Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
2008479_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2019
2019-577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L 129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (A).
Spørgsmål nr. 10:
Er det ministerens vurdering, at fjernbusserne på sigt vil udkonkurrere den del
af den kollektive trafik, der varetages af staten, kommuner eller regioner?
Svar:
Fjernbussernes årlige passagertal var i 2017 knap 1�½ mio. passagerer. Det nye
afstandskrav, der lægges op til med lovforslag L 129 skønnes at medføre ca. 0,6
mio. nye fjernbuspassagerer.
Fjernbusmarkedet skønnes således - når markedet forventeligt efter 2-3 år har
tilpasset sig det nye afstandskrav - at udgøre lidt over 2 mio. passagerer årligt.
Til sammenligning udgør påstigertallet på trafikselskabernes busruter godt 315
mio. og knap 12 mio. på lokalbanerne, jf. tabel 1. Passagertallet på DSB’s fjern-
og regionaltogstrafik udgør ca. 76 mio., og Arrivas passagertal er ca. 6,6 mio.
Hertil kommer ca. 112 mio. S-togspassagerer og over 63 mio. passagerer i me-
troen.
Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, at det samlede passagertal i den
offentligt finansierede kollektive trafik er over 500 mio. passagerer årligt, når
der tages højde for passagerer, der stiger om mellem transportmidlerne.
Tabel 1. Passager- og påstigertal i offentlig kollektiv trafik
Transportform
Bustrafik i alt
Privatbaner
DSB Fjern- og regionaltog
315,7 mio. påstigere
11,9 mio. passagerer
76,0 mio. passagerer
L 129 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om fjernbusserne på sigt vil udkonkurrere den del af den kollektive trafik, der varetages af staten, kommuner eller regioner, til transport-, bygnings- og boligministeren
2008479_0002.png
DSB S-tog
Arriva-togtrafik
Metro
112,3 mio. passagerer
6,6 mio. passagerer
63,5 mio. passagerer
Side 2/2
Kilde: Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsen pba.
DSB’s årsregnskab
2017, Nøgletal for offentlig buskørsel,
ekskl. handicapkørsel, 2017. Statistikbanken. Trafikkøberrapport 2017.
Selv med et lavere afstandskrav til fjernbuskørslen, som skønnes at medføre
relativt set betydeligt flere fjernbuspassagerer, vurderes denne fremover at
udgøre en meget lille andel af den kollektive transport i bus og tog.
Det bemærkes, at en fjernbus med lovforslaget skal køre minimum 75 kilome-
ter mellem den enkelte passagers på- og afstigning. Da en stor del af den kol-
lektive bus- og togtrafik køres på afstande betydeligt under 75 kilometer, vil
fjernbusserne ikke direkte konkurrere med denne del af den offentlige trafik.
Endelig ydes DSB, Arriva og trafikselskaberne årligt godt i omegnen af samlet
set 8,2 mia. kr. i kontraktbetaling og tilskud.
På baggrund af ovenstående har jeg svært ved at se, at fjernbusserne skulle
kunne udkonkurrere den offentlige kollektive transport.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen