Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 107
Offentligt
1993353_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. december 2018
Internationalt Politikon-
tor
Anna Seneberg Winkel
2018-731-0027
955197
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om
indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer
(PNR-loven) (L 107), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-
nisteren den 18. december 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 107 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om lovforslaget svarer til, at Danmark udelukkende implementerer PNR-direktivet i dansk lovgivning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om fly-
passagerer (PNR-loven) (L 107):
”Vil ministeren bekræfte, at lovforslaget svarer til at Danmark
udelukkende implementerer PNR-direktivet i dansk lovgivning,
og vil ministeren redegøre for, hvilke nye beføjelser lovforslaget
indeholder, som ikke følger direkte af PNR-direktivet?”
Svar:
Lovforslaget er i vidt omfang baseret på de regler, som er fastsat i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/681 af 27. april 2016 om anven-
delse af passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at forebygge, op-
dage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet
(PNR-direktivet).
Formålet med lovforslaget er bl.a. at skabe en samlet retlig ramme for myn-
dighedernes indsamling af de PNR-oplysninger, som luftfartsselskaberne er
i besiddelse af om deres passagerer.
I dag har bl.a. Politiets Efterretningstjeneste (PET) og Forsvarets Efterret-
ningstjeneste (FE) adgang til PNR-oplysninger. Der lægges op til som ud-
gangspunkt at bevare disse myndigheders adgang til PNR-oplysninger ved-
rørende flypassagerer, idet FE’s adgang dog foreslås udvidet, således at tje-
nesten i visse tilfælde modsat i dag vil kunne indhente PNR-oplysninger
vedrørende fysiske personer hjemmehørende i Danmark.
PNR-direktivet pålægger bl.a. medlemsstaterne at oprette en PNR-enhed,
som skal indsamle, behandle og videregive PNR-oplysningerne. Efter di-
rektivet beslutter medlemsstaterne selv, hvilke kompetente myndigheder der
skal kunne modtage PNR-oplysninger fra PNR-enheden. Det er i den for-
bindelse alene et krav, at myndighederne har kompetence til at forebygge,
opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov kriminali-
tet. PNR-direktivet omtaler herudover ikke efterretningstjenesternes adgang
til PNR-oplysninger.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget overordnet set svarer til
den ordning, som følger af PNR-direktivet.
2