Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2019
2019-577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L 129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo Andersen (A).
Spørgsmål nr. 11:
Er det ministerens vurdering, at fjernbussernes priser permanent vil forblive
lavere end priserne i den øvrige kollektive trafik?
Svar:
Fjernbusserne opererer på et kommercielt marked, hvor der ikke er statslig
regulering af operatørernes prissætning. Det står med andre ord fjernbusopera-
tørerne frit for, hvilke priser de vil tage for deres transporttilbud. Priserne for
fjernbuskørsel er ofte lavere end eksempelvis togtrafikken på trods af, at fjern-
bussen ikke modtager tilskud i det store omfang, som den øvrige kollektive
trafik gør.
Fjernbussernes lavere priser skyldes først og fremmest buskørslens lave pro-
duktionsomkostninger. Det er derfor min forventning, at fjernbusserne også
fremover vil udgøre en billigere transportmulighed end togtrafikken.
I tabel 1 er opstillet priseksempler fra efteråret 2018 på en række udvalgte
strækninger i henholdsvis fjernbus- og togtrafikken.
Tabel 1. Billetpriser for tog og fjernbusser på udvalgte strækninger
Priseksempel
Aarhus-København
Odense - København
Tog
Fjernbus
370-390 kr.
100-220 (160 kr. gns. pris)
260-280 kr.
80-190 kr.
Udspillet:
”Nemmere Kollektiv Trafik”, september
2018, s. 12. Udspillet kan læses her:
https://www.trm.dk/da/publikationer/2018/nemmere-kollektiv-trafik
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen