Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. marts 2019
2019-1216
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L153
–
Forslag til lov om ændring af lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for ud-
vikling af Ørestad Fælled Kvarter), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Øjvind Vilsholm (EL).
Spørgsmål nr. 7:
Hvor stort et beløb har de samlede arealsalg netto bidraget med til metrobygge-
riet i årene 2007-2019, når der fratrækkes diverse omkostninger til arealudvik-
ling, renter og By & Havns driftsudgifter knyttet til arealaktiviteterne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, som har oplyst følgende:
”Som det fremgår af bidraget til svar på spørgsmål 4, er By & Havn og Metro-
selskabets stiftet i 2007 med adskilte økonomier.
Samlet udgør By & Havns bidrag til infrastruktur ca. 20 mia. kr., heri indgår
bl.a. metroens første etaper, Cityringen og Nordhavnsvej, som indgik i By &
Havns åbningsbalance.
By & Havn har siden stiftelsen som følge af politiske beslutninger og lovæn-
dringer bidraget til overordnet infrastruktur i København i form af 0,9 mia. kr.
til udvidelse af Cityringen med metro til Nordhavn, 0,6 mia. kr. til afgrenings-
kammeret til Nordhavnstunnellen samt med 1,7 mia. kr. udvidelse af Cityrin-
gen med metro til Sydhavn. Hertil kommer bidrag i forbindelse med fremtidig
etablering Nordhavnstunnel og yderligere metrobetjening i Nordhavn.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 8.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen