Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 140
Offentligt
2009875_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 27 til L 140 efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 27 til L 140:
Mener ministeren, at hensynet til de internationale forpligtelser i mange tilfælde
vil gøre, at der skal foretages en individuel vurdering af de konkrete sager, og at
sagerne i praksis må forvente at falde ud som i dag?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der med spørgsmålet sigtes til den del af
lovforslaget, som vedrører, at muligheden for at inddrage flygtninges og familie-
sammenførte til flygtninges opholdstilladelser styrkes.
Betingelserne for inddragelse af en opholdstilladelse er i dag reguleret i udlæn-
dingelovens § 19, der omhandler alle typer af opholdstilladelser, herunder op-
holdstilladelser meddelt efter udlændingelovens §§ 7 og 8 (asyl).
En afgørelse om inddragelse indeholder to led: Først vurderes det, om grundlaget
for opholdstilladelsen fortsat er til stede, f.eks. om forholdene i hjemlandet har
ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer asylrelevant
forfølgelse ved en tilbagevenden til hjemlandet. I denne vurdering tages der hen-
syn til grundlaget for opholdstilladelsen.
Hvis myndighederne vurderer, at grundlaget for en opholdstilladelse ikke længere
er til stede, foretages dernæst den såkaldte § 26-vurdering (2. led). Det vurderes
her, om inddragelse skal undlades, fordi det vil virke særligt belastende for ud-
lændingen.
Udlændingelovens § 26 fastsætter en række hensyn, som skal indgå i vurderingen
af, hvorvidt det vil virke særligt belastende for udlændingen, at den pågældendes
opholdstilladelse inddrages, herunder bl.a. udlændingens familiemæssige tilknyt-
ning til Danmark.
1. februar 2019
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 1941
645839
Side
1/3
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm., om hensynet til de internationale forpligtelser i mange tilfælde vil gøre, at der skal foretages en individuel vurdering af de konkrete sager, til udlændinge- og integrationsministeren
Principperne i udlændingelovens § 26, stk. 1, er udtryk for hensyn, som Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) tillægger vægt ved afgørelser i udvis-
ningssager. Der er imidlertid ingen lovgivningsmæssig forudsætning om, at myn-
dighederne skal inddrage eller nægte at forlænge en opholdstilladelse, medmin-
dre det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
De hensyn, der er opregnet i § 26, stk. 1, kan således efter omstændighederne
føre til, at inddragelse eller nægtelse af forlængelse undlades, uden at dette i det
konkrete tilfælde følger af Danmarks internationale forpligtelser.
Med den foreslåede ordning lægges der op til at indsætte en særlig regel om 2.
led i inddragelsesvurderingen for så vidt angår udlændinge meddelt opholdstilla-
delse efter § 7 og § 8, stk. 1 og 2, samt familiesammenførte til flygtninge. Denne
gruppe skal således ikke længere vurderes efter § 26.
Inddragelse af en opholdstilladelse til flygtninge og familiesammenførte til flygt-
ninge skal fremover alene undlades, hvis dette vil være i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser, jf. forslaget til en ny § 19 a. Det vil indebære bl.a., at
hensyn som udlændingens tilknytning til arbejdsmarkedet, udlændingens delta-
gelse i foreningsliv og udlændingens danskkundskaber fremover vil blive tillagt
mindst mulig betydning, når myndighederne skal vurdere, om opholdstilladelsen
kan inddrages.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at den
foreslåede ændring, sammen med lovforslagets øvrige initiativer, vil få en mærk-
bar effekt.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring som har betydning i de sager, hvor
myndighederne vurderer, at grundlaget for en opholdstilladelse ikke længere er til
stede.
Det er ministeriets forventning, at de flygtninge, der er meddelt beskyttelsessta-
tus under henvisning til de generelle forhold i hjemlandet, som hovedregel oftere
vil blive omfattet af de foreslåede ændringer, end de flygtninge, der er meddelt
beskyttelse under henvisning til individuelle forhold.
Det skyldes, at inddragelse af en opholdstilladelse meddelt efter udlændingelo-
vens § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1, (konventionsstatus), alene sker, hvis en af ophørs-
grundene oplistet i flygtningekonventionens artikel 1, litra C, indtræder.
Ændringerne må endvidere generelt forventes at have størst effekt for udlændin-
ge, som har fået opholdstilladelse de senere år, og udlændinge, som endnu ikke
har fået opholdstilladelse.
I det omfang, der med en konkret afgørelse om inddragelse eller nægtelse af for-
længelse af opholdstilladelse foretages indgreb i udlændingens privat- og familie-
Side
2/3
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm., om hensynet til de internationale forpligtelser i mange tilfælde vil gøre, at der skal foretages en individuel vurdering af de konkrete sager, til udlændinge- og integrationsministeren
liv, skal det, som i dag, påvises, at betingelserne for indgrebet er opfyldt, jf. artikel
8, stk. 2, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
.
Det følger af EMD’s
praksis, at indgreb i udlændingens privat- og familieliv skal stå i et rimeligt forhold
til de formål, indgrebet (inddragelsen) skal varetage. Denne proportionalitetsaf-
vejning foretages på baggrund en samlet og konkret vurdering af en række ele-
menter.
Der henvises i forlængelse heraf til afsnit 2.1.4., 2.1.5., afsnit 2.2. og afsnit 2.3. i de
almindelige bemærkninger til L 140.
Der henvises i øvrigt til de samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 11 og 13 til L
140.
Inger Støjberg
/
Inge Fabricius
Side
3/3