Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 99 Bilag 1
Offentligt
1968900_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19
L 99 Bilag i
Offentligt
GLOBALT FOKUS
-
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling
Folkelige
orgonisationers
udviklingssomerbejde
12. oktober, 2019
Hørlngssvar fra 92-gruppen
pg
lpbalt Fokus’
Angående: Udkast tilforslag til lov om ændring af årsregnskobsloven, revisorloven og lov om anvendelse af
visse of Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
92-gruppen og Globalt Fokus’ hørlngssvar vedrører følgende af de foreslåede ændringer til årsregnskabslo
ven og bemyndigelsesloven:
§99a i årsregnskabsloven om visse virksomheders forpligtelse til at afgive en redegørelse for sam
fundsansvar.
§99b om angivelse af krav til store virksomheders rapporteririg om måltal og politikker for det un
detrepræsenterede køn.
Ärsregnskabslovens § 135, stk. 5 om revisors udtalelse om, hvorvidt oplysnIngerne I ledelsesberet
ningen er i overensstemmelse med årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab, samt er udar
bejdet i overensstemmelse med lovglvnlngens krav.
Bemyndigelseslovens § 1, stk. 4 om at erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
visse ansøgninger om
eksport
af dual-use produkter skal vedlægges en erklæring, hvor virksomhe
dens ledelse skriver under på, at den pågældende ansøgning er behandlet på ledelsesniveau.
Bemyndigelseslovens § 2, stk. i om at den, der afgiver urlgtige eller vildledende oplysninger I en
ansøgning eller fortielse af oplysninger af betydning for sagen, kan ifalde straf.
Struktur
i
vores
høringssvar:
VI har Inddelt vores kommentarer således, at vi først gennemgår de elementer
i
regeringens ændringsfor
slag på hvert område, som vi anser som positive og som vi mener det er vigtigt at fastholde (afsnit A).
Derefter gennemgår vi de elementer som vi finder negative og som vi opfordrer regeringen til at ændre
(afsnit B) Til sidst har vi formuleret en anbefaling for det videre arbejde med loven
Regeringens ændringsforslag vedrørende årsregnskabsloven §99a
-
redeprelse
om
samfundsansvar
A Positive elementer i det samlede foreslåede
ændringsforslag
vedrørende
§99a,
som bør fastholdes
Globalt Fokus er en platform for Ca. 80 danske civilsamfundsorganisationer,
som
arbejder med
i
niernational udvik
ling, miljø og humanitært arbejde.
92-gruppen
Farum
for
Bæredygtig Udvikling er
i
denne sag tegnet af: Amne5ty International Danmark, CARE, Dan
marks Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd, FN-Forbundet, Folkekirkens Nødhjælp, Kvindernes U-iandsudvalg,
MS AclionAd, Oxfam IRIS, Sex
&
Samfund, Verdens Skove, og WWF.
1
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0002.png
GLOBALT
FOKUS
Folkelige organisationeri udviklingssamarhejde
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling
§99a dækker store virksomheder i regnskabsklasse C og virksomheder I regnskabsklasse D: Det er meget
positivt, at §99a er gjort gældende for store virksomheder i regnskabsklasse C og virksomheder i regnskabs
klasse D. Forslaget til nyaffattelse § 99 a, stk. 1, viderefører det eksisterende anvendelsesområde for
bestemmelsen. Det er meget vigtigt for 92-gruppen og Globait Fokus at dette fastholdes.
De positive elementer i det samlede ændringsforslag omfattet I øvrigt:
En klar og begrundet forklaring, hvis virksomheder har valgt Ikke at have politikker: det skal præ
ciseres, at hvis virksomheden ikke har en politik på et af de i stk. i nævnte forhold, skal det ikke
alene oplyses, men der skal gives en klar og begrundet forklaring for hvert enkelt af de forhold,
hvortil virksomheden har valgt ikke at have politikker.
Oplysninger om Indholdet af virksomhedens politikker og resultater: at virksomheden ifølge for
slaget for hvert forhold i stk. 1, hvor den har politikker skal give oplysninger om
(ndholdet
af virk
somhedens politik. Det er således ikke tilstrækkeligt alene at oplyse, at virksomheden har en politik
for et givent forhold, som eksempelvis miljø. Virksomheden skal også redegøre for indholdet af den
pågældende politik samt om resultater som følger af Implementeringen af denne politik.
-
-
Oplysninger om hvordan politikken omsættes til handling: at virksomheden ifølge forslaget fortsat
skal give oplysninger om, hvordan politikken omsættes til handling, da der herved sikres en sam
menhængende redegørelse fra politik til resultatet.
Forventninger til arbejdet fremover: at virksomheden fortsat skal oplyse om virksomheden5 for
ventninger til arbejdet fremover.
Oplysning om såvel positive som negative resultater: at det ikke er tilstrækkeligt alene at oplyse
om værdiskabende resultater for virksomheden selv. Såvel positive som negative resultater for de
enkelte politikområder, skal oplyses i det omfang de er væsentlige.
En kort og præcis beskrivelse af virksomhedens forretningsmodel: at redegørelsen skal indeholde
en kort og præcis beskrivelse af virksomhedens forretningsmodel og at beskrivelsen skal bidrage til
forståelsen af sammenhængen mellem kerneforretningen og virksomhedens arbejde med Sam
fundsansvar.
Rapportering om væsentlige risici uanset politik eller ej: at det tydeliggøres, at der som minimum
skal rapporteres om væsentlige risici for de i stk. 1. nævnte forhold, uanset om virksomheden har en
politik for området.
Redegørelse om ikke-finansielle nøgteresultatindikatorer: at virksomheden, uanset om den har
politikker for de i stk. i nævnte forhold, skal redegøre for ikke-finansielle nøgleresultatindikatorer,
som er relevante for specifikke forretningsaktiviteter.
B Negative elementer I den foreslåede ændring til §99a, som bør ændres
-
Manglende redegørelse for processer for nødvendig omhu (due diligence): Ifølge EU-Direktlvet
om ikke-finansiel rapportering skal de omfattede virksomheder kun beskrive processer for nødven
dig omhu (due diligence) hvis virksomheden anvender sådanne processer. Dette går igen i ÅRL
§99a. Dette er Ikke tilfredsstillende, da processer for nødvendig omhu er en central del af FN’s ret
ningslinjer for menneskerettigheder og erhverv (UNGP) og OECD’s retningslinjer for multinationale
2
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0003.png
GLOBALT
FOKUS
Folkelige organisationers udviklingssamarbejde
92-gruppen
Forum for
Bæredygtig Udvikling
virksomheder. Derfor bør der også være krav om, at virksomheder anvender sådanne processer og
redegør for dem. 92-gruppen og Globaft rokus håber at Danmark vil gå foran på dette område.
Manglende fokus på FN’s retningslinjer for menneskerettlgheder og erhverv (UNGP) og OECD’s
retningslinjer for multinationale virksomheder: Der er i kravene til efterlevelse af §99a ikke fokus
på FN’s og OECD’s retningslinjer. Dette er kritisabelt, da disse udgør de seneste og mest centrale
internationale standarder, når det handlet om, hvordan virksomheder skal udvise ansvarlig virk
somhedsadfærd. (Udover de mere specifikke OECD-standarder med fokus på særlige områder og
sektorer).
Indsættelse af en skadesklausul: EU-Direktivet giver medlemsstaterne mulighed for men stiller
ikke
om at indføre en undtagelsesbestemmelse i form af en skadesklausul, et såkaldt »Safe
Harbour Principlee. 92-gruppen og Giobalt Fokus finder denne undtagelsesbestemmelse både over
flødig og skadelig
i
forhold til formålet om at fremme rapportering om samfundsansvar. §99a i års
regnskabsloven giver allerede de omfattede virksomheder rigelig med fleksibilitet og undtagelser
med hensyn til hvad de skal rapportere om. Virksomheder skal således som oftest kun rapportere
om ikke-finansielle forhold i det omfang de synes, at oplysningerne er vigtige for forståelsen af virk
somhedens udvikling og præstation mv. Samtidig skal de kun rapportere om for eksempel forret
ningsforbindelser, hvor de selv finder det relevant og proportionalt. Derfor ser vi simpelthen ikke
behovet for at indføre en yderligere skadesklausul. Vi oplever i denne forbindelse desværre også
allerede, at mange virksomheder i for alt for høj grad henviser til “forretningshemmeligheder” som
årsag til, at de ikke vil redegøre for negative indvirkninger, dilemmaer, mv. Vi håbet derfor meget,
at skadesklausulen vil blive fjernet fra det endelige ændringsforslag.
Datterselskaber kan undlade at medtage oplysninger om samfundsansvar i sin egen ledelsesbe
retning. En dattervirksomhed, som indgår i en koncern, kan undlade at medtage oplysningerne om
samfundsansvar i sin egen ledeisesberetning, hvis modervirksomheden for den samlede koncern
opfylder oplysningskravene. Dette finder vï ikke rimeligt. Hver enhed
i
en koncern bør redegøre for
sit arbejde hvad angår samfundsansvar, især enheder i forskellige lande. Det er ikke nok at redegø
relsen foregår på koncernniveau. Det giver ikke de mennesket, medarbejdere og lokalsamfund som
kan blive eller som bliver påvirket negativt af virksomheders aktiviteter, mulighed for at blive ind
draget i vigtige beslutninger der vedrører dem selv og deres lokalsamfund.
Virksomheden bør ikke kun redegøre for sit arbejde for samtundsansvar i ledelsesberetn ingen.
Lovens § 99a og den gældende bekendtgørelse forhindrer ikke, at virksomheden også frivilligt of
fentliggør oplysninger om samfundsansvar andre steder end i ledelsesberetningen, f.eks. på virk
somhedens hjemmeside. Men det er ikke et lovkrav. Vi mener at dette bør være et lovkrav af hen
syn til ordentlig gennemsigtighed.
Anbefaling og fremadrettet vejledning vedrørende årsregnskabslovens §99a
Den grønne regnskabspllgt, jf. den nu ophævede bekendtgørelse nr. 210 af 3. marts 2010 om visse virksom
heders afgivelse af miijøoplysnlnger, var omfattet af meget mere detaljerede krav og retningslinjer end den
nuværende udgave i årsregnskabsloven. Det har medført en betydelig svækkelse af informationsværdien af
de afgivne regnskaber. Vi vil blandt andet derfor foreslå, at Erhvervsstyrelsen pålægges at udarbejde mere
detaljeret vejledning for indhold af redegørelsen for samfundsarisvar. Vi anbefaler i den forbindelse, at der
tages udgangspunkt i de internationale standarder, der vedrører nødvendig omhu/due diligence, især hvad
3
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0004.png
GLOBALT FOKUS
Folkelige organisationers udviklingssamarbejde
92-gruppen
Forum for
Bæredygtig
Udvikling
angår FNs retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv
(UNGP) og
OECDs retningslinjer for multinati
onale virksomheder (2011) med tilhørende vejledning2. Man er nået noget længere internationalt end de
meget overordnede principper som indgår i FNs Global Compact fra 2000. Krav til rappottering efter §99a
bør følge denne udvikling. Desuden anbefaler vi, at vejledningen følger EU-Kommissionens retningslinjer for
ikke-tinansiel rapportering.
Regeringens ændringsforslag vedrørende årsregnskabsloven §99b angivelse af krav til store virksomhe
ders rapportering om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn
A Positive elementer i den foreslåede ændrlnLtil §99b, som bør fastholdes:
-
Politikker skal omsættes til handling: 92-gruppen og Globalt Fokus finder det positivt, at store virk
somheder forpligtes
til
at udarbejde en politïk for at øge andelen af det underrepræsenterede køn
på ledelsesniveauer. Det er især positvt, at de skal oplyse om hvordan virksomheden omsætter
po
litikkerne til handling, fordi det netop er i handlingerne, vi finder svarene på hvilke politikker, som
virker I praksis.
Det underrepræsenterede køn er relativt: 92-gruppen og Globalt Fokus vælger attolke formulerin
gen ‘det underrepræsenterede køn” positivt, under den forudsætning, at det dækker over både
mænd og kvinder, afhængigt af hvilket køn er dominerende i den pågældende virksomhed.
B Negative elementer
i
den foreslåede ændring tIl 599b. som bør ændres:
-
Moderselskabets forpligtelser burde
også
gælde datterselskaber 92-gruppen og Globalt Fokus
finder det problematisk, at et datterselskab ikke skal overholde krav om rapportering om måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn, hvis moderselskabet overholder kravene.
Ligestilling på alle niveauer I organisationen, ikke kun i ledelsen: 92-gruppen og Globalt Fokus fin
der det utilstrækkeligt, at der kun fokuseres på ledelse i den foreslåede lovændring, da vi mener,
det bør være en målsætning at kønsligestilling- og repræsentation er at finde på alle niveauet i virk
somheden.
Regeringens ændringsforslag vedrørende årsregnskabsloven
§
135. stk. Som revisors udtalelse om, hvor
vidt oplysningerne i ledelsesberetningen er i overensstemmelse med årsregnskabet og et eventuelt kon
cernregnskab
A Positive elementer i den foreslåede ændring som bør fastholdes:
-
Beskrivelse af væsentlige fejl og mangler
I
ledelsesberetningen: 92-gruppen og Globaft Fokus fin
der det positivt at revisors udtalelse skal omfatte en beskrivelse af væsentlige fejl og mangler i le
delsesberetningen, som revisor måtte blive opmærksom på.
2
http://www.oecd.org/investment/due-di[gence-guidance-tor-responsible-business-conduct.htm
https:/feur-lex.europa.eu/legal-content/DAflXT/PDF/?ur’=CELEX:52017XC0705(01)&from=EN
4
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0005.png
GLOBALT
FOKUS
Folke1i organisntioners udviklingssamarbejde
-
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling
Bemyndigelseslovens § 1, stk. 4 om at erhverusministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
visse
ansøgninger om elcsport af dual-use produkter skal vedlægges en erklæring
A Positive elementer I den foreslåede ændring som bør fastholdes
Visse ansøgnInger om eksport af dual-use produkter skal vedlægges en ledelseserklæring men der stilles
ikke nærmere krav til den og myndighedernes ansvar er for begrænset: 92-gruppen og Globalt Fokus fin
der det positivt, at regeringen ønsker at styrke eksportkontrollen ved ek5port af cyberovervågningsudstyr
og derfor foreslår at ændre bemyndigelsestoven, så der fremadrettet stilles krav om, at visse eksportansøg
finger, der vedrører cyberovervågningsudstyr, skal være ledsaget af en ledelseserklæring. Kravet har til
hensigt at sikre, at ledelsen har gennemset og godkendt den konkrete eksportansøgning og således vil
højne ledelsens opmærksomhed i forhold til, hvilke konkrete lande og slutbrugere, virksomheden handler
med.
B
Negative elementer I den foreslåede ændring som bør ændres
Selvom ovenstående ændring er positiv, finder vi slet ikke dette tiltag tilstrækkeligt. Overvågningsudstyr
udgør en meget stor risiko for menneskerettighedsforkæmpere, journalister, civilsamfund, advokater og
aktivister I mange lande verden over og derfor bør såvel myndighedernes som virksomhedernes ansvar på
området højnes. Det bør være lovpligtigt for virksomheder at udøve nødvendig omhu (due diligence) på
området, dvs, at identificere risici, forebygge, afbøde og redegøre for de negative indvirkninger på menne
skerettighederne, der er forbundet med eksport af overvågningsudstyr. Myndighederne har desuden an
svar for at afvise at give tilladelse til eksport af overvågningsudstyr, hvis der er stor risiko for at overvåg
ningsudstyret kan blive brugt til at krænke menneskerettighederne. Ledelseserklæringen bør desuden ikke
afgrænses til kun at være et krav i forbindelse med
eksportansøgninger.
Endelig bør der også sikres langt mere transparens med hensyn til hvilke virksomheder der får eksporttilla
delser og hvilke ikke, for hvilke produkter og med hvilke slutbrugere.
Bemyndigelseslovens § 2, stk. i om at den, der afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i en ansØg
ning eller fortielse af oplysninger af betydning for sagen, kan ifalde straf
A Positive elementer i den foreslåede ændring som bør fastholdes
-
Urigtige eller vildledende oplysninger kan ifalde straf: 92-gruppen og Globalt Fokus finder det po
sitivt, at regeringen lægger op til at den der afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i en an
søgning eller fortfelse af oplysninger af betydning for sagen, kan ifalde straf. Vi håber at denne be
stemmelse bibeholdes i det endelige lovforslag.
Vi ser med dette frem til at se årsregnskabsloven og bemyndigelseslovens endelige tekster og håber, at ele
menterne I vores hørrlngssvar vil blive taget til efterretning.
5
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0006.png
D1RF
Doisk Invescr
Relotsons Forening
ERHVERVSSTYRELSEN
Regnskabs- og Revsorregulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100
København
Ø
An.: Anne Barreft og Carina Gaarde Sørensen
Fremsendes via e-mail til: [email protected] og Car5orerst.dk
11. oktober 2018
HØrlng at udkast til forslag til lov om ændring at årsregnskabsloven, revisorloven og lov om
anvendelse af visse at Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til
tredjelande m,v.
Dansk Investor Relations Forening (DIRF) takker for muligheden for at komme med bemærkninger og
kommentarer til det fremsendte udkast til forslag.
Til det fremsendte lovforslag har DIRF den generelle opfattelse, at ændringer og præciseringer, som
letter virksomhedernes arbejde i udarbejdelsen af rapporter, kan og vil foreningen bifalde.
DIRF udtrykker tilfredshed med den øgede forklaringsgrad og specificering for så vidt angår
rapporteringskravene til ikke-finansleile forhold, som foreningen mener vil bidrage til et mere
ensartet rappofteringslandskab, hvilket D1RF kun kan bifalde.
Såfremt der ønskes en uddybning af vores synspunkter, kan undertegnede kontaktes.
Med venlig hilsen
Michael von Bülow
Medlem af DIRFs bestyrelse, formand for DiRFs reguleringsudvalg
Dansk
muestor Relations Forening (01RF) er et medlemsbaseret interesse- og netværksforum for professionelle inden for
investor Relations. OIRFs primære formål er at understøtte en vedvarende høj kvalitet I danske virsomheders lR-aktivieter
samt at fremme en konstruktv og dynamisk dialog mellem børsnoterede selskaber og investormarkedet. Vi tilbyder
foreningens medlemmer en platform til erfaringsudvekling, diskussionsfora og udviklingsaktiviteter blandt andet via
faglige indlæg og temamøder, netværksmøder, v’rksomhedsbesøg og en årlig IR-konference.
DIRF —0 rector Tina Hølund Pedentn
-
Høfftingsvej
34—2500 Valby [email protected] www.d’d.dk
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0007.png
DAYAn
I .rhvervsstyrelsen
1 .antcIinie Allé 17
2100 1Ghenhavn ø
Sendt til: arnjbarerst.dk og carsoçLk
med
kopi
til:
imujm.dk
jJ
-i
LSYN ET
8.
oktober
2018
Datatilsynet
Vedrørende høring over udkast til lov om ændring af årsregnskabsloven,
revisorloven og lov om anvendelsen af
visse
af Den Europæiske Unions
retsakter om økonomiske forbindelser tit tredjelande m.v.
1300
København K
CVR-nr. 11-86-37-29
Borgergade 28, 5.
Ved brev af 14. september 2018 har Erhvervsstyrelsen anmodet om Datatilsy
nets eventuelle bemærkninger til ovenstående udkast.
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
Offentliggørelse af afgørelser
Det
fremgår af tidkastets
§ 2,
at
det foreslås at indsætte
bestemmelsen
§
47 a.
stk. 2,
i lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder (revisorloven).
TeIeon
3319 3200
Fax 3319
3218
E-maI dt@datat
syne’.dk
www.datatllsynet.dk
J.nr. 2018-11-0110
Dok.nr. 32378
Sagsbehandler
Makar Juhl Holst
Af
den foreslåede
§
47 a, stk. 2, fremgår:
Erhvervsst>relsen offentliggør på
srn
hjcmmesmde afgørelser efter
Z a,
stk.
4.
nr. 2 og 3. En afgorelse anonymiseres efter udløbet af den periode, for hvilken
den
har virkning.”
..
-
Af de
specielle
bemærkninger til bestemmelsen fremgår bLa., at det vurderes,
at den ioreslåede bestemmelse ligger inden for rammerne afdatabeskyttetses
forordningen’, og at spørgsmålet om, hvorvidt det er berettiget for Erhvervs
styrelsen at offentliggøre de nævnte typer
af sanktioner, fremover skal be
dummes efter
§
47 a,
stk. 2, og
ikke
efter databeskyttelsesforordningens
arti
kel 10.
Datatitsynet forstår umiddelbart bestemmelsen således, at der herved i med
før af forordningens artikel 6, stk. 2 og 3 er titsigtet fastsat nationale særrcg
ler inden for rammerne af forordningens artikel 6,
stk.
1, litra c og e, for al
tilpasse anvendelsen
af
fhrordn
ingen.
I tvis dette er tilfældet, anbefaler Datatilsynet at de specielle bemærkninger
præciseres ydtrligere i overensstemmelse hermed.
om
besk)ttetse
ar f 1ke personer i I’orbindese med behandling atpersonopl3sninger og
om
;i udekshæ
afsådairne op!sninf er og
om
ophævelse af direktiv 95/46/f.F
(generel
forordnn om
databe
-kt ttelsc).
leropa-Parfamcntets og
Rådets forordning f1i) 2016/679
af 27.
april 2016
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0008.png
2
Datatilsynet bemærker
i
øvrigt, at Europa-Parlamentets og Ràdets forordnin
gen (EU) 2016/679 af 27. april 2016 i de specielle bemærkninger til bestem
melsen ses omtalt både som “databeskyttelsesforordningen”, “persondatafor
ordningen” og “dataforordningen”, og tilsynet anbefaler, at fomrdningen for
klarhedens skyld omtales identisk som “databeskyttelsesforordningen” i be
mærkningerne.
Afsluttende bemærkninger
for så vidt angår den øvrige del af udkastet henleder Datatilsynet opmærk
somheden på, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelses
loven generelt skal overholdes
i
forbindelse med behandling af personoplys
ninger, der helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk databehandling.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til yderligere be
mærkninger.
