ønsket at skabe mere lige vilkår for
nyhedsmedier. Der skal ikke være forskel på,
om man udkommer på tryk eller elektronisk
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/5-19, til kulturministeren og skatteministeren
Side 4
og det gør vi i det omfang, det er muligt inden
for de gældende EU-retlige rammer.
Derudover har vi også foretaget en række andre
ændringer i mediestøtteordningen mhp. at sikre
bedre balance mellem de statslige og private
medier og mellem de landsdækkende og de
regionale samt lokale medier. Vi ønsker, at
nyhedsmedier fremover i højere grad skal
kunne levere kvalitetsindhold til de danske
mediebrugere under mere ens forudsætninger.
Og så vil jeg gerne give ordet til
skatteministeren.