Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222
Offentligt
2047553_0001.png
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 11. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvorvidt det på trods af EU’s momsdirektiv er muligt at udvide nulmomsordningen, således at flere nyhedsmedier kan blive omfattet, til skatteministeren
2047553_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt
det på trods af EU’s momsdirektiv er muligt at ud-
vide nulmomsordningen, således at flere nyhedsmedier kan blive omfattet?
Svar
Den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse. Dvs. at nulmomsen er en
særlig dansk undtagelse fra momsdirektivets almindelige bestemmelser, da levering af avi-
ser normalt skal pålægges moms. Danmark har tilladelse til at opretholde denne undta-
gelse, fordi undtagelsen har været brugt i Danmark siden momsens indførelse i 1967.
Idet momssystemet i videst muligt omfang skal være harmoniseret, er der visse restriktio-
ner forbundet med standstill-bestemmelser. Medlemslande må fx derfor ikke udvide en
standstill-bestemmelses anvendelsesområde, da stand-still bestemmelsen så falder bort.
EU har imidlertid fornyelig vedtaget en specifik ændring af momsdirektivet, der giver
medlemslande, der fx benytter en standstill, som nulmomsen på aviser, mulighed for at
udvide den eksisterende ordning, så den bliver teknologineutral. Dvs. at Danmark kan
udvide sin nulmoms på trykte aviser til elektroniske aviser, men den kan ikke udvides til
tidsskrifter, bøger eller andet.
Side 2 af 2