Kopi af
dette
brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Makar
Holst
2
Lov rir. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandln1. af personoplsninger og om fri udteksling at
sådanne oplysninger (databeskynelsesloven).
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0009.png
DANSK ERHVERV
DK12’? Kebenhavn 5
www dan,kerhvarvdk
T +45
3374 8000
ERHVERV
Erhvervsstyrelsen
At: Anne Barreft og Carina Gaarde Sørensen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé
17
2100
København ø
Pr. mail: annbar(&crst.dk og carsor(&erst.dk
12.
oktober
2W8
Hnringssvar
-
Ændring
afårsregnskabsloven
Erhvervsstyrelsen har den
14.
september
2018
sendt et udkast til lov om ændring af årsregnskabs
loven mål, i høring.
Dansk Erhverv kvittercr
indlcdningsvist
positivt for, at Erhvetvsstyrclsen har lyttet til en række af
de bemærkninger, styrelsen har modtaget i præhøringsfasen vedrørende de foreslåede ændringer
af årsregnskabsloven.
Dansk Erhverv har følgende specifikke bemærkninger til udkastet.
Forsigtighedsbegrebet
Erhvervsstyrelsen lægger i udkastet op 61 at indarbejde et forsigtighedsbegreb i årsregnskabslo
ven med baggrund i, at direktivet indeholder et grundlæggende krav om forsigtighed og ikke om
neutralitet.
Det er samtidig styrelsens hensigt, at en indarbejdelse af forsigtighedsbegrebet i selve lovteksten
ikke ændrer på den udfyldende rolle, som IFRS-begrebsrammen spiller i forhold til fortolkningen
af den danske årsregnskabslov.
På denne baggrund er det Dansk Erhvcrvs opfattelse, at en indarbejdelse af forsigtighedsbegrebet
i årsregnskabsloven i bedste fald er overflødig, i værste fald alene risikerer at føre til det styrelsen
selv advarer imod nemlig overdreven forsigtighed, hvilket bl.a. kan føre dl uhensigtsmæssig op
bygning af skjulte reserver.
Kapitalinteresser
Erhvervsstyrelsen foreslår at erstatte begrebet kapitalandele med begrebet kapitalinteresser i ks
regnskabsloven.
Dette forslag kan Dansk Erhverv ikke støtte, idet det er vores opfattelse, at en indførelse af et nyt
begreb i form af kapitalinteresser alene vil skabe forvirring om begrebsrammen.
[email protected]
UBR
Side
112
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0010.png
OMK ERHVERV
En
indførelse af
et
nyt kapitalinteressebegreb
risikerer desuden blot at skabe en konflikt i forhold
til IFRS,
samtidig med
at
der skabes
en unødig usikkerhed om rækkevidden og indholdet afbe
grebet.
Dansk Erhverv står til rådighed, såfremt
Erhven’sstyrelsen
ønsker en uddybning af
nærværende
høringssvar.
cd enlig hilsen
/
i
,
/
Ulla Brandt
Fagehef for moms, regnskab og revision
-,
Side 2/2
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0011.png
—..
—.—
DanskeRederier
Erhvervsstyrelsen
Ad.: Anne Bareft, annbarcerst.dk og Carina Gaarde Sørensen,
[email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af årsregnskabs-
loven, revisorloven og lov om anvendelsen af visse af Den Europæi
ske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
Hermed bekræftes modtagelsen af Erhvervsstyrelsens høringsbrev sf14.
september 2018 vedrørende ovennævnte forslag til lovænd ringer.
Formålet med lovforslaget er at sikre en korrekt og hensigtsmæssig gen
nemførelse af EU’s regnskabsdirektiv i årsregnskabsloven.
Danske Rederier finder det positivt, at udkastet til lovforslag giver mulig
hed for anvendelse af internationale regnskabsstandarder som IFRS 9,
IFRS 15 og IFRS 16. For C÷D selskaber kan reglerne afspejle en anven
delse af de internationale regnskabsstandarder for indregning og måling,
men der bør ikke nødvendigvis være krav om, at alle notekravene under
IFRS opfyldes under årsregnskabsloven.
Danske Rederier noterer sig positivt, at det fremgå af lovforslaget, §4, stk.
3, at det er muligt at anvende loven allerede for regnskabsåret, der slutter
den 31. december 2018 eller senere, så det vil blive muligt at anvende
IFRS 9, 15 og 16 allerede for regnskabsåret 2018.
Det kunne overvejes at præcisere i bemærkningerne til lovforslagets
§
1,
nr. 22
(
58 a), at oversigten (som skal vise bevægelser i dagsværdireser
ven i løbet af regnskabsåret) ikke betyder, at selskaber skal gøre delle på
f.eks. månedsbasis (på baggrund af månedsregnskaber), men at det er
tilstrækkeligt at vise udviklingen fra primo til ultimo året.
Der står i lovforslagets
§
1, nr. 45
(
107 d, stk. 4), at der medregnes også
mangfoldighedsaspektet køn. Dog er det uklart, hvordan den nye bestem
melse hænger sammen med
§
99 b, som netop handler om kønsmæssig
sammensætning. Generelt er det noget uklart, om der er et overlap mel
lem
§
99 b og
§
107 d. Det fremgår heller ikke tydeligt af
§
107 d, om der
12. oktober 2018
Dansk. Reded.r
Amaliegade 33
1256
København K
Danmark
nfoødanlthshipping.dk
1/2
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0012.png
DanskeRederier
er yderligere krav til selskaberne, end hvad der fremgår af det bagvedlig
gende direktiv.
I forbindelse med nye krav i forhold til lovforslagets
§
1, nr. 45
fS
107 d),
som skyldes regnskabsdirektivet fbørsnoteret selskaber), henstiller Dan
ske Rederier, at det fra myndighedernes side prioriteres, at rapporteringen
bliver mindst mulig byrdefuld for selskaberne. F.eks. som det fremgår at
lovforslagets
§
1, nr. 38
fS
99, stk. 3), hvor det fremgår, at oplysninger om
miljøforhold kun skal gives
i
redegørelsen for samfundsansvar.
Danske Rederiet står naturligvis til rådighed for en uddybning af hørings
svaret eller spørgsmål til samme.
Med
venlig hilsen
Henriette lngvardsen
Ërhvervsjuridisk chef
M: +4520330609
hedanishshipping .dk
Dansk. Red.n.r
Amaliegade 33
72S6 København K Danmark
infodanshsWppng.dk
212
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0013.png
00
12.
oktober
2018
Dansk Industri
Erhvervsstyrelsen
Art.: Cheficonsulent Carina Gaarde Sørensen og
Fuldmægtig Anne Barrett
E-mail: [email protected] og [email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af årsregnskabsloven
(ÅRL), revisortoven og lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unï
ons retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
DI har den
14.
september
2018
modtaget ovennævnte lovforslag i høring. DI har noteret
sig, at det nærværende lovforslag fokuserer på en korrekt implementering af EU’s regn
skabsdirektiv og således adresserer en række uhensigtsmæssige eller fejlagtige implemen
teringer afdirektivet. På en række områder, specielt inden for de flnansielle del afændrin
gerne, har der været en god dialog omkring EU-kravene. DIgerne set, at man også i højere
grad også forholdt sig til omfanget af de danske rapporteringskrav vedrørende ikke-finan
sielle oplysninger i forhold til direktivkravende for samme eller relaterede områder. Dette
gælder både på omfanget af reglerne og på antallet af omfattede virksomheder, idet direk
tivkravende er indført efter den danske særregulering på området. Således fremgår det
eksempelvis i afsnit syv, at anvendelsesområdet for Årsregnskabslovens
§‘
a er bredere
end det anvendelsesområde, der følger af EU-reguleringen, men dette er ikke kvantifice
ret.
Det er en gennemgående, international trend, at der i rapporteringen skal fokuseres på
det væsentlige, mens områder af mindre væsentlighed ikke skal have samme spalteplads.
Dette gøres for at fremme den relevante kommunikation med virksomhedens centrale
stakeholdere, traditionelt investorer eller kapitalejere. Denne fokus på væsentlighed bør
også være gældende for den ikke-finansielle rapportering under iagttagelse af den her re
levante brugergruppe. En sådan fokus vil også understøtte rapporteringens formål, så res
sourcerne anvendes på de væsentlige områder og dermed på de områder, hvor det må
forventes at have den største effekt både for virksomheden og for samfundet.
En lang række virksomheder har i dag delvis automatiseret årsrapporteringsprocessen in
den for de nuværende rammer afÅrsregnskabsloven. Det betyder eksempelvis, at der er
lavet skabeloner og nogle har fået integreret deres bogføringsprogram med disse skabelo
ner
/
indheretningslosninger. Hvis der skal opnås yderligere administrative besparelser
er det således nødvendigt at vurdere, om der i lovgivningen er digitaliseringsbarrierer. DI
finder, at der i den nuværende lov er en række forhold, som i praksis vil være en barriere
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0014.png
for yderligere automatisering særligt for de mindre virksomheder. DI skal derfor opfor
dre til, at der i forbindelse med projektet omkring automatisk erhven’srapportering sker
en opdatering af årsregnskabsloven med henblik på at muliggøre denne automatisering.
Dette bør også medføre en reduktion af administrative omkostninger. Et eksempel på en
forenkling kan efter Dl’s opfattelse være, at oplysninger omkring virksomhedens hoved-
aktivitet, der i dag skal gives i en ledelsesberetning, automatisk hentes fra CVR-registeret
og dermed stilles til rådighed for regnskabsbruger i tilknytning til årsregnskabet, men ikke
nødvendigvis i form af en formel ledelsesberetning. Dette vil sikre adgang til informatio
nen til en lavere omkostning. DI skal således opfordre til, at nærværende lovforslag følges
op af en forenidingspakke, som tilgodeser den højest mulige automatisering af de nødven
dige regnskabsoplysninger. Hvis de nuværende oplysningskrav ikke kan auto matiseres, så
bør man tilstræbe at finde alternative løsninger, som kan automatiseres.
DI skal også bemærke, at der i forhold til ændringerne til årsregnskabsloven i nærværende
lovforslag alene er anført, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er fundet
relevante for de foreslåede ændringer af årsregnskabsloven. DI savner denne vurdering i
forlængelse af de enkelte bestemmelser, herunder især omkring den ikke-fmansielle rap
portering, der er vanskelig at automatisere. DI skal også bemærke, at der er behov for
opfølgende vejledning målrettet de omfattede virksomheder, hvor det forklares på almin
deligt dansk, hvad der er ændret og især hvordan det konkret påvirker regnskabsidasse B.
Lovforslaget stiller også forslag om en modernisering af revisors efteruddannelse. DI kan
fuldt ud støtte en modernisering, der muliggør en mere fleksibel og målrettet efteruddan
nelse. Dette vil være en fordel for både branchen såvel som for branchens kunder. I for
bindelse med Revisorrådels arbejde fremhævede DI i forbindelse med de proportionale
sanktionsmuligheder, at det bør være en skærpende omstændighed, hvis der i forbindelse
med den offentlige kvalitetskontrol konstateres forhold, som Revisortilsynet finder anled
ning til at sanktionere herunder indbringe for revisornævnet samtidig med at efterud
dannelseskravende ikke er overholdt.
-
Angående ændringerne i bemyndigelsestoven om at styrke eksportkontrollen ved eksport
af cyberovervågningsudstyr bør det sikres, at lovforslagets bestemmelser ikke bliver en
hindring for at indfri målsætningen om at gøre it-sikkerhed til en dansk styrkeposition.
Dl deler regeringens ambitioner på dette område, og finder det vigtigt, at lovforslagets
bestemmelser og den efterfølgende implementering understøtter denne målsætning.
Specifikke kommentarer
Forsigtighedsprincippet
I lovforslaget §
i
nr. 3
foreslås det nuværende neutralltetsprincip ændret til
et
forsigtig
hedsprincip. Dermed skabes en forskel imellem de internationale regnskabsstandarder,
der fortsat arbejder med et neutralitetsprincip, og årsregnskabsloven. Ændringen skyldes,
som DI har forstået det, at direktivet opererer med begrebet “prudent” som traditionelt
oversættes til “forsigtig” i regnskabslovgivningen.
DI finder, at der med formuleringen er søgt at skabe den bedst mulige balance mellem de
to begreber, særligt da der henføres til, at “regnskabsmæssige skøn skal være neutrale”.
DI har også noteret sig, at med formuleringen “Enhver værdiregulering skal indregnes”
videreføres dele af den nuværende formulering, og dermed også lægges op til en neutral
tilgang.
2
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0015.png
DI har noteret sig, at det
i
afsnit
2.1.2.3
præciseres, at der også gælder et væsentligheds
princip, som ikke defineres, men udfyldes med fortolkningen afIFRS. DI skal understrege
vigtigheden afvæsentlighedsprincippet, der netop tilsikrer en fokuseret og relevant rap
portering, og kan støtte den foreslåede tilgang.
Egenkapitalforidaring
I lovforslagets §
i
nr. 5 (Ophævelse af
ÅRL §
17,
stk.
1,
3. pkt) ophæves den nuværende
lempetsesmulighed for regnskabsklasse B, hvorefter opgørelse over bevægelser på egen-
kapitalen valgfrit kan placeres som en regnskabsopstilling eller i nolerne. Ifølge lovbe
mærkningerne skyldes dette, at man fra lovgivers side ikke ønsker at afvige det underlig
gende princip, hvorefter tilvalg af ekstra oplysninger i givet fald skal følge principperne
for den højere regnskabsklasse.
Valgfriheden i den nuværende §
17
stk.
i
fungerer fint i dag og giver ikke anledning til
klager, hverken
fra
brugersiden eller aflæggersiden. Med forslaget
vil
det blive mere
hyr
defuldt at lave en frivillig egenkapitalforklaring, og konsekvensen
vil
være, at en række
virksomheder fravælger delle. DI undrer sig derfor overbehovet for at ophæve denne valg-
frihed, der medfører enten ekstra omkostninger for aflæggerne eller medfører en reduk
tion i op]ysningsniveauet.
Implementering af nye internationale regnskabsstandarder
DI
kan
støtte indarbejdningen af nye, internationale regnskabsstandarder, hvor der er
valgt en model, der dels tilgodeser mindre virksomheder ved at fastholde muligheden for
status quo, og dels tillader store virksomheder at benytte indregning og måling efter IFRS.
I disse tilfælde vil indregning og måling efter IFRS være mere byrdefuldt og de nuværende
regler er velfungerende.
Regnskabsmæssig behandling af ikke indbetalt virksomhedskapital
Med ændringen af ÄRL §35 b (Lovforslagets §
i
nr.9) skal ikke indbetalt virksomhedska
pital fremadrettet skal bnittoficeres. DI er ikke uenig med formålet, men der er tale om en
ændring af hidtidig praksis for mindre
virksomheder.
DI skal derfor foreslå, at ændringen
enten kun finder anvendelse fra regnskabsldasse C eller at der udsendes specifik vejled
ning
til
de mindre virksomheder omkring dette (gerne målrettet de relevante
virksomhe
der og i forbindelse
med
ovenfor nævnte generelle vejledning).
Dagsværdi
Lovforslagets formuleringer omkring dagsværdi tillader at dagsværdircserven
kan benyt
tes til flere formål, men at det også er muligt at opdele denne i det konkrete indhold. I
forhold til regnskabsklasse B må indholdet af
reserven
i en række tilfælde formodes at
være individuelt uvæsentligt, hvorfor det synes rimeligt at kunne samle posten i en dags
værdireserve. DI støtter således den foreslåede fleksibilitet, der også er direktivnær i im
plementeringen.
I forhold til lovforslagets §
i
nr.
22
(ÅRL §
58 a stk.
2)
undrer det, at der er valgt at kræve
en oversigt, der viser bevægelser i dagsværdireserven “i løbet af regnskabsåret” og ikke
som i alle andre sammenhæng referere til “ændringen fra primo
til
ultimo”. DI finder, at
den foreslåede formulering kan misfortolkes og reelt kræver en oplistning af alle bevægel
ser, herunder eksempelvis en opjustering i juni og en nedjustering i oktober af samme
post inden for samme regnskabsår.
3
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0016.png
Kapitalinteresser
Et centralt element i lovforslaget er den nye definition af “kapitalinteresser, som define
res i §
i
nr. 66. Definitionen er ifølge bemærkningerne en tilpasning til regnskabsdirekti
vet. I praksis finder DI, at begrebet
vil
skabe forvirring, idet det er uklart hvor mange sel
skaber, der også fremadrettet vil være associerede selskaber (der er en delmængde af ka
pitalinteresser). I forbindelse med implementeringen af regnskabsdirektivet blev det op
lyst og der var enighed om at der ikke var behov for en selvstændig kategori af virk
somheder benævnt “kapitalinteresser”, idet dette i praksis var associererede virksomhe
der. Såfremt kravet fastholdes er DI ikke uenig i definitionen, men DI skal pointere, at
det vil medføre ekstra omkostninger for regnskabsaflæggere og ikke forbedre informati
onsværdien for læserne.
DI kan konstatere, at muligheden for at tillade indregning af kapitalinteresser efter indre
værdi’s metode (svarende tit konsolideringsmetoden for associerede) ikke foreslås udnyt
teL DI ser gerne, at denne mulighed udnyttes, specielt da det også
vil
kunne løse proble
matikken omkring §
i
nr. 56 (ÅRL §
127
stk. 4) nedenfor og
vil
muliggøre uændret ind
regningsprincip for de kapitalinteresser, der i dag er associerede selskaber, men ikke
fremadrettet opt’lder den nye definition.
DI skal også bemærke, at den nye kategori skaber udfordringer i forhold til de internatio
nale regnskabsstandarder, specielt IFRS 9.
Med den nye formulering af §
i
nr. 56 (ÅRL §
127
stk. 4) udvides oplysningskravet for de
virksomheder, der fremover er kapitalinteresser, men ikke associerede virksomheder. For
en række af disse selskaber må det forventes, at der i dag ikke offentliggøres regnskaber
efter de respektive nationale regler. En offentliggørelse som krævet efter §
127
stk. 4 nr. 3
kan derfor i en række lande være problematisk, også i en række EU-lande. DI ser gerne at
dette omtales, idet selskabet netop ikke har kontrol med en kapitalinteresse og ikke kan
kræve en offentliggørelse eller konsolidere virksomheden ind i det samlede koncernregn
skab, som det er gældende for associerede selskaber og datterselskaber.
Ikke-finansielle oplysninger
Lovforslaget §
i
nr. 39 indeholder en omskrivning af de nuværende krav i ÅRL § 99 a til
rapportering af ikke-finansielle redegørelse for samfundsansvar. DI havde gerne set, at
der i forbindelse med det lovforberedende arbejde var en tydelig identifikation af de om
råder, hvor der er tale om danske særregler. Det gælder både i antallet af omfattede virk
somheder, hvor direktivet ifølge bemærkningerne kun omfatter virksomheder med mere
end
500
ansatte (uden at det estimeres hvor mange virksomheder, dette vil omfatte), og
de detaljerede krav. Det er DI’s opfattelse, at bestemmelsen på enkelte områder går videre
en direktfvkravet. I lovforslagets afsnit
2.1.2.2.
refereres således til at “der nu kan indhen
tes oplysninger om hvilke løsninger, der er valgt i andre medlemslande i forbindelse med
implementering af direktivet.” DI håber, at disse oplysninger indhentes således at det er
muligt at evaluere de danske rapporteringskrav i forhold til andre europæiske lande. Dette
er alene omtalt eksplicit med implementeringen af Safe Marbour Principle i den foreslåede
§ A stk. 4 (som DI støtter implementeringen at).
DI har også noteret sig bemærkningerne vedrørende væsentlighed. Fastsættelse af væ
sentlighed i forbindelse med ikke-finansielle oplysninger er i praksis ganske vanskeligt.
Med formuleringen i bemærkningerne savnes en balance mellem interessenternes behov
for at forstå virksomhedens udvikling, resultat og situation på den ene side og virksomhe
dens aktivitets påvirkning af de angivne forhold på den anden side. DI så gerne at selska
4
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0017.png
bets konkrete forhold tillægges større vægt i fastsættelsen af væsentlighed, og at det ek
sempelvis anføres i stk.
1,
at redegørelsen skal indeholde oplysninger om i det omfang
det er nødvendigt for forståelsen af virksomheden og dens påvirkning. På det
finansielle område har der i mange år været fokus på at lægge vægten på væsentlige om
råder og reducere rapporteringen på uvæsentlige områder.
Dette
er ikke kun en dansk
tendens, men også en del af det arbejde, som udføres i regi af IASB (udstederen af de in
ternationale regnskabsstandarder). Denne fokus på væsentlighed og relevans er
vigtig
for
at undgå, at der rapporteres om uvæsentlige forhold og dermed en fjernelse af fokus fra
de områder, hvor virksomhederne bør fokusere deres primære indsats. Denne fokus er
forskellig fra virksomhed til virksomhed, og dette bør kravene tilgodese. Således medfører
de nuværende regler, at en virksomhed, der vælger at have en politik på et mindre væsent
ligt område vil blive ramt af det samlede rapporteringskrav.
Dette
er et eksempel på, at
lovgivningen kan få en utilsigtet negativ konsekvens, idet virksomhederne kan tvinges til
også at fokusere deres indsats på mindre væsentlige områder og dermed sprede
deres
ind
sats. Dette anerkendes delvis i bemærkningerne til §99 a
stk.
2, 2.
pkt.
....
I henhold til bemærkningerne går lovforslagets §g a stk.
2,
nr.
2
videre end direktivkra
vet, hvilket i kombination med de antallet af omfattede virksomheder giver udfordringer,
specielt for regnskabsklasse-C virksomheder. Således stiller direktivet alene krav om op
lysninger om politikker og resultater heraf, mens de foreslåede krav også stiller krav om
en eksplicit redegørelse for hvordan politikker omsættes til handling.
DI skal også bemærke, at den foreslåede § 99 a stk.
2
nr. 4 fokuserer på udviklingen
i
regnskabsåret og ikke på virksomhedens generelle niveau. Har virksomhedens således ar
bejdet med et område som C02-reduktion i mange år
vil
årets reduktion ofte være mindre
end en virksomhed, der er påbegyndt arbejdet. Formuleringen vil således potentielt gøre
det mindre attraktivt at være “best in class”, da den årlige udvikling vil være begrænset,
og dermed er der en risiko for at formuleringen er kontraproduktiv.
