Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 107
Offentligt
1986762_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. december 2018
Internationalt Politikon-
tor
Sofie Anne Marner
2018-731-0027
949399
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer
(PNR-loven) (L107), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 4. december 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om PET og FE ikke skal fremsætte begrundede anmodninger, men kan modtage PNR-oplysninger, alene hvis det kan have betydning for PET’s opgaver med forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassa-
gerer (PNR-loven) (L 107):
”Er det korrekt forstået, at PET og FE ikke skal fremsætte begrun-
dede anmodninger, men kan modtage PNR-oplysninger alene
hvis det kan have betydning for henholdsvis PET’s opgaver med
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens
kapitel 12 og 13 og FE’s opgaver med varetagelse af tjenestens
virksomhed rettet mod forhold i udlandet, og at FE og PET der-
med i praksis kan opbygge parallelle PNR-enheder, der ikke er
omfattet af restriktionerne under PNR-direktivet (som f.eks. slet-
tefrist efter 5 år og maskering efter 6 måneder) eller EU-retten i
øvrigt, idet FE og PET ikke er omfattet af EU-retten – og vil mi-
nisteren, såfremt dette kan bekræftes, forholde sig til, hvorvidt
lovforslaget fortsat vurderes at være i overensstemmelse med
PNR-direktivet?”
Svar:
1.
Med lovforslagets lægges der for det første op til at skabe en samlet ret-
lig ramme for myndighedernes indsamling af de passagerlisteoplysninger
(PNR-oplysninger), som luftfartsselskaberne er i besiddelse af om deres
passagerer, og for det andet at give politiet hurtig og systematisk adgang til
PNR-oplysninger til brug for bekæmpelse af grov kriminalitet.
I forhold til politiets systematiske adgang til PNR-oplysninger lægges der
med lovforslaget navnlig op til, at politiet kan anmode PNR-enheden om at
videregive PNR-oplysninger i konkrete sager, der er nødvendige for at fore-
bygge, opdage, efterforske og retsforfølge grov kriminalitet, der kan straf-
fes med mindst 3 års fængsel.
Politiet vil herudover som hidtil konkret kunne indhente PNR-oplysninger
efter retsplejelovens regler i kapitel 74 om beslaglæggelse og edition.
2.
Politiets Efterretningstjeneste (PET), Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE) og Toldstyrelsen har i dag adgang til PNR-oplysninger. Der lægges
med lovforslaget op til som udgangspunkt at bevare disse myndigheders ad-
gang til PNR-oplysninger vedrørende passagerer.
Med lovforslagets lægges der på den baggrund op til, at PET kan få adgang
til PNR-oplysninger fra PNR-enheden, hvis PET vurderer, at oplysningerne
kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende fore-
byggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og
2
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om PET og FE ikke skal fremsætte begrundede anmodninger, men kan modtage PNR-oplysninger, alene hvis det kan have betydning for PET’s opgaver med forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, til justitsministeren
13, og at FE kan få adgang til PNR-oplysninger fra PNR-enheden, hvis FE
vurderer, at oplysningerne kan have betydning for varetagelsen af tjenestens
virksomhed rettet mod forhold i udlandet.
PNR-oplysninger vil herefter kunne videregives til PET eller FE efter et ge-
nerelt relevanskriterium (»kan have betydning«). Kriteriet svarer til hen-
holdsvis PET-lovens § 3 og FE-lovens § 3, stk. 1, dvs. at det ikke på for-
hånd kan udelukkes, at oplysningen har relevans for den pågældende tjene-
stens varetagelse af de pågældende opgaver. Det vil være henholdsvis PET
og FE – og ikke PNR-enheden – der skal vurdere, om PNR-oplysninger fal-
der ind under det generelle relevanskriterium.
FE vil i medfør af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 15, stk. 2,
både kunne indhente oplysninger om konkrete kendte personer samt oplys-
ninger om en bredere kreds af kendte eller ukendte personer. Det kan ek-
sempelvis være alle passagerer, som er eller har været ombord på en given
flyafgang, eller personer med et bestemt rejsemønster.
Det følger dog af lovforslagets § 15, stk. 3, at FE alene kan anmode PNR-
enheden om PNR-oplysninger vedrørende i Danmark hjemmehørende fysi-
ske personer, hvis der er tale om oplysninger om bestemte personer, og hvis
tjenesten vurderer, at oplysningerne må antages at have betydning for vare-
tagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod forhold i udlandet.
I de tilfælde, hvor FE anmoder om PNR-oplysninger vedrørende en bredere
kreds af kendte eller ukendte personer, vil det være PNR-enheden, der så
vidt muligt vurderer, om de fremsøgte PNR-oplysninger helt eller delvist
vedrører i Danmark hjemmehørende fysiske personer, og derfor kun kan vi-
deregives efter lovforslagets § 15, stk. 3.
Kriteriet »må antages at have betydning« indebærer, at der skal være en
mere konkret formodning for, at de oplysninger, som FE ønsker at behandle,
vil have betydning for FE’s varetagelse af tjenestens opgaver. Kriteriet sva-
rer til det almindelige kriterium for FE’s interne behandling af personoplys-
ninger vedrørende en i Danmarks hjemmehørende fysisk person, herunder
en dansk statsborger, jf. FE-lovens § 4, stk. 1, nr. 2. Det vil være FE – og
ikke PNR-enheden – der skal vurdere, om betingelsen er opfyldt.
Med den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 3, indføres et skærpet rele-
vanskriterium i forhold til FE’s mulighed for efter gældende ret at tilgå
PNR-oplysninger om udlændinge omfattet af begrebet »i Danmark hjem-
3
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om PET og FE ikke skal fremsætte begrundede anmodninger, men kan modtage PNR-oplysninger, alene hvis det kan have betydning for PET’s opgaver med forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, til justitsministeren
mehørende fysiske personer« og i forhold til det generelle relevanskrite-
rium, der i øvrigt gælder for FE’s indhentning og indsamling af oplysnin-
ger, jf. FE-lovens § 3, stk. 1 og 4. Det skærpede kriterium er i denne sam-
menhæng fastsat under hensyntagen til, at bestemmelsen som noget nyt vil
give FE mulighed for tillige at indhente oplysninger om danske statsbor-
gere.
Det forhold, at der efter den foreslåede § 15, stk. 3 alene må indhentes op-
lysninger om »bestemte« personer, indebærer, at FE’s forespørgsel efter
denne bestemmelse skal være målrettet en eller flere konkrete personer. Det
er ikke en forudsætning, at FE kender navnet på den/de pågældende, så
længe tjenesten på anden vis kan målrette den relevante forespørgsel. Dette
kan eksempelvis være tilfældet, hvor FE ønsker at tilvejebringe PNR-oplys-
ninger om en bestemt i Danmark hjemmehørende rejseledsager til en af FE’s
øvrige målpersoner, forudsat at den pågældende ledsager må antages at have
betydning for varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod forhold i ud-
landet.
Bestemmelsen forudsættes anvendt i et begrænset omfang, hvor FE konkret
har grund til at undersøge en i Danmark hjemmehørende persons rejser.
PET’s og FE’s behandling, herunder indhentning og sletning, af PNR-op-
lysninger vil – som hidtil – være underlagt henholdsvis reglerne i PET-loven
og FE-loven og Tilsynet med Efterretningstjenesternes tilsyn.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 til lov-
forslaget.
4