Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 206
Offentligt
2045595_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-04-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 1809034
Dok. nr.: 880171
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. april 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 3 (L 206 - forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang in-
den for sundhedsvæsenet og sundhedsloven (Begrænsning af ressourcereglen ved
kræftscreeninger, udvidelse af lægemiddelskadeordningen i nød- og beredskabssitua-
tioner m.v.) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes give et estimat for, hvad det vil koste at indføre forslaget om be-
grænsning af anvendelsesområdet for ressourcereglen med tilbagevirkende kraft, så-
ledes at de personer, der før lovens ikrafttræden har tabt deres sag på grund af res-
sourcereglen, får mulighed for at søge erstatning på samme betingelser som lov-
forslaget giver mulighed for? Og er ministeren indstillet på at lade denne del af forsla-
get have tilbagevirkende kraft? I benægtende fald bedes ministeren forholde sig til,
om der kan gøres andet for disse personer, der har tabt deres sag på grund af res-
sourcemæssige hensyn.”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at spørgeren henviser til det sagskompleks fra (pri-
mært) Region Hovedstaden, hvor en række kvinder blev indkaldt for sent til screening
for brystkræft og efterfølgende fik konstateret brystkræft
og som i perioden 2014-
2016 fik afvist deres sag i Patienterstatningen med henvisning til ressourcemæssige
begrænsninger i regionerne.
Patienterstatningen har oplyst, at man i perioden 2014-2016 har afvist ca. 32 sager
vedrørende forsinket indkaldelse til brystkræftscreening på grund af manglende res-
sourcer i regionerne. I hovedparten af disse sager har Patienterstatningen ikke taget
stilling til, om der var grundlag for at tilkende erstatning, fordi sagerne blev afvist
uden realitetsbehandling netop med henvisning til de ressourcemæssige begrænsnin-
ger.
De 32 sager udgør dog kun en mindre del af det samlede antal sager vedrørende kvin-
der, som blev indkaldt for sent til screening i brystkræft. Kræftens Bekæmpelse har
således oplyst, at 432 kvinder blev indkaldt for sent til brystkræftscreening i Region
Hovedstaden i 2013-2014 og fik på grund af forsinkelse konstateret brystkræft senere
end ved rettidig indkaldelse.
Kræftens Bekæmpelse har yderligere oplyst, at godt halvdelen af de 432 kvinder blev
indkaldt til screening mere en én måned for sent. Forsinkelser på diagnosticering og
behandling af brystkræft på op til 30 dage har ifølge Patienterstatningens praksis ikke
erfaringsmæssig betydning for patienternes overlevelseschancer eller behandling.
Modsat medfører forsinkede indkaldelser på mere end 30 dage dog ikke erstatning,
med mindre patienten er påført en skade.
L 206 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvad det koster at indføre begrænsning af anvendelsesområdet med tilbagevirkende kraft, til sundhedsministeren
Det er derfor meget vanskeligt at vurdere, hvor mange af de berørte kvinde, som i gi-
vet fald ville have fået anerkendt en erstatningsberettigende skade som følge af den
forsinkede indkaldelse til brystkræftscreening.
Patienterstatningen har gennem de seneste par år haft en anerkendelsesprocent på
godt 25 i forbindelse med behandlingsskader og har i gennemsnit tilkendt erstatning
svarende til 267.000 kr. pr. sag. Foruden udgifter til erstatning, skal der desuden på-
regnes udgifter til øget administrative omkostninger forbundet med behandlingen af
de pågældende sager.
På grund af de mange usikkerhedsfaktorer, at det således vanskeligt at foretage et
kvalificeret estimat over omkostninger ved at give lovforslaget tilbagevirkende kraft.
Ud fra almindelige retssikkerhedsmæssige betragtninger kan det desuden give anled-
ning til principielle betænkeligheder at gennemføre love med tilbagevirkende kraft.
Det fremsatte lovforslag er derfor fremadrettet, hvor vi styrker patienternes rettighe-
der og sikrer, at patienter, som indkaldelse for sent til screening for bryst-, livmoder-
hals-, og tyk- og endetarmskræft kan få deres sag realitetsbehandlet med henblik på
tilkendelse af erstatning for eventuelle skader, der kan tilskrives denne forsinkelse.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Charlotte Beierholm Olsen
Side 2