Lovforslaget medfører også et fortsat krav om, at alle oplysninger efter
a skal fremgå
Ønsker virksomheden således at indarbejde dele af rapporteringen i årsrapporten
samlet.
skal dette gentages i en separat CSR-rapport. For de fleste virksomheder er det kun en
delmængde af rapporteringen efter § 99 a som et direkte relevant og væsentlig for de pri
mære brugere af Arsrapporten. Derfor vil en fuld inkludering af hele rapporteringen ofte
medføre at fokus fjernes andre væsentlige forhold, hvilket anerkendes i bemærkningerne.
Der har i mange år været en indsats for at gøre årsrapporteringen bedre og mere målrettet,
og dette kan understøttes ved at tillade en opdeling af rapporteringen efter § 99 a, således
at virksomheden aktivt kan vælge at indarbejde elementer i ledelsesberetningen (hvor der
i dag ofte indarbejdes en businessmodel som omtalt i
A stk. 3 nr.
i)
eller i et separat
dokument (hvor der kan refereres til Årsrapporten).
Dette vil
også være i tråd med tan
kerne i lovforslagets §
i
nr. 38, hvor oplysninger i årsrapportens ledelsesberetning tillades
afgivet
i
CSR- rapporten.
Rapportering om underrepræsenteret køn og mangfoldighed §99 b
+
§
107
d
Lovforslagets §
i
nr.
40
er ifølge lovforslaget alene en sammenskrivning af gældende reg
ler. DI finder dog, at udmøntningen af de selskabsretlige regler har medført ekstra rap
potteringskrav. Ifølge de oprindelige forslag forventedes ca. i.ioo virksomheder at være
omfattet, mens det reelle antal i dag estimeret til i.6oo virksomheder. Herudover følger
rapporteringskravet ikke de almindelige koncernrapporteringsprincipper, hvor en kon
cern rapporterer på samlet. Med de nuværende regler ændrer det ikke på detaljeringsgra
den at rapporteringen sker på koncernniveau. Således skal der for hvert enkelt dattersel
skab, der selvstændigt er omfattet af rapporteringsforpligtelsen, ske en rapportering om
5
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0018.png
individuelle måltal og politikker. Dette betyder at to ens koncerner, hvor den ene koncern
er organiseret med selvstændige datterselskaber og den anden med divisioner under ét
samlet selskab har forskelligt rapporteringsomfang. DI skal forestå, at der indføreres en
reel lempelse ved rapportering på koncernniveau, idet det er på dette niveau den reelle
styring sker og hvor koncernens politikker fastsættes. Denne manglende overensstem
melse med de almindelige finansielle regnskabsprincipper anerkendes direkte i lovbe
efter ÅRL §
107
cl, der omfatter en mere generel rapportering om mangfoldighed, herun
der kønsfordeling. I bemærkningerne til § gç b savnes en henvisning til disse regler (der
findes en henvisning fra bemærkningerne til §
107
d til § 99b). Hvis koncernledelsen ek
sempelvis vælger at flytte en kompetence fra ét datterselskab til et andet datterselskab,
kan det ændre kønsfordelingen, men set fra koncernen er der ikke sket en ændring (der er
tværtimod ofte tale om en styrkelse af kandidater til det øverste ledelseslag). DI ser således
gerne, at der anlægges en koncerntilgang i stedet for den nuværende individuelle selskabs-
tilgang, hvilket
vil
styrke den reelle rapportering og bedre understøtte formålet.
Med den ændrede sammenskrivning indføres i stk. en direkte reference til, at virksom
heden skal redegøre for hvordan den omsætter sine politikker for at øge andelen af det
underrepræsenterede køn til handling og virksomhedens vurdering heraf. Dette er reelt
ganske omfattende, men hibringer ikke nødvendigvis konkret værdi for brugeren. Det er
også uldart, om dette krav følger direkte af Selskabslovene, eller om kravet er indført med
Årsregnskabsloven. Kravet om rapportering af
måltal
og status for opfyldelsejf. stk.
i
bør
være tilstrækkeligt for at opfylde det selskalisretlige krav og give tilstrækkelig indsigt for
brugerne, specielt da
virksomheden
skal forklare hvorfor den i givet fald ikke har nået den
opstillede målsætning. Herudover savnes også i denne bestemmelse en reference til års
regnskabslovens almindelige væsentlighedsregler, der fortsat må være gældende når rap
porteringen er valgt indarbejdet i ÅRL.
Lovforslaget
§99 b stk.
i
kunne med fordel referere til de selskabsretlige regler hvor kravet
findes, idet dette sikrer, at kun virksomheder omfattet af de selskabsretlige krav har rap
porteringsforpligtelsen.
mærkningerne, men begrundes ikke. Hvis der kræves en justering af de selskabsretlige
regler for at kunne foretage en sådan mere relevant rapportering og styring bør dette indgå
i lovforslaget. En mere reel koncerntilgang skal
også ses i sammenhæng med de nye regler
Med lovforslaget §
i
nr.45 implementeres yderligere krav om rapportering om mangfol
dighed. Implementeringen læner sig op ad EU-Kommissionens fortolkning af reglerne og
ikke nødvendigvis selve direktivteksten. DI skal bede Erhvervsstyrelsen bekræfte, at der
som anført er tale om en direktivnær implementering. Hvis der er uenighed om rækkevid
den og fortolkningen af direktivkravet mellem medlemslandene bedes delle anført
i for
bindelse med reference til vejledningen, idet særligt forslaget stk. 4 synes at have en større
rækkevidde end direktivets tekst.
Med venlig hilsen
Kristian Koktvedgaard
Fagleder Moms, regnskab og revision
6
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0019.png
çÇ?2
=____
ERHVERVSSTYRELS EN
11 oktober2018
!ANNSEC-erst
Høringssvar vedrørende lov om ændring af ärsregnskabstovcn, revi
sortoven og lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions
retsakter om økonomiske forbindelser til tredjetande m.v.
ERHVERVSSTTRELSEN
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget forsla-
get
i
høring.
Administrative konsekvencr
TER har følgende bemærkninger
om
de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
TER vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser un-
der 4 mio. kr. årligt. De bliver dertor ikke kvantificeret yderligere.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
TER har følgende bemærkninger om principperne for agil erhvervsreftet
regulering.
Erhvervsstyrelsen (ERST) har vurderet, at et eller flere af principperne
for agil erhvcrvsrettet regulering er relevante for de konkrete ændringer i
forslaget.
Oahlemps Pakhus
Langeline
JIé 17
2100 København ø
•fjf
3529 1000
35466001
101508 17
Fax
CVR-nr
ers©erst.dk
W1IWetst.dk
Ad princip I Midiggor anvendelse afnyeforretningsmode!ler
ERST har vurderet, at princippet ikke er relevant For nærværende forslag.
TIR har ingen bemærkninger til denne vurdering.
Ad princip 2 Mere enkel ogformåtsbestetra
IRST har vurderet, at princippet er relevant for ændring af reglerne om
revisors efteruddannelse. LRST har anført, at det forventes, at bekendtgø
relsen, som indeholder de nærmere krav til revisors efteruddannelse, gt,
res mere tieksibel og målrettet den enkelte revisors efteruddannelsesbe
hov, således at revisor vedligeholder og udvikler de kompetencer,
som
skal til for at kunne udføre hvervet som offèntlighedens tillidsrepræsen
tant.
TER kan ikke umiddelbart vurdere, hvorvidt ændringerne alene gælder
for revisorer i deres egenskab at’ private personer, eller om ændringerne
også påvirker revisionsvirksomheder. Principperne skal alene vurderes
for regulering, der påvirker vilkårene for at drive erhvervsvirksomhed.
Såfremt revisionsvirksomheder eller andre erhvervsdrivende virksomhe
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0020.png
2/3
der påvirkes
af
de konkrete ændringer om efteruddannelse er det korrekt,
at principperne skal vurderes.
TER bemærket, at sigtet med princip 2 et, at regulering, hvor det er rele
vant, bliver formuleret ud fra en tbrmålsbetragtning, altså med fokus på
det formål, man ønsker at opna. Det betyder, at proceskrav eller andre
regler, der regulerer, hvordan man opnår den ønskede effekt/formålet
med reguleringen, ikke bør indgå som en del af reguleringen, med mindre
det er afgørende for lovens formål og beskyttelseshensyn. I sidste ende
skal en efterlevelse af princippet sikre, at virksomhederne oplever meto
defrihed og dermed ikke begrænses i deres muligheder for at udnytte nye
d igitate
teknologier og forretningsmodeller.
Såfremt ERST vurderet, at ændringerne til reglerne om revisors efterud
dannelse konkret sikrer, at (revisions)virksomhederne oplever metodefti
hed lif. at opfylde kravene om efteruddannelse, og dermed ikke begræn
ses i deres muligheder for at udnytte nye digitale teknologier og forret
ningsmodeller, bør ERST beskrive konkret i lovforslaget, hvordan æn
dringerne understøfter det og dermed, hvordan princippet konkret efterle
ves.
Ad princip 3 Teknotogineutrat
ERST har vurderet, at princippet ikke er relevant for nærværende forslag.
lER har ingen bemærkninger til denne vurdering.
Ad princip 4 Helhedstænkende
ERST har vurderet, at princippet ikke er relevant for nærværende forslag.
TER
har
ingen bemærkninger til denne vurdering.
Ad princip 5 Sikrer brugerventig digitatisering
ERST har vurderet, at princippet er relevant for de foreslåede ændringer i
revisorloven. ERST har anført, at det løbende sikres, at styretsens indbe
retningsløsning for revisors efteruddannelse via virk.dk er brugervenlig,
og at ændringer i lovgivningen implementeres i indberetningsløsningen
på den mest hensigtsmæssige måde, så hrngernes møde med indberet
ningsløsningen opleves så ukompliceret som muligt. Det samme forven
tes at gælde for indberetningen af kravene til rev
isors
efteruddannelse.
lER bemærker, at såfremt ændringerne til revisorloven udmøntes
i
en ny
eller ændret digital erhvervsrettet løsning kan ERST overveje at uddybe
beskrivelsen, så det (ydetiggøres konkret, hvordan en eventuel digital los
ning gøres brugervenlig for virksomhederne.
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0021.png
3/3
Kontaktperson vedr, ovenstående bemærkninger:
Betinna Østermark
Specialkonsulent
Tlf direkte 3529 1407
E-post lejosterst.dk
Med
venlig hilsen
4
“i
L
Team Jura
/
-
Anne-Softe Secher
Stud.jur., Team Jura
ERUVERVSS1VRELSEN
Telefon:
35291289
Mall
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0022.png
Henrik Davidsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Bjarne Aalbæk <[email protected]>
24. september 2018 12:23
Anne Barrett; Carina Gaarde Sørensen
BJARNE AALBÆK Høring om årsregnskabsloven
-
Kære Anne og Carina,
Jeg læser høringen at årsregnskabsloven.
I bemærkningerne til nr. 18 kunne det måske med fordel præciseres, at dagsværdireserven godt kan anvendes til
selskabsretligt udbytte (hvis det ellers er korrekt forstået). Dette fordi regnskabsaflæggere og revisorer er vant til, at når der
er tale om en “reserve”, kan denne ikke anvende5 til udbytte
I bemærkningerne til nr. 67 på side 97, er det uklart om ændringen medfører ændring i fortolkningen af, om salg at et
tidligere udlejet aktiv, kan indregnes som omsætning Dette kunne måske med fordel præciseres i bemærkningerne til
lovforslag, herunder om det er gældende ved valg af IAS11/18 eller IFR’15.
