Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 796452
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 4 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt sam-
arbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccination og
bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland) til sundhedsministe-
ren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren oplyse, om de pligter der påhviler den dataansvarlige efter databeskyt-
telsesforordningens artikel 5 om sletning og berigtigelse, er i overensstemmelse med
reglerne i journalføringsbekendtgørelsen?”
Svar:
Der gælder en række regler i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sund-
hedsfaglig virksomhed (autorisationsloven) og bekendtgørelse nr. 530 af 24. maj 2018
om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføringsbekendtgørel-
sen) om sletning, berigtigelse og opbevaring af patientjournaler.
Det følger bl.a. af
autorisationslovens § 24, stk. 1, at oplysninger
i patientjournalen ikke
må slettes eller gøres ulæselige.
Hvis det vurderes nødvendigt at rette eller tilføje i
patientjournalen, skal det ske på en sådan måde, at den oprindelige tekst bevares, jf.
journalføringsbekendtgørelsens § 14, stk. 2.
Det følger endvidere af § 25, stk. 1, i autorisationsloven, at en patientjournal som ud-
gangspunkt skal opbevares i mindst 10 år efter den seneste optegnelse i journalen.
Dog gælder som udgangspunkt en kortere opbevaringsperiode på 5 år for journaler,
der føres af visse grupper af autoriserede sundhedspersoner (andre autoriserede sund-
hedspersoner end læger, tandlæger, kiropraktorer, jordemødre, kliniske diætister, kli-
niske tandteknikere og tandplejere), jf. § 15, stk. 2, i journalføringsbekendtgørelsen.
Patientjournaler af betydning for en klage-, tilsyns- eller erstatningssag skal dog opbe-
vares, så længe sagen verserer, jf. § 25, stk. 2, i autorisationsloven og § 15, stk. 5, i
journalføringsbekendtgørelsen. Desuden kan der efter arkivlovgivningen gælde en
længere opbevaringspligt for patientjournaler i offentlig virksomhed.
Databeskyttelsesforordningens artikel 5 indeholder en række grundlæggende behand-
li gspri ipper. Et af pri ipper e vedrører ”rigtighed”. Det følger af dette pri ip, at
personoplysninger skal være korrekte og om nødvendigt ajourførte, og at der skal ta-
ges ethvert rimeligt skridt for at sikre, at personoplysninger, der er urigtige i forhold til
de formål, hvortil de behandles, straks skal slettes eller berigtiges, jf. databeskyttelses-
forordningens artikel 5, stk. 1, litra d.