Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 1
Offentligt
1991364_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 180
Offentligt
MINISTEREN
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. januar 2018
2017-6781
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udlændige- og integrationsudvalget har i brev af 5. december 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (UUI alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 160:
Vil ministeren kommentere artiklen "125 asylsøgere får hver dag bøde i toget"
på Ekstrabladet.dk den 2. december 2017? Hvad vil ministeren gøre for at
stramme op over for de mange overtrædelser blandt asylansøgere. Er ministe-
ren villig til at se på mere håndfaste sanktioner ved gentagne overtrædelser
som f.eks. at sætte overtræderne af toget eller lade dem afsone kontrolafgiften?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”DSB anmoder ved udstedelse af kontrolafgift kunden om oplysninger om
navn, adresse og fødselsdato, som er de oplysninger, der er nødvendige for at
udstede og opkræve kontrolafgiften. DSB har ikke adkomst til at opkræve yder-
ligere oplysninger i forbindelse med udstedelsen af en kontrolafgift. Disse regi-
streringer giver således ikke DSB mulighed for at opgøre, hvor mange kontrol-
afgifter, der udstedes til asylansøgere.
DSB er bekendt med en artikel i Ekstrabladet den 3. december 2017 om antallet
af ansøgere, der modtager kontrolafgifter. Oplysningerne herom i den artikel
byggede på en kombination af stikprøve og kvalitativt skøn. DSB har efterføl-
gende vurderet validiteten af den valgte metodiske fremgangsmåde med en
kombination af stikprøve og kvalitativt skøn og er kommet frem til den konklu-
sion, at fremgangsmåden ikke har en sådan validitet, at DSB kan udtale sig med
den fornødne sikkerhed om antallet af asylansøgere, der modtager kontrolafgif-
ter.
DSB har forskellige muligheder for at sanktionere kunder, der rejser uden gyl-
dig billet, herunder at sætte den pågældende af toget, eventuelt med politiets
bistand. I en afvejning af, om denne mulighed skal anvendes, indgår det med
betydelig vægt, at en sådan fremgangsmåde næsten uundgåeligt vil medføre
betydelige forsinkelser, der kan ramme ikke blot kunderne i det pågældende
tog, men også i efterfølgende tog, hvis den pågældende politiforretning tager
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 65: MFU spm. om udfordringer med den offentlige transport i lokalområdet i relation til Udrejsecenter Lindholm, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til finansministeren
1991364_0002.png
lang tid. Det er derfor en mulighed, DSB kun undtagelsesvis anvender og kun
hvis særlige forhold taler for det. Passagerer, der i god ro og orden modtager
deres kontrolafgift, giver ikke grund til at tilkalde politi, uanset passagerens
baggrund.”
Jeg kan henholde mig til det af DSB anførte og kan desuden tilføje, at følgende
fremgår af lov nr.
323 af 27/05/2015 (Lov om trafikselskaber), § 29, stk. 1: ”Et
trafikselskab kan fastsætte kontrolafgift og ekspeditionsgebyr for passagerer,
der ikke foreviser gyldig rejsehjemmel (billet eller kort).”
Af samme lovs § 29,
stk. 3,
fremgår følgende: ”Kontrolafgifter
og ekspeditionsgebyrer efter stk. 1
inddrives efter lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Restanceinddrivel-
sesmyndigheden kan endvidere inddrive skyldige beløb efter stk. 1 ved mod-
regning i overskydende skat.”
Jeg har ikke planer om at ændre ovenstående regelsæt.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen