Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 18
Offentligt
1987571_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. decembrer 2018
Procesretskontoret
Mikkel Holt Christensen
2018-0037-0033
935911
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 18) vedrørende forslag til
lov om ændring af retsplejeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Ini-
tiativer vedrørende forsvarsadvokater og advokattilsyn), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. november 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 18 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om der er støtte i Advokatnævnets praksis for, at advokater, der “ofte fungerer som forsvarsadvokater, er i “en større risiko for overtrædelse af advokatreguleringen end andre advokater, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 (L 18) fra Folketingets Retsudvalg:
”På hvilket grundlag vurderer Justitsministeriet, at der er ”større
risiko for overtrædelse af advokatreguleringen” hos advokater
som ”ofte fungerer som forsvarsadvokater”?”
Svar:
Hovedformålet med lovforslag nr. L 18, der blev vedtaget den 29. novem-
ber 2018, er at styrke reguleringen af – alle – advokaters adfærd og tilsynet
hermed.
Med lovforslaget indføres et risikobaseret tilsyn gældende for alle advoka-
ter, hvilket indebærer, at Advokatrådet skal identificere og vurdere risikoen
for, at en advokat eller en advokatvirksomhed ikke overholder de forpligtel-
ser, erhvervet medfører. Der kan både være tale om en generel eller en kon-
kret risikovurdering. Advokatrådet vil i den forbindelse skulle tilrettelægge
sin tilsynsvirksomhed på en måde, der sikrer, på den ene side at alle advo-
kater og advokatvirksomheder bliver underkastet tilsyn med passende mel-
lemrum, og på den anden side at tilsynets intensitet og hyppighed afhænger
af risikovurderingen.
Forsvarsadvokaterne vil derfor kun være genstand for fokus fra advokattil-
synet, så længe Advokatrådet generelt eller konkret vurderer – eksempelvis
på baggrund af historier i pressen – at der er risiko for, at de overtræder de
pligter, som advokaterhvervet medfører. Viser det sig, at det i stedet er an-
dre advokatgrupper end forsvarsadvokater, der udgør en særlig risiko, så vil
tilsynets intensitet og hyppighed tage højde for det.
Når forsvarsadvokaterne særligt fremhæves på visse punkter i lovforslaget,
skyldes det dels, at enkelte af lovforslagets regler er specifikt rettet mod for-
svarsadvokater, dels at der har været en række eksempler på, at forsvarsad-
vokater har ageret på en måde, der er egnet til at skade den tillid, som vi skal
kunne have til advokatbranchen.
2