Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 20
Offentligt
1990507_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-0037-0032
954200
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og medie-
ansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 13. december 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om § 268, nr. 2, giver mindelser om ytringfrihedsfjendtlige regler i Ungarn, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og
medieansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20):
”Eksperter i ytrings- og pressefrihed udtaler, at § 268, nr. 2 giver
mindelser om ytringfrihedsfjendtlige regler i Ungarn, og at be-
stemmelsen sender et helt forkert signal deler ministeren denne
bekymring?”
Svar:
Straffelovrådet foreslog i betænkning nr. 1563/2017 om freds- og ærekræn-
kelser, at straffelovens § 268 burde afgrænses mere snævert med udgangs-
punkt i det nuværende 1. led af bestemmelsen, som straffer beskyldninger,
der er fremsat eller udbredt mod bedre vidende. Dette skulle bl.a. ses i lyset
af, at overtrædelser af straffelovens § 268 efter Straffelovrådets opfattelse
burde påtales af det offentlige efter begæring, og at bestemmelsen derfor
alene burde omfatte de alvorligste beskyldninger.
Der kan imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse forekomme andre ære-
krænkelser end dem, som Straffelovrådet har foreslået, skal være omfattet
af straffelovens § 268, der er så grove, at det er velbegrundet dels at kunne
straffe dem efter den højere strafferamme i § 268, dels at de skal være un-
dergivet betinget offentlig påtale.
Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse, at navnlig beskyldnin-
ger, som er fremsat eller udbredt gennem indholdet af et massemedie, og
som er egnet til væsentligt at skade den forurettede, er meget strafværdige.
Selv om anden vid udbredelse, der ikke er sket gennem indholdet af et mas-
semedie, også kan have alvorlige konsekvenser for den forurettede, finder
Justitsministeriet under henvisning til Straffelovrådets overvejelser om at
begrænse betinget offentlig påtale af ærekrænkelser, at den foreslåede be-
stemmelse i straffelovens § 268, nr. 2, skal afgrænses til kun at omfatte ud-
bredelse gennem et massemedie. Baggrunden herfor er, at der generelt bør
kunne fæstes større lid til indholdet af et massemedie end f.eks. indholdet af
privatpersoners beskyldninger fremsat på internettet, herunder på Facebook.
På den baggrund finder jeg ikke, at den foreslåede bestemmelse i straffe-
lovens § 268, nr. 2, sender et forkert signal.
2
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om § 268, nr. 2, giver mindelser om ytringfrihedsfjendtlige regler i Ungarn, til justitsministeren
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 8 og 9 til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
erstatningsansvarsloven og medieansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser
m.v.) (L 20).
3