Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 19
Offentligt
1977603_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. november 2018
Nordatlantenheden
Maria Carlsson
2018-0037-0026
907785
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 19) vedrørende forslag til
lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Anbringelse af forvaringsdømte m.v.), som Folketingets Grønlandsudvalg
har stillet til justitsministeren den 2. november 2018. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Søren Pape Poulsen
/
Adam Abdel Khalik
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 19 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvem der afholder udgifterne til eventuelle sundhedsydelser i Grønland til de forvaringsdømte, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 (L 19) vedrørende forslag til lov om ændring af krimi-
nallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Anbringelse af for-
varingsdømte m.v.) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for status for forhandlingerne mel-
lem regeringen og selvstyret m.h.t., hvem der afholder udgif-
terne til evt. sundhedsydelser i Grønland til de forvaringsdømte,
som overføres fra Herstedvester til den nye anstalt i Nuuk.”
Svar:
1.
Det er regeringens vurdering, at Grønland – i forbindelse med overtagel-
sen af sundhedsvæsenet i 1992 – har overtaget ansvaret for sundhedsbetje-
ningen af alle personer med bopæl i Grønland, herunder forvaringsdømte i
kriminalforsorgens institutioner. Det gælder også det økonomiske ansvar
herfor.
Naalakkersuisut er imidlertid ikke enige i denne vurdering.
2.
For mig er det selvsagt vigtigt, at der findes en fælles løsning på problem-
stillingen, så vi ikke risikerer, at der er forvaringsdømte, der ønsker at blive
overført til Grønland, men som på grund af uvished om, hvem der har an-
svaret for at tilbyde dem sundhedsbehandling, alligevel vælger at fortsætte
afsoningen i Herstedvester Fængsel.
Det kan vi ikke være bekendt, og det vil ikke være i nogens – hverken rege-
ringens, Grønlands eller de forvaringsdømtes – interesse.
Vi må heller ikke risikere, at de forvaringsdømte, der vælger at blive over-
ført til Grønland, eller som idømmes forvaring efter den nye anstalt tages i
brug, falder mellem to stole som følge af usikkerhed om, hvem der skal be-
tale for deres sundhedsbehandling.
Derfor har Kriminalforsorgen i Grønland allerede nu stort fokus på, at det –
uanset, hvem der har det økonomiske ansvar for sundhedsbehandling af for-
varingsdømte i Grønland – sikres, at der er det nødvendige samarbejde og
den nødvendige koordination mellem Kriminalforsorgen i Grønland og det
grønlandske sundhedsvæsen, hvor de indsatte vil skulle behandles efter de
almindelige regler herom.
3.
Jeg er tilfreds med, at regeringen og Naalakkersuisut er enige om, at der
skal findes en fælles løsning på sagen, inden den nye anstalt i Nuuk åbner,
2
L 19 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvem der afholder udgifterne til eventuelle sundhedsydelser i Grønland til de forvaringsdømte, til justitsministeren
og jeg vælger at tro på, at vi – inden anstalten åbner – sammen kommer i
mål med en løsning af sagen. For rigsfællesskabet er for mig netop et le-
vende fællesskab, hvor vi tager debatterne, når de er nødvendige, engagerer
os i hinanden og finder løsninger sammen.
Vi går ind i den fortsatte dialog med Naalakkersuisut med en vilje til at løse
problemstillingen – også hvis det indebærer, at vi i et vist omfang må af-
holde udgifter, som vi ikke anser os for forpligtet til at afholde. En løsning,
der indebærer, at vi må afholde udgifter, som vi ikke anser os for forpligtet
til at afholde, vil skulle godkendes af Finansudvalget, idet det vil kræve en
bevillingsmæssig hjemmel i et aktstykke.
3