Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191
Offentligt
2042790_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 9. april 201 9
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 til L 1 91 , forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og v arebiler) stillet den 29. marts
201 9.
Spørgsm ål nr. 5 til L 191
V il ministeren y de teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der giver hjemmel til følgende
ændringer:
- Adgangen til at indføre miljøzoner udvides til at gælde samtlige kommuner (og ikke kun de 5
største, som i regeringens forslag).
- Krav et om Euro 6 til lastbiler og busser indføres fra 2020.
- Krav et om Euro 6 til v arebiler indføres fra 2022.
- Der indføres krav til personbiler om Euro 5 fra 2022.
- Gamle v arebiler kan kun lev e op til Euro 6, hv is de både efterinstallerer et partikelfilter og et
NOx -filter (SCR eller lignende). Det skal således ikke v ære muligt for v arebiler at leve op til
Euro 6 v ed alene at efterinstallere et partikelfilter.
Sv ar
I forbindelse med udarbejdelsen af ændringsforslaget er der gjort følgende antagelser.
- Generelt antages det, at reglerne alene skal gælde dieseldrevne køretøjer.
- Det antages, at det fastholdes, at reglerne træder i kraft 1 . juli i henholdsvis 2020 og 2022,
samt at krav ene reguleres efter køretøjernes første registreringsdato og ikke køretøjets
Euronorm.
- Ift. v arebiler antages, at de foreslåede trinkrav træder i kraft, således at v arebiler skal
ov erholde det, der sv arer til Euro 5 fra 1 . juli 2020 og Euro 6 fra 1 . juli 2022.
- Ift. eftermonteringskrav antages, at der for begge trinkrav for varebiler stilles krav til både
partikelfilter og SCR (Selectiv e Catalytic Reduction).
Æ ndringsforslaget er vedlagt.
Det skal oply ses, at EU's informationsproceduredirektiv foreskriver, at tekniske forskrifter skal
notificeres til EU-Kommissionen på ny , hv is der skærpes i forhold til det notificerede udkast. Miljø- og
Fødev areministeriet notificerede lovforslaget om skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og
v arebiler den 11. december 2018. V ed ny notifikation af EU-Kommissionen er der en standstill-periode
på tre måneder, hv or reglerne ikke må v edtages.
Æ ndringsforslaget indeholder ny e krav og skærper de krav, som er i det fremsatte og notificerede
lov forslag. Det betyder, at hv is der er flertal for ændringsforslaget, vil lov forslaget ikke kunne v edtages,
før ændringerne har v æret notificeret til EU-Kommissionen og standstill-perioden er udløbet.
På den baggrund indeholder det v edlagte ændringsforslag de indholdsmæssige ændringer, der er
efterspurgt i spørgsmålet, men ikke samtlige lovtekniske konsekvensrettelser.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
L 191 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til miljø- og fødevareministeren
Det bemærkes i øv rigt, at der i forbindelse med udarbejdelsen af et ændringsforslag med det skitserede
indhold v il v ære behov for en afklaring af, om ændringsforslaget giv er anledning til
ekspropriationsretlige overvejelser. Hv is indfasningsperioden i det nuv ærende lovforslag på 1 2
måneder, fra lov en v edtages til skærpelserne indføres, skal fastholdes, v il ikrafttrædelsesdatoen for
trin 1 (1 . juli 2020) skulle forskydes i ly set af notifikation og en ev t. efterfølgende vedtagelse af et ny t
lov forslag i efteråret 2019.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
2