Jeg savner generelt en beskrivelse af, om regnskabsaflægger skal medtage en beskrivelse eller ej, af valget for IAS11/18 eller
IFRS15, i dét tilfælde at valget ikke har beløbsmæssig eller tidsmæssig betydning for indtegning at omsætning.
I bemærkningerne til nr. 68-70 på side 98, fremgr at “En virksomhed, som kun har associerede virksomheder, skal anvende
benævnelsen «kapitalinteresser< balancen, idet en ændring at benævnelsen til associerede virksomheder ikke kan foretages
i
medfør af 23, stk. 4, med henvisning til, at virksomhedens særlige karakter gør det påkrævet. Ved digital indberetning af
arsrapporten tI Erhvervsstyrelsen hw virksomheden mulighed for at opmrke regnskabsposterne, så det fremgår, at der er
tale om assooerede irksomheder.”
Hvad betyder sådan en opmærkning? Er der ikke tale om en ændring at benævnelsen? Er det korrekt forstået at hvis man
medsender en PDF fu,, må benævnelse i disse situationer kke ændre
i
denne? Skaber det ikke en utilsigtet forskellighed
i
Regnskab Basis og de øvrige ndsendelsesordninger? Dette kunne måske med fordel præciseres i bemærkningerne tl
lovforslag.
Med venlig hilsen
Bjarne Aalbæk
statsautoriseret revisor, partner og fagnørd
Faglig Afdeling als Vestre Gade 6F
I
2605 Brøndby
Ilt 70 10 70 12 CVR 32661173
ha@fanlioafdelinQ dk1
www faQlIQafdelPo
dk
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0023.png
Longe.ne A le 17
2100 Københovnø
AU. Anne Bortett og Carino Guarde Sørensen
FINANS
DANMARK
Resumé
YderlIgere harmontsertng at &sregnskabsloven Ill regnskabsdlrektlvet
Finans Danmark hiskitter sig
Erhvervsstyretsens
vurderinger
af, at regnskabsdirekti-
vets begreber om forsigtighed og kopitohnte’esse ptokss ikke bør have
betyd
ning. Vi fnder det derfor ke nødvend gt at indarbejde begreberne eksplicit Ib-
Høiingssvar
ven.
12 oktober 201S
Dok- nr. I344&2k4-6537C-v1
FInc,rn
Danmark
An-i
roÉi-
7
6
‘b’tmvn
K
www
!nordcmmai1c
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0024.png
Høring om udkast til lov om ændring af
årsregnskabsloven, revisorloven mv.
Finans Danmark har den 14. september 2018 modtaget udkast til lov om ændring
af årsregnskabsloven, revisorloven og lov om anvendelsen at visse af Den Euro
pæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande mv. i høring.
Vi takker for muligheden for at kunne kommentere på udkastet og har følgende
bemærkninger.
Høringssvar
Bemærkninger
Indarbejdelse af forslgtlghedsprlnclp
Vi forstår, at forsigtighedsprincippet indarbejdes, fordi det fremgår at regnskabs
direktivet. Vi forstår endvidere, at styrelsen vurderer, at anvendelsen at forsigtig
hedsprincippet ikke skal afvige fra anvendelse af neutralitetsprincippet i IFRS, da
der er en tæt sammenhæng imellem regnskabsuirektivef og IFRS-begtebsram
men, ligesom del forudsættes, at indførelsen at forsigtighedsprincippet i årsregn
skabsioven ikke vil medføre ændringer at betydning.
Vi kan tilslutte os styretsens vurderinger at ndvirkningen. Vi finder derfor, at forsig
tighedsprincippet ikke behøves indarbejdet eksplicit i loven.
Ved at undlade en eksplicit indarbejdelse undgås det ligeledes, at de virksomhe
der, som alene orienteret sig i loven og ikke i de bagvedliggende bemærkninger,
misforstår rækkevidden af foesigtfghedsprncippet og foretager opbygning at
skjulte reserver.
Kapitalinteresser
Ligeledes i forhold til begrebet kapitalinteresse stiller vi os uforstående overfor, at
det er nødvendigt at indarbejde eksplicit i loven henset til, at der alene er tale
om tormodningsregler, og at der ifølge styrelsen som altovervejende hovedregel
vil være sammenfald imellem, hvornår en virksomhed er kap taVnteresse og asso
clere! v tksomhed.
Ved at undlade en eksplicit indarbejdelse loven undgås det ligeledes at skabe
en teoretisk forskel til IFRS, som ikke indeholder et kapitalinleressebegreb.
12. oober 2013
Dok. nr. 13446552 13-655370--vi
Finani Danmark
I
Amahegocie
7
I
1256 Københovn
wwwf!non5dnmci&dk
2
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0025.png
Afslutning
Vi står gerne fii rådighed, hv s bemærkningerne giver anledning til spørgsmål
eller
kommentarer.
Med venlig hisen
Martin Thygesen
DitrkIe: .45 3370 1024
Mnaf: ma1Irca.dk
Hørlngssvar
12. oktober 2018
flok. ni. i3446582l3-85370—v
Lnni Danmark 1
Amollegade
7
I
1256 København K
www.1nansdanmark.dk
3
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0026.png
Henrik Davidsen
Fra:
Sendt:
TI’:
Emne:
Ved hæftede filer:
Vibeke Myrtue Jensen <[email protected]>
12. oktober 2018 14:45
Anne
Barrett;
Carina Gaarde Sørensen
Støtte
til høringssvar årsregnskabsloven etc fra 92-gruppen og Globalt Fokus
92-gruppen og Globalt Fokus Røringssvar til årsregnskabsloven og
bemyndigelsesloven.pdf
Høj
Prioritet:
Jeg sender igen, da jeg fik en mail retur om, at den ikke kunne leveres.
Venlig hilsen
Vibeke
Fra:
Vibeke Myrtue Jensen
Sendt:
12. oktober 2018 14:41
Til:
‘mailto:[email protected]’; ‘mailto:[email protected]
Cc:
Vagn JelsØe; Pia Saxild; Sanne Borges’; Helene Gjerding; ‘Bjarke Vestergaard’; ‘Troels Dam Christensen’;
Forbrugerrådet Tænk Hoeringer [email protected])
Emne:
Støtte til hørlngssvar årstegnskabsloven etc
fra
92-gruppen og Globalt
Fokus
Prioritet:
Høj
Til Erhvervsstyrelsen
I Forbrugerrådet Tænk bakker vi op om høringssvaret til årsregnskabsloven fra 92-gruppen og Globalt Fokus.
På vegne af Forbrugerrådet Tænk,
Vagn ]elspe (vicedirektør) og Vibeke Myrtue Jensen (politisk rådgiver)
Venlig hilsen
Vibeke Myrtue Jensen
Politisk rådgiver, miljø og transport
Forbrugerrådet Tænk
M +45 4188 16i6
/
tpenk.dk
Fiolstræde
17
B
/
Postboks
2188
/
1171
København K
Forbrugerrådet
Tænk
Danish Consumer Council
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0027.png
DANSKE
REVISORER
tSK*
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Alle 17
2100 København ø
Att.: Fuldmægtig Anne Barrett og
cheftonsulent Cadna Gaarde Sørensen
Pr. e-mail: jn.nbarQterst.dk; carsort4jj
12. oktober 2018
Kommenterlng at forslag til lov om ændring at årsregnskabsloven 2018
Idet der henvises til
udkast
til forslag til lov om ændring af årsregnskabsioven,
revisodoven og lov om anvendelsen at visse af Den Europæiske Unions retsakter
om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v,, som det er fremsendt i offentlig
hønny
den
14. september 2018, vii vi gerne fra FSR danske revisorer fremføre
vores skriftlige kommentarer
til
dette udkast til lovforslag.
-
$S-anflerevtsarer
Zrnnpriniastegade B
DK l3OSXøhenhavnK
Dnnke Bank
konto nr. 25001Ofl9S
Indledningsvis vil vi gerne kvittere for en række af de ændnnger, der er indar
bejdet
i
forhold til tidligere arbejdsudkast ti lovforslag, og som v’ bl.a. fra FSR
danske revisorers side har kommenteret på gennem Regnskabsrådet. Herunder
vii vi
særligt
kvittere for den konstruktive tilgang fra Erhvervsstyrelsens 5ide
vedrørende de lovændringer, hvormed der fremover gives mulighed for anven
delse af de nye IFRS-standarder, IFRS 15 og IFRS 16, til foftolkning af loven.
I forhold til det foreliggende høringsudkast til lovforslag vil vi gerne fremkomme
med de efterfølgende kommentarer:
Implementering at nye standarder
Lovbemærkningerne omtaler, hvordan virksomhederne skal håndtere overgan
gen til at fortolke efter IFRS 15 og 16, hvilket vi finder nyttigt. Der bør ligeledes
indføjes bemærkninger om muligheden for at anvende den i IFRS 9 beskrevne
Expected Credit
Loss-model. Vi har forstået efter drøftelser med Erhvervsstyrel
sen, at et valg af nedskrivningsmodel meliem lAS 39 eller IFRS 9 vii være at be
tragte som et valg af regnskabspraksis. Dette forhold fremgår ikke p.t. direkte af
lovbemærkningeme og bør derfor præciseres.
Begrebet “kapitalinteresser”
I udkast til lovforslag,
§
1, nr. 66, indføres et nyt begreb “kap talinteresser”
i
lo
ven. Som en konsekvens af denne nye definition foretages der ændringer i en
række andre bestemmelser
i
ÅRL, hvor denne nye definition ndføres.
Vi har forstået, at Impiementeringen af deflnitionen og ændringer til øvrige be
stemmelser
i
loven som følge af definitlonen sker på baggrund af et krav I EU
regnskabsdirektivet. Vi opfordrer dog til, at der
ved
indførelse af disse lovændrin
ger anlægges en så brugervenlig tilgang som muligt.
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0028.png
DANSKE
REVISORER
ISK*
Det er vores helt generelle opfattelse, at vi ikke ser et behov for at f indført en
ny kategori af “kapitalinteresser” loven. Efter vores opfattelse vil en sådan Im
plernentering blot føre til en større forvirring hos bade regnskabsaflæggere og
-brugere. Vi har tillige
svært
ved at se, at kategorien “kapitalinteresser” forbed
rer regnskaberne, den gør dem snarere mere komplekse at udarbejde og samti
dig vanskelige at forstå for brugerne. Vi ser derfor ingen fordele fra denne æn
dring.
Vi opfordrer derfor til at bibeholde lovens nuværende definitioner og kategorier af
kapitalandele, der i øvrigt er i overensstemmelse med IFRS og efter vores opfat
telse ikke hidtil har givet anledning til særlige udftwdrlnger.
Hvis begrebet kapitalinteresser indføres, forudset vi, at bestemmelsen vl give
udfordringer for virksomhederne, idet der skal holdes styr p en ny type af kapi
talinteresser/kapitalandele, som skal klassificeres særskilt
i
årsregnskabet, og
som I øvrigt p langt de fleste områder vil være overlappende
i
forhold til de nu
værende kapitalandele I associerede virksomheder, Det er ikke en brugervenlig
situation, og det vil medføre en yderligere byrde for virksomhederne, herunder
også de yderligere oplysningskrav, der følger med den nye definition af kapitaIn
teresser.
