Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 20
Offentligt
1981342_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-0037-0032
922305
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og medie-
ansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 28/11-18 fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole vedr. forslaget om højere strafferamme for injurier, der publiceres i medier omfattet af medieansvarsloven, end ved offentliggørelse på Facebook og lignende medier, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og
medieansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20):
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. november
2018 fra Danske Medier om gerningsindholdet i forslag til straf-
felovens § 268, nr. 2, jf. L 20 - bilag 4.”
Svar:
Danske Medier anfører i sin henvendelse af 13. november 2018, at den fo-
reslåede § 268 i straffeloven (lovforslagets § 1, nr. 12) vil medføre, at en
skadelig beskyldning, der udbredes til en meget vid kreds gennem sociale
medier, ikke kan straffes lige så hårdt, som hvis den samme beskyldning ud-
bredes gennem et redaktionelt medie, f.eks. en lokal ugeavis. Dette finder
Danske Medier uheldigt.
Som det fremgår af punkt 2.9.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
er Justitsministeriet overordnet set enig i Straffelovrådets overvejelser og
forslag vedrørende straffelovens bestemmelser om ærekrænkelse (§§ 267-
274), og lovforslaget er med enkelte undtagelser udformet i overensstem-
melse med rådets lovudkast.
Justitsministeriet finder imidlertid med afsæt i Straffelovrådets overvejel-
ser, at der kan forekomme andre ærekrænkelser end dem, som Straffelovrå-
det har foreslået, der skal være omfattet af bestemmelsen om bagvaskelse i
§ 268, hvis de er så grove, at det er velbegrundet dels at kunne straffe dem
efter den højere strafferamme i § 268, dels at de skal være undergivet betin-
get offentlig påtale efter den foreslåede § 275, stk. 2.
Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse, at navnlig beskyldnin-
ger, som er fremsat eller udbredt gennem indholdet af et massemedie, og
som er egnet til væsentligt at skade den forurettede, er meget strafværdige.
Selv om anden vid udbredelse, der ikke er sket gennem indholdet af et mas-
semedie, også kan have alvorlige skadevirkning for den forurettede, finder
Justitsministeriet under henvisning til Straffelovrådets overvejelser om at
begrænse betinget offentlig påtale af ærekrænkelser, at bestemmelsen skal
afgrænses til kun at omfatte udbredelsen gennem et massemedie. Baggrun-
den herfor er, at der generelt bør kunne fæstes større lid til indholdet i et
massemedie end f.eks. indholdet af privatpersoners beskyldninger fremsat
på internettet, herunder Facebook.
2
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 28/11-18 fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole vedr. forslaget om højere strafferamme for injurier, der publiceres i medier omfattet af medieansvarsloven, end ved offentliggørelse på Facebook og lignende medier, til justitsministeren
Det bemærkes, at ”massemedier” skal forstås i overensstemmelse med me-
dieansvarslovens § 1, som angiver de medier, der er omfattet af loven.
3