Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222
Offentligt
2054855_0001.png
Tale
6. maj 2019
J.nr. 2018 - 6375
Kontor:
Moms, afgifter og told
[MAT]
Tale til besvarelse af SAU L 222 samrådsspørgsmål A
den 6. maj 2019 kl. 8.30-9.30
Initialer:
MLJ
Spørgsmål A
Ministrene bedes redegøre for, hvilke medier som er
omfattet af de nye regler for nulmoms og hvilke me-
dier, der ikke er, og herunder redegøre for om der ikke
med regeringens forslag opstår nye, uhensigtsmæssige
forskelle på den offentlige finansiering af danske me-
dier. Endelig bedes ministrene redegøre for, hvorfor
vedtagelsen af lovforslaget ikke kan afvente den igang-
satte undersøgelse af de konkurrencemæssige konse-
kvenser for medierne af det fremsatte lovforslag.
Indledning
Tak for spørgsmålet og muligheden for at komme her
og redegøre for baggrunden for L 222
lovforslaget
om at indføre nulmoms på elektroniske aviser.
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/5-19, til kulturministeren og skatteministeren
2054855_0002.png
Baggrunden for lovforslaget har kulturministeren væ-
ret inde på, og derfor vil jeg springe direkte til de kon-
krete spørgsmål.
Hvilke medier er omfattet?
Der bliver spurgt til, hvilke konkrete medier der bliver
omfattet af lovforslaget, og hvilke medier der ikke gør.
I udvalgsbehandlingen er der også blevet stillet flere
spørgsmål hertil.
Jeg kan på forhånd afsløre, at jeg heller ikke i dag
kommer til at sætte navne på, hvilke virksomheder der
evt. kommer til at kunne nyde godt af nulmomsen.
Side 2 af 5
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/5-19, til kulturministeren og skatteministeren
2054855_0003.png
Som jeg også tidligere har svaret, beror det på en vur-
dering i forhold til de fastsatte kriterier, om en bestemt
publikation momsmæssigt er en avis.
Og hvorfor kan jeg ikke komme det nærmere, hvem
der specifikt bliver omfattet? For det første er det
Skatteforvaltningen, som har afgørelseskompetence i
det her spørgsmål. For det andet indeholder skattelov-
givningen generelle betingelser, og opremser derfor
ikke bestemte navngivne virksomheder.
Hvorfor afventer lovforslaget ikke konkurrenceanalysen?
Side 3 af 5
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/5-19, til kulturministeren og skatteministeren
2054855_0004.png
Der bliver også spurgt til, hvorfor vedtagelsen af lov-
forslaget ikke kan afvente den igangsatte konkurrence-
undersøgelse.
Jeg synes selv, at jeg besvarede dette spørgsmål meget
klart fra talerstolen under 1. behandlingen af lovforsla-
get. Regeringen og DF har valgt at fremrykke behand-
lingen af lovforslaget, så det kan nå at blive vedtaget,
inden der udskrives valg.
Når resultatet af konkurrenceundersøgelsen foreligger,
vil vi naturligvis tage stilling til, om det betyder, at der
skal ændres noget.
Side 4 af 5
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/5-19, til kulturministeren og skatteministeren
2054855_0005.png
Afslutning
Jeg synes, at det er vigtigt, at vores skattelovgivning
følger med den teknologiske udvikling. Nulmomsen
på aviser er et eksempel på, at lovgivningen ikke har
kunnet følge med samfundets udvikling.
Derfor synes jeg, at det er rigtig fornuftigt, at nulmom-
sen på aviser nu bliver teknologineutral og dermed bli-
ver opdateret til det samfund, vi lever i i dag.
Tak for ordet.
Side 5 af 5