Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222
Offentligt
2050671_0001.png
29. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 28 af 24. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvorledes en administrativt udviklet praksis kan danne grundlag for en standstillbestemmelse af lovgivningsmæssig karakter, til skatteministeren
2050671_0002.png
Spørgsmål
I svarene på spørgsmål 4 og 5 om kriterierne og vurderingsprocessen for nulmomsfrita-
gelse, læser spørgeren det som om, at der er tre tilbageværende kriterier, og disse kriterier
bygger på en 50 år gammel administrativ udviklet praksis, og at denne administrative
praksis er grundlaget for Danmarks standstill bestemmelse. Vil ministeren oplyse, hvorle-
des en administrativ udviklet praksis, der således ikke er lov, kan danne grundlag for en
standstill bestemmelse, som spørgeren forstår, har lovgivningsmæssig karakter?
Svar
Den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse. Dvs. at nulmomsen er en
særlig dansk undtagelse fra momsdirektivets almindelige bestemmelser, da levering af avi-
ser normalt skal pålægges moms. Danmark har tilladelse til at opretholde denne undta-
gelse, fordi undtagelsen har været brugt i Danmark siden momsens indførelse i 1967.
Selve nulmomsen for aviser er fastsat ved lov (jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 18), hvilket
den har været siden momsens indførelse i 1967. Loven definerer ikke avisbegrebet nær-
mere, hvorfor fortolkningen af begrebet er udviklet gennem en mangeårig administrativ
praksis, som er bekræftet af domstolene.
Side 2 af 2