Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 831559
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 49 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digi-
talt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevacci-
nation og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pe-
der Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 49:
”Vil
ministeren i forlængelse af L 127
–
svar på spørgsmål 23 konkret oplyse, om lov-
forslaget i fremtiden kan medføre muliggørelse af profilering af borgere?”
Svar:
Som oplyst i besvarelse af spørgsmål nr. 23 til lovforslaget (L 127) defineres begrebet
profilering i databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 4, som enhver form for auto-
matisk behandling af personoplysninger, der består i at anvende personoplysninger til
at evaluere bestemte personlige forhold vedrørende en fysisk person, navnlig for at
analysere eller forudsige forhold vedrørende den fysiske persons arbejdsindsats, øko-
nomiske situation, helbred, personlige præferencer, interesser, pålidelighed, adfærd,
geografisk position eller bevægelser.
Det følger endvidere af databeskyttelsesforordningens artikel 22, stk. 1, at den regi-
strerede som udgangspunkt har ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene
er baseret på automatisk behandling, herunder profilering, som har retsvirkning eller
på tilsvarende vis betydeligt påvirker den pågældende.
Profilering er ikke ulovligt efter databeskyttelsesforordningen, men databeskyttelses-
forordningen indeholder en række bestemmelser, der skal sikre, at profilering og au-
tomatiske individuelle afgørelser ikke anvendes på en måde, der uberettiget påvirker
den enkeltes rettigheder.
Databeskyttelsesforordningen har fundet anvendelse siden den 25. maj 2018, og det
er vanskeligt præcist at afgrænse dette profileringsbegreb, særligt når der endnu ikke
har udviklet sig en meget præcis praksis om begrebet.
Det, der er vigtigt for mig at pointere i denne sammenhæng, er, at en behandling i
sundhedsvæsenet under alle omstændigheder vil forudsætte, at der foreligger et in-
formeret samtykke fra patienten, jf. sundhedslovens § 15, stk. 1.
Lovforslaget (L 127) ændrer ikke ved dette helt grundlæggende princip om patienters
selvbestemmelsesret.