Årsregnskabsloven m naturligvis ikke være i strid med EU-direktivet. Men
i
det
omfang, der kan argumenteres for, at direktivets de1nition af kapitalinteresser
kan rummes inden for den nuværende defimtion at associerede virksomheder,
set vi som tidligere nævnt ingen væsentlige begrundelser for at indføre denne
kategori.
Der ses derfor stort set ikke at ske reelle ændringer
i
den nuværende behandling
af kapitalandele i bl.a. associerede virksomheder og porteføljeaktier. Også af den
ksag ser vi ingen grund til denne ændring.
Sftemt denne ændring bibeholdes i lovforslaget, henstiller vi
til,
at der
I
Iovbe
mærkningerne indarbejdes eksempler, der belyser detinitionen p kapitalinteres
ser og betydningen at denne ændring og ikke mindst eksemplet p, hvor kapital-
interesser kan være forskellige fra associerede virksomheder. Dette vil være
nødvendigt for at øge forsteIsen af ændringen. Desuden bør det overvejes også
at tilpasse skema for resultatopgørelsens poster til det nye begreb “kapitalinte
resser”.
Bestemmelser for redegørelse for samfundsansvar, kønsmæssig sam
mensætning af ledelsen og mangfoldighed
Vi ser positivt p de foretagne opdateringer at bestemmelserne vedrørende sam
fundsansvar, kønsmæssig sammensætning af ledelsen og mangfoldighed, som vil
bidrage
til
en øget harmonisering af implementerngen at direktiv 2014/95/EU.
Desuden ser vi positivt p, at det
I
lovbemærkningerne (side 62-63 og side 68)
er præciseret, at lovens almindelige kvalitetskrav, herunder
55
11 og 13, samt
Side 2
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0029.png
DANSKE
REVISORER
ISK*
kravet om beskrivelse af anvendt regnskabspraksls ved opgørelse og beregning
af ikke-finansielle nøgleresultatindlkatorer, jf.
§
53, også er gældende for rede
gørelse for samfundsansvar. Dette er en opfølgning på de drøftelser, vi tidligere
har haft med Erhvervsstyrelsen i forbindelse med analyser af virksomhedernes
redegørelse for samfundsansvar.
For klarhedens skyld kunne det være hensigtsmæssigt, om der
i
lovbemærknin
gerne også blev henvist til
§
14, stk. 2, vedrørende redegørelser efter
§5
99 a og
b, samt § 107 d.
Det er også positivt, at det i bemærkningerne (side 83) er præciseret, hvordan
virksomheder omfattet af både redegørelse for kønsmæssig sammensætning af
ledelsen samt mangfoldighed (som også omfatter køn) kan rapportere om dette
samlet eller gøre brug at en henvisning.
Revisorloven
Vi støtter ændringerne I revisorloven, der medfører, at regelsættet for revisors
efteruddannelse gøres mere fleksibelt og målrettet den enkelte revisors efterud
dannelsesbehov. Vi støtter ligeledes, at omfanget udvides, så revisor tilbydes
flere alternativer til opfyldelse af efteruddannelseskravet, samt at det faglige ind
hold, der kan medregnes til efteruddannelsen, gøres mere robust I forhold
til
for
andringer, der stiller krav til helt nye kompetencer og måder at arbejde på. Vi
støtter også, at der tilføjes andre sanktionsmuligheder, end at revisor fratages
godkendelsen.
Implementering at denne lovændring i Grønland
Årsregnskabsloven af 2015 er i løbet af 2018 sat i kraft for Grønland. Vi har for
stået, at det er hensigtsmæssigt, at Erhvervsstyreisens systemet ikke skal hånd
tere to forskellige lovversioner. FSR danske revisorer støtter denne harmonise
ting. Vi opfordrer til at lade ændringerne i lovforslaget træde i kraft for Grønland
samtidig med Danmark.
3
Yderligere kommentarer
ill
de enkelte punkter anført i bilag i i udkast til lovforslag har vi i øvrigt føl
gende yderligere kommentarer:
Nr.
Kommentarer
5
Bestemmelsen i ÅRL § 17, stk. 1, 3. pkt., giver mulighed for, at virk
somheder i klasse B fortsat kan udarbejde en frivillig opgørelse af
egenkapital og præsentere denne som en note og ikke som en selv
stændig primær opgørelse.
Såfremt denne bestemmelse fjernes, vil en klasse B-virksomheds til-
valg af en egenkapitalopgørelse blive et tilvalg af klasse C-reglen om
en selvstændig egenkapitalopgørelse, der ikke kan præsenteres i en
note. Det finder vi byrdefuldt og ikke hensigtsmæssigt. Det vil efter
vores opfattelse være mindre byrdefuldt for klasse B-virksomhederne,
såfremt de fortsat kan medtage egenkapitalopgørelsen i en note.
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0030.png
DANSKE
REVISORER
ISK*
Vi anbefaler derfor, at denne bestemmelse bibeholdes loven således,
at klasse B-virksomheder fortsat har muligheden for frivilligt at med-
tage en egenkapitalopgørelse en note.
11
Vi har svært ved at se behovet for udvidelsen af
§
37 a om mulighed
for sikring af ikke-finansielle aktiver og forpligtelser. Lovens bestem
melser om finansielle instrumenter tager generelt afsæt I lAS 39, der
alene tillader siknng af enten valutarisiko eller den samlede risiko.
I lovbemærkningerne til ændringen af
§
37 a henvises imidlertid til
IFRS 9. Dette kan skabe forvirring om fortolknlngsgrundlaget i loven
for finansielle instrumenter. Ovenstående ændring til
§
37 a med refe
rence til IFRS 9 kan ligeledes medføre berettiget tvivl om, hvorvidt
regnskabsmæssig sikring I loven skal foretages med udgangspunkt
lAS 39 eller IFRS 9. Vores forståelse er, at regnskabsmæssig sikring
fortsat sker med udgangspunkt I lAS 39-reglerne.
Efter vores opfattelse bør det overvejes at tilpasse ordlyden af
§
37 a,
så der ikke refereres til dagsværdimållng”, men i stedet til justering
for sikringseffekten”. Forholdet er til dels også nævnt I (ovbemærk
ningeme, men bør også indarbejdes korrekt i selve loven.
Der bør ligeledes som tidligere nævnt være en mere tydelig udmelding
om muligheden for anvendelse af IFRS 9 til foftolkning af nedskriv
ningsreglerne for finansielle aktiver, der måles
til
amoftiseret kostpris,
således at det ikke opstår forskelle i praksis. Herunder bør det anfø
res, at brugen af IFRS 9-nedskrivningsmodellen er frivillig, da reglerne
fortsat også kan fortolkes efter LAS 39. Hvis IFRS 9-nedskrivningsmo-
Uellen anvendes, er der derfor tale om et valg af anvendt regnskabs
praksis.
12
+
18
Der indføres en ny dagsværdireserve dækkende valutakursomregnin
ger, jf. ÄRL
§
39, stk. 2, og sikringskontrakter, jf. ARI
5
49, stk.
3.
Forslaget om indførelse af en dagsværdireserv& er udformet således,
at samme egenkapitalreserve anvendes til flere transaktionstyper,
hvilket kan skabe en vis forvirring. Samtidig er navnet dagsværdire
serve misvisende, da fx vatutaomregninger intet har med dagsværdi
at gøre.
I lovbemærkningerne er anført, at dagsværdireserven kan opdeles på
flere reserver under egenkapitalen, og at benævnelsen af reserverne
kan tilpasses det konkrete indhold. Men da den samme reserve an
vendes til forskellige typer af transaktioner, finder vi det for at
undgå forvirring mere hensigtsmæssigt, at der etableres to reserver,
der benævnes konkret i forhold til den bestemmelse. de vedrører.
så-
-
-
5ide
4
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0031.png
DANSKE
REVISORER
I-SK
ledes kan den ene reserve
i
relation til
§
39 fx benævnes valutakurs
reserve, og den anden reserve i forhold til siknngstransaktioner, jf.
5
49, benævnes reserve for sikringstransaktioner. Dette vil øge bruger
venligheden af loven. Hermed refererer benævnelsen af reserven di
rekte til den konkrete bestemmelse. Vi vurderer ikke, at det bliver
mere byrdefuldt for virksomhederne at håndtere to reserver, da de al
ligevel skal holde styr på de underliggende transaktoner, der indgår
i
reserven.
ifl
gengæld mener vi, at regnskaberne bliver mere forståe
lige ved en opdeling af reserven, således at der ikke opstår en be
gre bsfo rvirring.
Vi antager, at valutakursregulecinger af kapitalandele
i
dattervitksom
heder eller associerede virksomheder allerede i dag indgår som en del
af nettoopskrivnlngsreserven efter indre værdis metode, og derfor vil
den nye dagsværdireserve næppe være relevant i fbchold til valutaom
reg ninger, der foretages i selskabsregnskabet.
Det antydes også i Iovbemærknmgerne til 5 39, at valutaomregnings
reserven primært har betydning for koncernregnskabet. Hidtil har der
generelt ikke været behov for egenkapitalreserver i koncernregnska
bet, idet koncernregnskabet ikke anvendes til udlodning af udbytte, jf.
ÅRL 5 118, stk. 3, og kommentarerne hertIl. Hvis behovet har ændret
sig, og valutaomregningsreserven derfor anses som relevant for kan
cemregnskabet, bør det overvejes at
flytte
kravet om egenkapitalre
serve til koncernbestemmelserne i loven. Under alle omstændigheder
synes der at være behov for en præcisering af 5 39, stk. 2, hvis kra
vet om valutareserve alene har betydning for koncerncegnskaber.
Vi er klat over, at kravet om disse reserver stammer fra regnskabsdi
rektivet. Men det er os samtidig en smule uklart, hvad disse egenkapi
talreserver i realiteten skal bidrage med til regnskabsbruger. Der fo
kuseres alene på nogle af de beløb, der er Indregnet direkte i egenka
pitalen. Der indregnes en række andre urealiserede dagsværdiregule
ringer via resultatopgørelsen, fx efter ÅRL §5 37-38, som Ikke tilsva
rende skal præsenteres særskilt
i
egenkapitalen. Og her er netop
i
flere tIlfælde tale om værdiregulering af aktiver til dagsværdi, hvor
benævnelsen dagsværdisreserve kunne være relevant.
“Indtægter og omkostninger, deri henhold til stk. 2, nr. 3 og 4, (nU
tegnes direkte på egenkapitalen, skal indregnes i en dagsværdire
secve, som opløses, når de indregnede beløb realiseres eller tilbagefø
res. Når de indregnede beløb realiseres, indregnes gevinst henholdsvis
tab i resultatopgørelsen”.
