Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 145
Offentligt
2022679_0001.png
28. februar 2019
J.nr. 2018 - 7939
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 145 - Forslag til Lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i
foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningslo-
ven og selskabsskatteloven (Ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat,
afskaffelse af registreringsafgiften på fly, nedsættelse af afgiften på øl og vin og forhøjelse
af restskatteprocenten for selskabsskat).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 26. februar 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lea Wermelin (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/2-19 fra Landbrug & Fødevarer om at indføre godtgørelse for afgiftsberigtigede varer på lager, til skatteministeren
2022679_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. februar 2019 fra Landbrug & Fødeva-
rer om at indføre godtgørelse for afgiftsberettigede varer på lager i forbindelse med af-
skaffelsen af afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat, jf. L 145
bilag 4.
Svar
Landbrug & Fødevarer anfører i henvendelse af 15. februar 2019, at det vil være hensigts-
mæssigt med en godtgørelsesordning for allerede afgiftsberigtigede varer i forbindelse
med afskaffelse af afgiften på mineralsk fosfor i foderfosfat.
Landbrug & Fødevarer anfører videre, at virksomhederne, der typisk har tre måneders fo-
derbehov på lager den 1. juli, har afregnet en ikke ubetydelig afgift, som ikke kan videre-
faktureres pga. udenlandske virksomheders mulighed for at sælge foder til en ny pris uden
afgift. Endvidere har virksomhederne ikke mulighed for at tilpasse sig afskaffelsen af fo-
derfosfatafgiften ved at reducere deres foderlagre, idet virksomhederne ikke kan ændre
høsttidspunkter eller dyrenes foderbehov.
Der er tidligere
i særlige tilfælde
givet mulighed for, at virksomheder kunne få godtgø-
relse af betalt afgift for virksomhedernes lagerbeholdning. Dette har typisk været tilfældet,
hvor afgiftsnedsættelser er trådt i kraft med meget kort varsel, og virksomhederne derfor
har haft kort tid til at indrette sig på lovændringerne.
Eftersom afskaffelsen af foderfosfatafgiften foreslås at have virkning fra 1. juli 2019, vur-
deres tidshorisonten at gøre det muligt for virksomhederne at reducere deres lagerbehold-
ninger betydeligt, også selvom virksomhederne ikke kan påvirke høsttidspunkter eller dy-
renes foderbehov.
Som tilkendegivet i forbindelse med høringen af lovforslaget vurderes afgiftslempelsen
desuden ikke at stå mål med de administrative omkostninger, der vil være forbundet med
en godtgørelsesordning.
På den baggrund er det fortsat min holdning, at der ikke skal indføres en godtgørelses-
ordning for afgift på mineralsk foderfosfat.
Side 2 af 2