Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13
Offentligt
NOTAT
Beregningsnotat: Skøn for arbejdsudbudsef-
fekter ved indførelse af opholdskrav på dag-
penge (7 ud af de seneste 8 år), L13
Forslag
Der indføres et opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, så medlemmer af
en arbejdsløshedskasse (med enkelte undtagelser) skal have opholdt sig lovligt i
Danmark eller i et andet EU/EØS-land i sammenlagt 7 ud af de seneste 8 år for at
kunne få ret til arbejdsløshedsdagpenge. Hvis kravet ikke er opfyldt, kan den ledige
have ret til integrationsydelse, hvis betingelserne for at modtage denne ydelse i
øvrigt er opfyldt.
Indførelsen af opholdskravet vil endvidere have betydning for modtagere af syge-
dagpenge og barselsdagpenge i de tilfælde, hvor retten til sygedagpenge og bar-
selsdagpenge afhænger af, at personen opfylder betingelserne for ret til arbejdsløs-
hedsdagpenge. De berørte personer kan i stedet have ret til integrationsydelse, hvis
betingelserne herfor er opfyldt.
Skøn for berørt målgruppe
Skønnet i L13 er baseret på en population af dagpengemodtagere i 2014. Målgrup-
pen, der skønnes at blive påvirket af ændringer på området er identificeret ved at
betragte personer, som ikke har opholdt sig i Danmark 7 ud af de seneste 8 år.
Dernæst er der foretaget et skøn over, hvor stor en andel af disse personer, der for-
ventes at være undtaget af regelændringerne på området. Borgere fra EU/EØS-
lande indgår ikke i analysen, idet ophold i EU/EØS sidestilles med ophold i Dan-
mark, og derfor antages alle her at opfylde opholdskravet. For så vidt angår danske
statsborgere er det beregningsteknisk antaget, at 75 pct. vil opfylde opholdskravet,
fordi de antages at have opholdt sig i EU/EØS-lande eller er undtaget på anden vis,
mens det for tredjelandsborgere forventes, at langt de fleste ikke vil opfylde op-
holdskravet
–
svarende til 95 pct.
Målgruppen af sygedagpengemodtagere, der bliver påvirket af opholdskravet, er
udregnet med udgangspunkt i populationen for målgruppen af dagpengemodtagere,
der bliver påvirket. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ca. 10 pct. af de be-
rørte danske statsborgere og ca. 16 pct. af de berørte tredjelandsborgere ligeledes
vil blive berørt for så vidt angår retten til sygedagpenge
jf. tabel 1.
Når der tages
højde for hvor længe personerne er på sygedagpenge, skønnes det med betydelig