Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 1
Offentligt
1990912_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Finansudvalget har den 10. december 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 87 til L 1
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mattias Tesfaye (S) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 87 til L 1:
Vil ministeren redegøre for, hvordan børns selvstændige tilknytning i dag indgår i
inddragelse af opholdstilladelser og hvoraf dette fremgår af lovgivning samt give
konkrete eksempler på, at det moment har haft afgørende betydning for inddra-
gelse af en opholdstilladelse?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet.
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
”Det følger af udlæ di gelove s § , stk. , r. , jf. § 9, stk. , at der ved
afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse skal tages hensyn til, hvor-
vidt afgørelsen vil virke særligt belastende på grund af udlændingens til-
knytning til det danske samfund. Videre skal der tages hensyn til, hvorvidt
afgørelsen vil virke særligt belastende på grund af konsekvenser for udlæn-
dingens herboende nære familiemedlemmer, herunder i relation til hensy-
net til familiens enhed, jf. § 26, stk. 1, nr. 4, jf. § 19, stk. 7.
Hvis opholdsgrundlaget for et mindreårigt barn således ikke længere er til
stede, foretager Udlændingestyrelsen herefter en nærmere vurdering af
barnets forhold, herunder hvorvidt barnet under sit ophold her i landet kan
antages at have opnået selvstændig tilknytning til Danmark.
På baggrund af fortolkningsbidrag fra national og international retspraksis
herunder bl.a. den såkaldte Osman-dom afsagt af den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol (appl.no. 38058/09 Osman vs. Denmark)
foretages
vurderingen af, om et mindreårigt barn har opnået selvstændig tilknytning
til det danske samfund, på baggrund af oplysninger om bl.a. barnets alder,
17. december 2018
Asyl- og Migrationsafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 21374
599096
Side
1/3
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om, hvordan børns selvstændige tilknytning indgår i inddragelse af opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til finansministeren
varigheden af barnets lovlige og sammenhængende ophold i Danmark og
barnets integration i det danske samfund. Der lægges ved vurderingen be-
tydelig vægt på, om barnet har haft en del af sine formative år
fra ca. 6-7
årsalderen til ca. 15 årsalderen
her i landet. I de formative år tager bar-
nets sociale færdigheder, sproglige kompetencer og faglige kundskaber i
særlig grad form, og barnet etablerer i stadig højere grad selv personlige
kontakter og et socialt netværk.
Udlændingestyrelsen foretager en konkret og individuel vurdering i den en-
kelte sag inden for følgende vejledende rammer:
Små børn under 6 år
har som udgangspunkt ikke opnået selvstændig
tilknytning til det danske samfund.
Børn over 6-7 år
har som udgangspunkt opnået selvstændig tilknytning
til det danske samfund, hvis de har opholdt sig lovligt i Danmark i
sammenhængende 6-7 år og har gået i vuggestue og/eller børnehave
her i landet. Derudover indgår det i vurderingen, om børnene er be-
gyndt i skole her i landet.
For
større børn over 7 år
herunder eksempelvis børn som først er
indrejst nogle år efter fødslen
er udgangspunktet fortsat, at børnene
har opnået selvstændig tilknytning til det danske samfund, hvis de har
opholdt sig lovligt i Danmark i sammenhængende 6-7 år og i denne pe-
riode har gået i institution og skole. Dog lægges der i praksis særlig
vægt på, om børnene har haft en væsentlig del af deres formative år
med skolegang her i landet. Det betyder, at inddragelse eller nægtelse
af forlængelse i praksis undlades under henvisning til større børns selv-
stændige tilknytning til Danmark, allerede hvis børnene har haft 5 års
ophold med skolegang her i landet.
Såfremt Udlændingestyrelsen herefter vurderer, at barnet har opnået en
tilstrækkelig selvstændig tilknytning til Danmark, vil barnets opholdstilladel-
se som udgangspunkt ikke blive inddraget.
Er der tale om, at opholdsgrundlaget for forældre til herboende mindreåri-
ge børn ikke længere er til stede, vil vurderingen af, hvorvidt disse børn
måtte have opnået selvstændig tilknytning til Danmark, ligeledes indgå i
den samlede konkrete vurdering. Såfremt det herefter kan lægges til grund,
at børnene har opnået selvstændig tilknytning til Danmark, vil forældrenes
opholdstilladelse som udgangspunkt ikke blive inddraget. Dette sker under
hensyntagen til retten til familieliv, jf. den europæiske menneskerettig-
hedskonventions artikel 8, samt hensynet til barnets tarv, jf. børnekonven-
tionens artikel 3.
Inddragelse af hensynet til barnets selvstændige tilknytning til Danmark er
relevant i mange sager. Som eksempler på to konkrete sager, hvor den selv-
stændige tilknytning for et barn har haft afgørende betydning for vurderin-
gen af inddragelsessagen kan nævnes følgende:
1. Denne sag drejede sig om en irakisk statsborger, der blev meddelt op-
holdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, i 2008. Betin-
Side
2/3
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om, hvordan børns selvstændige tilknytning indgår i inddragelse af opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til finansministeren
2.
gelserne i udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, blev vurderet opfyldt,
idet den pågældende havde været rejst til Irak i en måned i 2016. Op-
holdstilladelsen blev imidlertid ikke inddraget, idet den pågældendes
søn havde opnået selvstændig tilknytning til Danmark. Det blev i vur-
deringen tillagt vægt, at barnet havde opholdt sig i Danmark fra han
var ca. 3 år og indtil afgørelsestidspunktet, hvor barnet var 12 år.
Denne sag drejede sig om en somalisk statsborger, der blev meddelt
opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, i 2014. Be-
tingelserne i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, blev vurderet opfyldt,
idet forholdene i Somalia havde ændret sig, således at den pågælden-
de ikke længere var i risiko for overgreb ved en tilbagevenden til hjem-
landet. Opholdstilladelsen blev ikke inddraget, idet den pågældende
havde to fællesbørn med en herboende somalisk statsborger, som
havde to særbørn, der på afgørelsestidspunktet havde opnået selv-
stændig tilknytning
til Da ark.”
Flygtningenævnet har oplyst følgende:
”Flygt i ge æv ets praksis i sager o i ddragelse og
nægtelse af forlæn-
gelse af opholdstilladelse, der er meddelt efter udlændingelovens § 7, er
beskrevet og illustreret med konkrete eksempler fra praksis i Flygtninge-
nævnets formandskabs årlige beretninger, senest 26. beretning 2017, side
271 ff. Herudover offentliggøres nævnets afgørelser løbende på nævnets
hjemmeside.
Hensynet til barnet er ét af en række momenter, der indgår i afvejningen
efter udlændingelovens § 26, stk. 1. Vægten af de enkelte momenter angi-
ves i almindelighed ikke i Flygtningenævnets afgørelser.
Vedlagte bilag indeholder imidlertid eksempler på nævnets afgørelser i sa-
ger om inddragelse og nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse, hvor
hensynet til klagerens børn er indgået i grundlaget for nævnets overvejel-
ser. Eksemplerne er hentet fra formandskabets beretninger og nævnets
hje
eside.”
Der henvises til vedlagte bilag fra Flygtningenævnet.
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3