Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 173
Offentligt
2048071_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0037-0064
1087786
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 173), som
Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 10. april 2019.
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 173 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om henvendelsen af 10/4-9 fra Institut for Menneskerettigheder om forslag til en formulering af tilsynsbestemmelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L
173):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. april 2019
fra Institut for Menneskerettigheder om forslag til en formule-
ring af tilsynsbestemmelsen, jf. L 173 - bilag 5.”
Svar:
1.
Direktør for Institut for Menneskerettigheder, Jonas Christoffersen, fik
den 4. april 2019 foretræde for Folketingets Retsudvalg.
I forlængelse heraf har Institut for Menneskerettigheder efter anmodning fra
medlemmer af udvalget udarbejdet et forslag til, hvordan den foreslåede be-
stemmelse i straffelovens § 236, stk. 8, om politiets tilsyn med dømte seksu-
alforbrydere kan omformuleres, så bestemmelsen i højere grad beskytter
borgernes retssikkerhed.
Institut for Menneskerettigheder foreslår navnlig, at det skal fremgå af be-
stemmelsen, at politiets undersøgelse af den dømtes bolig, breve og andre
genstande mv. kun må foretages, hvis den dømte med rimelig grund er
mistænkt for ikke at overholde et forbud efter straffelovens § 236, stk. 1, og
hvis der foreligger en retskendelse. Det skal dog være muligt at foretage un-
dersøgelsen uden retskendelse, hvis tilsynets øjemed ellers ville forspildes,
eller hvis den dømte skriftligt meddeler samtykke.
2.
Jeg kan ikke støtte forslaget fra Institut for Menneskerettigheder. Forsla-
get indebærer efter Justitsministeriets vurdering, at der i realiteten ikke vil
være noget tilsyn med dømte seksualforbrydere, der har et forbud efter straf-
felovens § 236, stk. 1.
Hvis der stilles et krav om, at der skal foreligge en konkret mistanke om, at
den dømte har overtrådt sit forbud, og at der skal være indhentet en retsken-
delse, for at politiet kan undersøge den dømtes bolig, breve og andre gen-
stande mv., vil reglerne i store træk svare til, hvad der allerede gælder i dag.
Politiet kan således allerede i dag efter retsplejeloven foretage ransagning
af boliger, dokumenter, papirer mv., der tilhører en mistænkt, hvis den på-
gældende med rimelig grund mistænkes for en lovovertrædelse. Det kan
f.eks. være en mistanke om, at en dømt seksualforbryder har overtrådt det
forbud, han eller hun har fået efter straffelovens § 236, stk. 1. Afgørelsen
2
L 173 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om henvendelsen af 10/4-9 fra Institut for Menneskerettigheder om forslag til en formulering af tilsynsbestemmelsen, til justitsministeren
om ransagning træffes i sådanne tilfælde ved rettens kendelse, jf. retspleje-
lovens § 796, stk. 2.
Forslaget fra Institut for Menneskerettigheder ville således indebære, at rets-
plejelovens regler om ransagning i det store og hele overføres til det nye til-
syn med dømte seksualforbrydere.
Formålet med det nye tilsyn med dømte seksualforbrydere er imidlertid ikke
at efterforske strafbare forhold men derimod at sikre, at politiet får mulig-
hed for at holde øje med, at dømte seksualforbrydere overholder de forbud,
de har fået – og dermed at sikre, at de ikke på ny forgriber sig på f.eks. børn.
Det foreslåede tilsyn omfatter som bekendt situationer, hvor en person ved
dom er blevet fundet skyldig i en seksualforbrydelse, og hvor en domstol
har vurderet, at der er en sådan
fare
for, at den dømte begår ny lignende kri-
minalitet, at der er behov for at pålægge vedkommende et forbud mod at op-
holde sig sammen med børn.
Hvis der i forbindelse med tilsynet skulle opstå en konkret mistanke om, at
den dømte har begået et strafbart forhold (f.eks. har overtrådt sit forbud), så
vil retsplejelovens bestemmelser om bl.a. indhentelse af retskendelse skulle
iagttages.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er helt sædvanligt, at der gælder sær-
lige retsgarantier, når en person er sigtet for et strafbart forhold.
3.
En række triste sager har desværre vist, at de nuværende regler ikke har
været gode nok til at sikre, at dømte seksualforbrydere med forbud ikke gen-
tager deres forbrydelser.
Det kan vi som samfund ikke leve med.
Og derfor kan vi ikke forlade os på de regler, vi har i dag, hvor politiet på
grundlag af en konkret mistanke kan foretage ransagning af mistænktes boli-
ger mv.
Vi er nødt til at sætte hårdere ind, så vi sikrer, at dømte seksualforbrydere
med forbud ikke begår ny kriminalitet. Det skylder vi ofrene for de frygte-
lige forbrydelser.
3
L 173 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om henvendelsen af 10/4-9 fra Institut for Menneskerettigheder om forslag til en formulering af tilsynsbestemmelsen, til justitsministeren
Jeg henviser i øvrigt til mine besvarelser af 9. april 2019 af spørgsmål nr. 1,
7 og 8 fra Folketingets Retsudvalg til lovforslag om ændring af straffeloven
(Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 173).
4