Cash flow-sikring af et ikke-finansielt aktiv eller forpligtelse kan også
ske ved såkaldt “basisjustering”. Ved basisjustering indregnes et vatu
taafdækketikke-finansielt aktiv, fx et varelager, til afdækjgskursen,
5
49, stk, 3, er
I
lovforslaget formuleret således:
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0032.png
DANSKE
REVISORER
[SK*
og et efterfølgende vareforbrug indregnes først derved senere
i
resul
tatopgørelsen. I forhold til den sidste sætning i stk. 3 (“Når de indreg-
nede beløb realiseres...”) er der derfor efter vores opfattelse behov for
en justering af bestemmelsen, så realisation af dagsværdireserven
også kan ske ved overførsel til balancen.
13
I lovforslagets nr. 13 tilføjes et nyt stk. 3 til
§
39. Bestemmelsen om
handler omregning af en monetær post, som betragtes som en del af
nettoinvesteringen. Omregning heraf skal præsenteres i dagsværdire
serven.
Bestemmelsen (lovforslagets nr. 13) indføres på grundlag af direkti
vets
artikel
8, punkt 8 b). Men artikel 8, punkt 8, som vi læser det,
vedrører alene, hvor det finansielle instrument måles til dagsværdi.
Det er vel ikke det, der fremgår af lovforslagets nr. 13?
Det fremgår af lovbemærkningerne, side 44, at direktivbestemmelsen
fortolkes til også at gælde, hvor et tilgodehavende måles til kostpris.
Vi kan ikke umiddelbart læse dette ud af EU-direktivet. Fortolkningen
bør derfor uddybes
i
lovbemærkningerne.
14
Der lægges
i
udkastet til lovforslag op til at indføre en undtagelse til
bestemmelsen I
§
43a om pligten til elimineringer i forhold til associe
rede virksomheder. Vi står uforstående over for behovet for denne
undtagelse
til
bestemmelsen om eliminering af koncerninterne gevin
ster og tab ved 5amhandei med associerede virksomheder. Samtidig
er vi bekymret for, at en række virksomheder vil påberåbe sig denne
undtagelse og undlade eliminering. Det er i lovbemærkningerne be
skrevet, at en virksomhed skal iværksætte relevante tiltag med hen
blik på at sikre, at de påkrævede oplysninger modtages.
Der kunne også med fordel
i
Iovbemærkningerne gives eksempler på,
hvornår denne undtagelse vil kunne anvendes og måske særligt, at
den alene forventes anvendt
I
meget sjældne situationer.
16
Hvad menes der med lovbemærkningernes ‘Tinansielt Instrument i
substansen anvendes delvist til sikring”? Det bør formuleres tydeli
gere.
Vi foreslår, at 58a, stk. 2, flyttes ud som en særskilt bestemmelse,
da oplysningskravet vedrører egenkapltaien og ikke aktiverne. Derud
over er det uklart, hvilken “dagsværdireserve” der tænkes på. Det er
formentlig konsekvensen af nr. 12 og 13, jf. ovenfor, men det fremgår
ikke klart.
I bestemmelsens punkt i er anført, at virksomhedens politik for sik
ring
for alle
større
grupper af
planlagte
transaktioner skal beskrives.
22
37
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0033.png
DANSKE
REVISORER
efter vores opfattelse vil det give bedre mening og
styrke
bestemmel
sen, hvis den i stedet blev formuleret med at beskrive politik for stk
ring for alle større grupper af torventede fremtidige transaktioner,
som også er den term, der anvendes
i
lAS 39.
45
I
§
107d, stk. 2, skal henvsningen til “stk. 34” rettelig være “stk. 4-
5”.
Sd7
I henhold til lov om kapitalmarkeder
§5
26-27 skal børsnoterede virk
somheders årsrapporter og delårsrappofter være offentligt tilgænge
lige I mindst 10 år. Vedrørende bestemmelserne til mangfoldlgheds
rapporten, jf. § 107 d, nævnes I nr. 45 på side 84, at denne redegø
relse alene skal være offentligt tilgængelig i mindst 5 år. Tilsvarende
gør sig også gældende i redegørelsesbekendtgørelsen, hvor fx redegø
relsen for virksomhedsledelse, jf.
5
107 b, også kun skal være offent
ligt tilgængelig i 5 år på trods at kravene I kapitalmarkedsloven. Se fx
redegørelsesbekendtgøreisens § 38, stk. 3. Der synes at være behov
tot justering herat, da begge disse ikke-finansielle redegørelser gæl
dende for børsnoterede virksomheder anses for at være en del at års-
rapporten. Samme forhold kan også være relevant for redegørelser for
CSR-forhold og kønsmæssig sammensætning af ledelsen, der offent
liggøres for børsnoterede virksomheder.
51
+
54
Umiddelbart finder vi det uhensigtsmæssigt at Indføre sådanne lem-
pelser. Der kan dog
i
sjældne tilfælde være helt særlige omstændighe
der, hvor bestemmelsen kan være hensigtsmæssig. Det bør præcise
res i lovbemærkningerne, hvornår der er tale om helt særlige tilfælde,
ud over det i Iovbemærknlngerne anførte om uforholdsmæssigt store
omkostninger, far at undgå unødigt omfattende anvendelse af denne
bestemmelse.
Der er generelt krav om anvendelse af samme regnskabspraksis inden
for samme kategori at regnskabsposter. Det
står
ikke helt klart, om
denne nye bestemmelse medfører, at en regnskabspost fra en datter-
virksomhed, der ikke er indtegnet og målt efter koncemens/modersel
skabets regnskabspraksis, skal præsenteres særskilt I balancen eller i
noterne.
I Iovbemærkningerne, side 87, er anført “I sådanne (særlige) tiltælde
skal en begrundelse herfor oplyses
i
en note”.
vidt vi
kan se, fremgår det ikke af loven, at der er krav om en så
dan note. Hvis en note er påkrævet, bør et sådant krav indskrives di
rekte
i
lovteksten. Det er uheldigt at lavgive om noteoplysninger alene
gennem lovbemærkninger og med stor risiko for, at sådanne notekrav
bliver overset, fordi de ikke fremgår tydeligt at loven.
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0034.png
DANSKE
REV SOft ER
1SK*
55
Umiddelbart mangler fortsat en henvisning i
§
126, stk. 1, om noteop
lysninger i koncernregnskabet til lovens
§
59, jf. regnskabsdirektivets
artikel 17, afsnit 1, litra vi).
I ÅRL
§
128, stk. 2, foretages en ændring af en henvisning til anden
bestemmelse, hvilket blot er en konsekvensændnng.
I denne sammenhæng skal det overvejes at ttlføje yderligere en æn
dring til bestemmelsen.
I ÅRL § 128, stk. 2, 1. pkt., er anført en henvisning til ÅRL
5
99 b
(kønsmæssg sammensætning af ledelsen), hvormed denne bestem
melse principielt også er gældende for koncerniedelsesberetninger. Vi
finder imidlertid ikke, at en henvisning til ÅRL
§
99 b giver mening, cia
bestemmelsen ikke finder anvendelse på et konsolideret niveau. Jf.
Erhvervsstyrelsens vejledning om redegørelse for kønsmæssig sam
mensætning af ledelsen, kan der alene være tale om en samlet kon
cernafrapportering om den kønsmæssige sammensætning i de enkelte
koncernvirksomheder, der er omfattet af regelsættet I
5
99 b.
SIdE B
58
59
§
128, stk. 5, skal konsekvensrettes som følge af ændringer til
5
128,
stk. 3.
Det anføres i lovbemærkningerne, at “Derudover tiltænkes det, at fli
veauet kan differentieres, så der ikke stilles samme krav til alle god
kendte revisorer, uanset hvilke opgaver de beskæftiger sig med”. Vi
finder denne formulering uheldig. Vi kan tilslutte os formulering fra s.
25: Endvidere lægger den foreslåede ordning op til, at der kan ske en
differentiering af efteruddannelsens omfang, så der Ikke stilles samme
krav til alle godkendte revisorer, uanset hvilke opgaver de beskæftiger
sig med.”, og vi foreslår, at den gentages på s. 99.
I afsnittet, hvor der omtales, at efteruddaniielsen kan antage flere for
mer, nævnes udelukkende de former, der allerede er medtaget i det
eksisterende regelsæt. Vi foreslår derfor, at der tilføjes eksempelvis
strukturerede coachingforløb, selvstudie og tæring på ekstraordinære
områder.
5
2,
nt. i
5
4
Vi forestår, at der i tilknytning til lovforslagets lkrafttrædelses- og
overgangsbestemmetser indarbejdes en omtale af, at implementerln
gen af IERS 15 og 16 til fortoikning af lovens bestemmelser om Ind
tegning af omsætning og leasingkontrakter kan ske med samme
ikrafttrædelsestidspunkter, som IFRS kræver. Dvs, at IFRS 15 kan Im
plementeres
i
loven for regnskabsår, der slutter 31. december 2018
eller senere, mens IFRS 16 kan afvente implementering til regn
skabsår, der starter i. januar 2019 eller senere.
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0035.png
DANSKE
REVISORER
1SK*
Under IFRS er en betingelse for Implementering af IERS 16 en samti
dig implementering afIFRS 15. Denne samling afstandardernes Im
plementering skyldes, at der bI.a. i IFRS 16 for
sale and 1eae back
transaktioner anvendes bestemmelser fra IFRS 15 til at afgøre, om en
sale and lease back-transaktion udgør et salg eller en finanserings
transaktiun. Bør loven ikke tilsvarende kræve et samlet tllvalg af de to
standarder, eller bør de kunne vælges implementeret hver for sig?
Side
9
Såfremt ovennævnte giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, er I natur
ligvis velkomne til at kontakte os. Vi ser
frem
til et fortsat godt samarbejde om
ændringerne af rsregnskabsloven.
Med venlig hilsen
Brian Wessel
direktør, Fagligt Center
L 99 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1968900_0036.png
Henrik Davidsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lars Magnus Christensen <[email protected]>
12. oktober2018 19:38
Anne
Barrett;
Carina Gaarde Sørensen
SV: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven,
revisorloven og lov om anvendelse af visse af Den Europæiske Unions retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
SMVdanmark takker for høringen.
Vi anerkender behovet for at bringe årsregnskabsloven i overensstemmelse blandt andet i forhold til EU’s
regnskabsdirektiv, samt at foretage konsekvensrettelser i forhold til manglerne fra 2015.
I forhold til §58
SMVdanmark er bekymrede for1 om ændringerne medfører en række uhensigtsmæssige administrative byrder uden
egentlig at tjene noget formål for virksomheden og dets interessenter.
Team Effektiv Regulering har vurderet at ændringer medfører administrative konsekvenser for under 4 mio. kr.,
hvilket er acceptabelt. Fra SMVdanmark skal lyde en opfordring til at følge op på, hvor vidt at de foreslåede
ændringer holdes under dette niveau.
Venlig hilsen
Lars Magnus Oiristensen
Cheføkonom
T +45 32 63 03 07
M +45 41 27 28 38
SMVU
an mark
Islands Brygge 26 j 2300 Kbh. 5
I
SMVdanmark.dk
I
1+45 33 93 20 00
Læs SMVdanmarks Privatlivspolitik
I
Fra: Reception
Sendt: 17. september 2018 13:20
Ti!: Peter Andersen <[email protected]>;
Lars
Magnus Christensen <[email protected]>
Cc: Jeppe Rosenmejer <[email protected]>
Emne: VS: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og lov om anvendelse af
visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
Hej,
Denne høring er fra i fredags.
Venlig hilsen
Vibeke Mejlstrup