Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 192
Offentligt
2043454_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 9. april 201 9
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 1 92, forslag til dy revelfærdslov, stillet
1 . april 201 9 efter ønske fra Rasmus Helv eg Petersen (RV ).
Spørgsm ål nr. 1
”V
il ministeren dele lovforslaget i to, således at der kommer en klar skelnen mellem hensynet til det
dy reetiske og det dyrevelfærdsmæssige, og såfremt det ikke er tilfældet, hv ad er så baggrunden
herfor?”
Sv ar
Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt at opdele lovforslaget således, at der sondres mellem, hvornår der
er tale om henholdsvis dyreetiske hensyn og dy revelfærdsmæssige hensyn. Dette sky ldes, at der kan
v ære tale om hensyn, som både rummer dyrevelfærdsmæssige og dy reetiske aspekter.
Det er ikke ny t, at lov givningen på dyrevelfærdsområdet omfatter dyreetiske hensyn, men det ny e er,
at det foreslås næv nt eksplicit i loven. I dag forholder det sig således, at der både er regler i den
gældende dy reværnslov, som i større eller mindre grad relaterer sig til dy reetiske forhold, samt i
særlov givningen. F.eks. er reglerne om forbud mod dy resex i dag reguleret i den gældende
dy reværnslov, hv or der også er fastsat regler om nedsættelse af Det Dy reetiske Råd. Derimod er forbud
mod markedsføring m.v. samt indførsel og udførsel af skind og skind produkter fra hunde og katte
reguleret i en særskilt lov .
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en forenkling af lov givningsstrukturen på
dy revelfærdsområdet. Lovforslaget er en rammelov for langt størstedelen af dy revelfærdslovgivningen
med det formål både at kunne v aretage dyrevelfærdsmæssige og dy reetiske hensyn.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Per Henriksen
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216
Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk