Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2017114_0001.png
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg 
Hol ergsgade   
DK‐
 Kø e hav  K 
 
T +  
 
 
F +  
 
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Dato:  ‐ ‐
 
E hed: DAICY/JURA 
Sags eh.: DEPESL 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
 
 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg har de   . ja uar 
 stillet følge de spørgs‐
ål  r.    L 
 ‐ Forslag til  lov o  æ dri g af su dhedslove   .v.  Bedre digitalt 
sa ar ejde  i  su dhedsvæse et,  på i delser  til  forældre  vedrøre de  ør eva i a‐
tio   og  este
elser  o   territorial  gyldighed  for  Færøer e  og  Grø la d   til 
su dheds i istere , so  her ed  esvares.  Spørgs ålet er stillet efter ø ske fra Pe‐
der Hvelplu d  EL . 
 
Spørgs ål  r.  :  
”Mi istere   edes  oplyse,  o   a dre  offe tlige  y digheder  ude   patie te s  sa ‐
tykke ka  få adga g til hel redsoplys i ger eller fortrolige oplys i ger, og i  ekræf‐
te de fald oplyse hvilke  y digheder og u der hvilke o stæ di ger.” 
 
Svar: 
Spørgs ålet forstås således, at der ø skes svar på, o  a dre offe tlige  y digheder 
efter  dette  lovforslag  ved  opslag  i  de   fælles  digitale  i frastruktur  ka  få  adga g  til 
hel redsoplys i ger eller fortrolige oplys i ger ude  patie te s sa tykke.  
 
Lovforslaget har – so  det er udvalget  eke dt – ophæ g i de  politiske aftale, so  
alle Folketi gets partier i dgik i ju i 
 o   edre  rug af su dhedsdata, og lovforsla‐
get ud ø ter de  lovgiv i gs æssige del af aftale , der ha dler o  at ska e et  edre 
lovgru dlag for digitalt sa ar ejde i su dhedsvæse et. Det drejer sig  l.a. o  at eta ‐
lere et sa let over lik, so  giver  ulighed for digital deli g af releva te oplys i ger 
på tværs af sektorer i su dhedsvæse et til  rug i direkte patie t eha dli g, so  ka  
ruges  åde af patie te  selv og af de su dhedsperso er, so  har patie te  i  eha d‐
li g.  
 
Netop fordi for ålet  ed lovforslaget o   edre digitalt sa ar ejde er at u derstøtte 
et  edre digitalt sa ar ejde o  patie t eha dli g på tværs af su dhedsvæse et,  fo‐
reslås der  ed lovforslaget e  lov este t for åls egræ s i g for de oplys i ger, der 
op evares i de  fælles digitale i frastruktur. Det  etyder, at oplys i ger, der op eva‐
res i de  fælles digitale i frastruktur, ku   å  eha dles, hvis det er  ødve digt  ed 
he lik  på  fore ygge de  sygdo s ekæ pelse,  edi i sk  diag ose,  sygepleje,  pati‐
e t eha dli g eller forvalt i g af læge‐ og su dhedstje ester. Beha dli g af oplys i ‐
ger i de  fælles digitale i frastruktur  å desude  ku  foretages af e  perso  i de  for 
su dhedssektore , der efter lovgiv i ge  er u derlagt tavshedspligt.  
 
Beha dli g af oplys i ger i de  fælles digitale i frastruktur er således u derlagt  ere 
restriktive regler e d de regler, der gælder for  eha dli g af sa
e oplys i ger i de 
lokale kildesyste er. 
 
De  foreslåede lov este te for åls egræ s i g vil  l.a.  edføre, at Su dhedsdata‐
styrelse  ikke  å  eha dle, heru der videregive, oplys i ger i de  fælles digitale i ‐
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm., om forsikringsselskaber får adgang til den fælles digitale infrastruktur for sundhedsdata, som forslås med lovforslaget, og ikke alene underliggende kildesystemer, til sundhedsministeren
 
frastruktur  ed he lik på fastlæggelse af et retskrav i e  forsikri gs‐ eller pe sio s‐
sag, eller videregive oplys i ger til e  ar ejdsgiver  ed det for ål at få  elyst lø od‐
tagere s ar ejdsdygtighed. 
 
For åls egræ s i gs este
else   etyder også, at f.eks. ko
u ale sags eha d‐
lere, der  eha dler sager i de  for so iallovgiv i ge   .fl., ikke vil ku e få adga g til 
at i dhe te oplys i ger i de  fælles digitale i frastruktur til  rug for de  type sags e‐
ha dli g. 
 
Oplys i ger i de  fælles digitale i frastruktur  å e dvidere ikke  eha dles, heru der 
videregives, til  rug for forsk i g og statistik. 
 
Det  e ærkes,  at  for åls egræ s i gs este
else   ikke  gælder  for  de  u derlig‐
ge de kildesyste er, dvs. patie tjour aler, registre  .v. Der æ dres således ikke  ed 
lovforslaget på  uligheder e for at få videregivet oplys i ger fra u derligge de kilde‐
syste er  efter  f.eks.  forsikri gsaftalelove ,  ligeso   der  fortsat  vil  ku e  eha dles 
hel redsoplys i ger, der sta
er fra su dhedsvæse ets kildesyste er, til forsk i gs‐
æssige  og  statistiske  for ål  i  overe sste
else  ed  data eskyttelseslove s  og 
su dhedslove s  este
elser o  forsk i g og statistik. 
 
De  foreslåede for åls egræ s i g vil dog ikke være til hi der for, at Su dhedsdata‐
styrelse   eha dler,  heru der  videregiver,  oplys i ger  fra  de   fælles  digitale  i fra‐
struktur til  rug for  eha dli g af klage‐ og erstat i gssager i  edfør af lov o  klage‐ 
og erstat i gsadga g i de  for su dhedsvæse et, eller til  rug for Styrelse  for Pati‐
e tsikkerheds varetagelse af tilsy sopgaver efter autorisatio slove  eller su dhedslo‐
ve . 
 
De  foreslåede for åls egræ s i g vil heller ikke være til hi der for, at oplys i ger, 
so  op evares i de  fælles digital i frastruktur, vil ku e udleveres til politiet efter 
retsplejelove s  regler o  editio  i for i delse  ed politiets efterforsk i g af e  lov‐
overtrædelse, der er u dergivet offe tlig påtale. 
 
Det skal i de  for i delse u derstreges, at der heri ale e ligger, at Su dhedsdatasty‐
relse  i disse tilfælde ikke udelukkes fra at videregive oplys i ger fra de  fælles digitale 
i frastruktur til de  æv te  y digheder  .v., såfre t  eti gelser e i lovgiv i ge  for 
videregivelse af oplys i ger e i øvrigt er opfyldt. De pågælde de  y digheder  .v. 
Styrelse  for Patie tsikkerhed, politi, osv.  vil således ikke få adga g til på ege  hå d 
at i dhe te hel redsoplys i ger  .v. i de  fælles digitale i frastruktur. De vil ale e – 
hvis  eti gelser e herfor er opfyldt – ku e få oplys i ger e videregivet. 
 
  
Med ve lig hilse  
 
 
 
 
 
Elle  Tra e Nør y      /      Esther Løffler 
 
Side 2