Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 117
Offentligt
1998783_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. januar 2019
Formueretskontoret
Malene Lejbach
2018-0037-0034
969319
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om indsamling m.v. og lov om fonde og visse foreninger
(Indsamlinger blandt juridiske personer, testamentariske dispositioner m.v.)
(L 117), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7.
januar 2019.
Søren Pape Poulsen
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/12-18 fra Civilsamfund i udvikling (CISU) om, at der i ændringsforslaget tages hensyn til de mindste af de folkelige organisationer i Danmark ved at sikre, at de fremtidige gebyrer for registrering også tilpasses de mindre organisationers indsamlingers størrelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 (L 117) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. december
2018 fra Civilsamfund i udvikling (CISU) om, at der i ændrings-
forslaget tages hensyn til de mindste af de folkelige organisatio-
ner i Danmark, ved at sikre at de fremtidige gebyrer for registre-
ring også tilpasses de mindre organisationers indsamlingers
størrelse, jf. L 117 - bilag 5.”
Svar:
I den henvendelse, der er nævnt i spørgsmålet, opfordres der til, at der i lov-
forslaget tages hensyn til de mindre, folkelige organisationer i Danmark ved,
at der ved fastsættelsen af det beløb, der skal betales i forbindelse med en
indsamling, tages højde for indsamlingens størrelse.
Som det fremgår af pkt. 2.6.4 i den kommenterede høringsoversigt, der er
sendt til Folketingets Retsudvalg den 28. november 2018 (omdelt som bilag
1 til L 117, Retsudvalget 2018-19), skal der efter indsamlingslovens § 14,
stk. 1, i forbindelse med en indsamling betales et nærmere angivet beløb af-
hængigt af, hvilken type indsamling der er tale om. Beløbene reguleres år-
ligt. For eksempel skal der betales 1.100 kr. (2019-niveau) i forbindelse med
indgivelse af en anmeldelse om indsamling, mens der skal betales 6.600 kr.
(2019-niveau) i forbindelse med indgivelse af en ansøgning om landsdæk-
kende gadeindsamling. En organisation, der er omfattet af indsamlingslo-
vens § 4, stk. 1, og dermed er undtaget fra anmeldelsespligten, skal betale
et beløb på 3.300 kr. (2019-niveau) årligt.
Betalingsordningen blev indført med henblik på at finansiere en del af om-
kostningerne forbundet med driften af Indsamlingsnævnets sekretariat. Be-
løbene varierer som anført afhængigt af, hvilken type indsamling der er tale
om. Der sondres således allerede efter de gældende regler mellem, om der
er tale om eksempelvis en almindelig indsamling, en organisation omfattet
af lovens § 4, stk. 1, eller en landsdækkende gadeindsamling.
Det bemærkes, at der efter indsamlingsbekendtgørelsens § 7, stk. 2, 2. pkt.,
kan anvendes et rimeligt beløb af de indsamlede midler til dækning af om-
kostningerne i forbindelse med indsamlingen, herunder det beløb, der skal
betales til Indsamlingsnævnet i forbindelse med indsamlingen. Det fremgår
af Indsamlingsnævnets evaluering, at nævnet generelt anser det for accepta-
belt, hvis der anvendes maksimalt 1/3 af de indsamlede midler til admini-
stration, men at det beror på en konkret vurdering.
2
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/12-18 fra Civilsamfund i udvikling (CISU) om, at der i ændringsforslaget tages hensyn til de mindste af de folkelige organisationer i Danmark ved at sikre, at de fremtidige gebyrer for registrering også tilpasses de mindre organisationers indsamlingers størrelse, til justitsministeren
Med lovforslaget videreføres den gældende betalingsordning, der som hidtil
er med til at finansiere driften af Indsamlingsnævnets sekretariat.
3