Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 207
Offentligt
2033299_0001.png
20. marts 2019
J.nr. 2019 - 1974
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 207 - Forslag til Lov om ændring af lov om ændring af selskabsskatteloven
og forskellige andre love (Forlængelse af overgangsperiode for fastsættelse af bilers
brændstofforbrug).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 19. marts 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilken effekt lovforslaget har på klimaet, til skatteministeren
2033299_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken effekt lovforslaget har på klimaet?
Svar
Lovforslaget indeholder forslag om en forlængelse af overgangsperioden for opgørelse af
bilers brændstofforbrug, som danner grundlag for fastsættelse af brændstofforbrugsafgif-
ten og registreringsafgiften.
Efter de gældende regler opgøres brændstofforbruget efter den såkaldte NEDC2-metode
tillagt 10 pct. til og med den 31. marts 2019 (overgangsperioden). Fra den 1. april 2019
fastsættes brændstofforbruget efter WLTP-metoden tillagt 21 pct. Ved indførelsen af
disse regler (lov nr. 1130 af 11. september 2018 (L 237 A)) blev det vurderet, at ingen af
de to omregningsmetoder havde miljømæssige konsekvenser.
Det har imidlertid vist sig, at der er en betydelig usikkerhed knyttet til de konkrete målin-
ger af de biler, der er blevet typegodkendt efter WLTP-metoden. Senest har Europa-
Kommissionen valgt at stramme op på retningslinjerne for de konkrete målinger.
For at sikre ro om bilafgifterne ved overgangen til opgørelse af bilers brændstofforbrug
efter den nye WLTP-metode, foreslås det, at den gældende overgangsperiode, hvor
brændstofforbruget opgøres efter NEDC2-metoden tillagt 10 pct., forlænges indtil ud-
gangen af 2020.
Givet den usikkerhed, der er knyttet til de konkrete målinger af de biler, der er blevet ty-
pegodkendt efter WLTP-metoden, er det ikke muligt at vurdere om og eventuelt hvordan
en forlængelse af overgangsperioden påvirker prisen på og salget af konkrete bilmodeller
sammenlignet med en situation, hvor overgangsperioden ikke forlænges.
Forslaget betyder imidlertid, at der ikke pr. 1. april 2019 sker ændringer i den måde,
brændstofforbruget og bilafgifterne for nye biler fastsættes.
På den baggrund vurderes forslaget ikke at indebære miljø- eller klimamæssige konse-
kvenser.
Side 2 af 2