Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 207
Offentligt
2033153_0001.png
20. marts 2019
J.nr. 2019 - 1974
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 207 - Forslag til Lov om ændring af lov om ændring af selskabsskatteloven
og forskellige andre love (Forlængelse af overgangsperiode for fastsættelse af bilers
brændstofforbrug).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 19. marts 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan Skatteministeriet er kommet frem til, at provenuet fra registreringsafgiften ikke vil ændre sig som følge af udskydelsen m.v., til skatteministeren
2033153_0002.png
Spørgsmål
Af lovforslaget fremgår det, at der ikke er økonomiske konsekvenser for staten (i form af
ændret provenu fra registreringsafgiften). Samtidig er lovforslaget blevet positivt modta-
get, fordi det vil stoppe en række prisstigninger på biler. Det ønskes på den baggrund op-
lyst, 1) om det er korrekt, at prisen på nogle biler vil blive lavere med udskydelsen end
uden
ministeren bedes give nogle eksempler herpå, 2) om der er andre biler, hvor prisen
bliver højere med udskydelsen end uden
ministeren bedes give nogle eksempler herpå,
og 3) hvordan Skatteministeriet kommer frem til, at provenuet fra registreringsafgiften
ikke vil ændre sig som følge af udskydelsen.
Svar
Fra 1. september 2018 skal alle nyregistrerede biler, der sælges i EU, typegodkendes efter
en ny metode til måling af bilers brændstofforbrug
den såkaldte Worldwide harmonized
Light vehicle Test Procedure (WLTP). WLTP-målinger skønnes i gennemsnit at give et
brændstofforbrug, der er ca. 21 pct. højere end målinger, hvor typegodkendelsen er base-
ret på den tidligere NEDC-metode. Derudover skønnes NEDC2-forbruget, som bereg-
nes på baggrund af WLTP-målingen, i gennemsnit at være 9-10 pct. højere end brænd-
stofforbruget målt ved den tidligere NEDC-måling.
Brændstofforbruget anvendes til fastsættelse af en halvårlig brændstofforbrugsafgift (grøn
ejerafgift). Der betales højere afgift, jo højere brændstofforbruget er. Bilers brændstoffor-
brug ligger desuden til grund for beregningen af registreringsafgift, idet der gives tillæg el-
ler fradrag i registreringsafgiften afhængig af energi-effektivitet (km/l).
I henhold til lov nr. 1130 af 11. september 2018 (L 237A) skal brændstofforbruget, som
anvendes til fastsættelse af registreringsafgift og ejerafgift, i en overgangsperiode frem til
og med 31. marts 2019, fastsættes efter et tilnærmet NEDC-forbrug (NEDC2) udregnet
ud fra WLTP-testen korrigeret med en faktor 1,1. Desuden blev det besluttet, at fra og
med 1. april 2019 fastsættes brændstofforbruget som målt efter WLTP-metoden korrige-
ret med en faktor 1,21.
Baseret på danske data for bilsalget før vedtagelsen af lov nr. 1130 af 11. september 2018
(L 237A) om overgangen til WLTP og sammenhængen mellem overgangen fra NEDC til
WLTP som oplyst i rapporten udarbejdet af Europa-Kommissionens Joint Research Cen-
ter (JRC) skønnes det, at begge metoder for omregning af brændstofforbrug er provenu-
neutrale efter tilbageløb og adfærd.
Det har imidlertid vist sig, at der er en betydelig usikkerhed knyttet til de konkrete målin-
ger af de biler, der er blevet typegodkendt efter WLTP-metoden. Senest har Europa-
Kommissionen valgt at stramme op på retningslinjerne for de konkrete målinger. De nye
og mere retvisende WLTP-målinger forventes først at kunne registreres i datagrundlaget
efterhånden, som nye bilmodeller bliver typegodkendt og rammer det danske marked.
Side 2 af 3
L 207 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan Skatteministeriet er kommet frem til, at provenuet fra registreringsafgiften ikke vil ændre sig som følge af udskydelsen m.v., til skatteministeren
2033153_0003.png
Det er således fortsat vurderingen, at det vil være provenuneutralt at anvende NEDC2-
forbruget tillagt 10 pct., og dermed skønnes en forlængelse af overgangsordningen at
være provenuneutral.
Da WLTP-metoden er baseret på en individualiseret måling, der bl.a. afhænger af ekstra-
udstyr i den konkrete bil, vil der dog kunne findes konkrete biler, for hvilke der er en va-
riation i NEDC2-forbruget tillagt 10 pct. og WLTP-forbruget tillagt 21 pct. for den
samme bil. Det skyldes, at brændstofforbruget opgjort efter NEDC2-metoden er påvirket
af færre faktorer end brændstofforbruget opgjort efter WLTP-metoden. I gennemsnit
skønnes overgangen dog at være provenuneutral.
Grundet mulige forskelle i brændstofforbruget opgjort efter NEDC2-metoden tillagt 10
pct. og efter WLTP-metoden tillagt 21 pct. vil en forlængelse af overgangsperioden i for-
hold til gældende ret både kunne medføre afgiftslempelser og afgiftsstigninger. Givet den
usikkerhed, der er knyttet til de konkrete målinger af de biler, der er blevet typegodkendt
efter WLTP-metoden, er det dog ikke muligt at oplyse om og eventuelt hvordan en for-
længelse af overgangsperioden påvirker prisen på konkrete bilmodeller.
Side 3 af 3