Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 119
Offentligt
Energi-, forsynings- og klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. december 2018
J nr.
2018-2568
Energi-, forsynings- og klimaudvalget har i brev af 7. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål 1 til L 119, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Øjvind Vilsholm (Ø).
Spørgsmål 1
”Lovforslaget
gør op med princippet om, at affaldshåndtering ikke må skattefi-
nansieres. Vil ministeren redegøre for, hvorfor dette nu skal gælde for virksom-
heder, men ikke for borgere?”
Svar
Lad mig indledningsvist understrege, at lovforslaget ikke gør op med princippet om,
at affaldshåndtering ikke må skattefinansieres. Det er alene opgaver af generel
administrativ karakter, som ikke længere skal gebyrfinansieres. De enkelte affalds-
ordninger, som vedrører konkret håndtering, dvs. indsamling og behandling af af-
fald, er alle særskilt gebyrfinansierede, og det vil de fortsat være.
De opgaver, som hidtil har været finansieret af det generelle administrationsgebyr,
og som er nært knyttet til konkrete affaldshåndteringsaktiviteter, dvs. konkrete an-
visninger og anmeldelse af jordflytninger, skal fremadrettet gebyrfinansieres sær-
skilt, så snart en nærmere model herfor er blevet udarbejdet.
Husholdningerne vil fortsat betale et administrationsgebyr. Det har ikke tidligere
været problematisk, da alle husholdninger producerer affald, og opkrævningen sker
i forbindelse med opkrævning af ejendomsskatten.
Opkrævningen af administrationsgebyret hos virksomhederne er i modsætning
hertil både bøvlet og bureaukratisk, og det vurderes, at ca. halvdelen af gebyret
bruges til at administrere selve opkrævningen. Gebyret opkræves tilmed hos virk-
somheder, der næsten ikke har affald.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
www.efkm.dk
Side 1/1