Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 107
Offentligt
1986736_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. december 2018
Internationalt Politikon-
tor
Anna Seneberg Winkel
2018-731-0027
942382
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer
(PNR-loven) (L107), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 4. december 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvordan det forventes, at andre EU-medlemsstater, såfremt der opnås en dansk tilknytning til PNR-direktivet, vil videregive PNR-oplysninger til den danske PNR-enhed, hvis oplysningerne fra den danske PNR-enhed kan videregives til PET og FE på betingelser, som ikke overholder PNR-direktivet, retshåndhævelsesdirektivet (EU) 2016/680 eller EU-retten i øvrigt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassa-
gerer (PNR-loven) (L 107):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det forventes, at andre EU-
medlemsstater, såfremt der opnås en dansk tilknytning til PNR-
direktivet, vil videregive PNR-oplysninger til den danske PNR-
enhed, hvis oplysningerne fra den danske PNR-enheden kan vi-
deregives til PET og FE på betingelser, som ikke overholder
PNR-direktivet, retshåndhævelsesdirektivet (EU) 2016/680 eller
EU-retten i øvrigt, idet FE og PET ikke er underlagt førnævnte
lovgivning – Her tænkes eksempelvis, men ikke alene, på at slet-
tefristen ifølge PNR-direktivet er fem år samt krav om maskering
efter seks måneder, mens slettefristen for oplysninger i FE og
PET er 15 år for i Danmark hjemmehørende personer, mens der
slet ikke er fastsat nogen slettefrist hos FE for oplysninger om
personer, som ikke er i Danmark hjemmehørende?”
Svar:
Med lovforslaget etableres der en ny samlet retlig ramme for myndigheder-
nes indsamling af de passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger), som luft-
fartsselskaberne er i besiddelse af om deres passagerer. Lovforslaget er i
vidt omfang baseret på reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2016/681 af 27. april 2016 om anvendelse af passagerlisteoplysninger
(PNR-oplysninger) til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge ter-
rorhandlinger og grov kriminalitet (PNR-direktivet).
Det er ikke forventningen, at PNR-enheder i de andre EU-medlemslande vil
være tilbageholdende med at videregive PNR-oplysninger til den danske
PNR-enhed, hvis der opnås en tilknytning til PNR-direktivet, uanset at der
med lovforslaget gives adgang for PNR-enheden til under visse betingelser
at videregive PNR-oplysninger eller resultatet af behandlingen af oplysnin-
gerne til Politiets Efterretningstjeneste (PET) og Forsvarets Efterretnings-
tjeneste (FE).
Det bemærkes i den forbindelse, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne i
dag fører tilsyn med PET og FE, og at der ikke med lovforslaget lægges op
til at ændre ved tilsynets kompetencer i den forbindelse.
Endvidere bemærkes, at andre EU-medlemslande har gennemført PNR-di-
rektivet i national ret og i den forbindelse har givet mulighed for videregi-
velse af personoplysninger fra PNR-enheden til relevante sikkerhedstjene-
ster. Således har f.eks. Sverige i forbindelse med gennemførelsen af PNR-
2
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvordan det forventes, at andre EU-medlemsstater, såfremt der opnås en dansk tilknytning til PNR-direktivet, vil videregive PNR-oplysninger til den danske PNR-enhed, hvis oplysningerne fra den danske PNR-enhed kan videregives til PET og FE på betingelser, som ikke overholder PNR-direktivet, retshåndhævelsesdirektivet (EU) 2016/680 eller EU-retten i øvrigt, til justitsministeren
direktivet i svensk ret vedtaget en bestemmelse om, at den svenske PNR-
lovs bestemmelser om behandling af personoplysninger ikke gælder for
kompetente myndigheder, som beskæftiger sig med national sikkerhed, og
at den svenske PNR-enhed kan behandle PNR-oplysninger og resultatet af
behandlingen af sådanne oplysninger, når det er nødvendigt at videregive
oplysningerne til brug for varetagelsen af sådanne opgaver.
3