Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 98 Bilag 7
Offentligt
1989201_0001.png
Til lovforslag nr.
L 98
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene
(Kontrol og sanktion vedrørende bopælspligt)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S og DF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF, ALT og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at Enheds-
listens ændringsforslag til lovforslaget vil kunne sikre bedre
muligheder for at indføre og håndhæve en bopælspligt i
kommuner, hvor kommunen i lokalplaner fastsætter, at der
skal være bopælspligt.
Transport-, bygnings- og boligministeren har ikke kunnet
svare på spørgsmål 6, der lyder: »Kan ministeren bekræfte,
at det springende punkt for boliger uden bopælspligt er, at
påbud mod planstridig anvendelse kun kan ske, hvis den for-
kerte anvendelse kan bevises, og at kommunen med lovfor-
slaget ikke får redskaber til at etablere disse beviser, da for-
brugsoplysninger og kontrolbesøg ikke i sig selv kan bruges
til at bevise, hvordan en bolig anvendes? «
Ud fra erhvervsministerens svar på det opfølgende
spørgsmål 11 kan Enhedslisten konkludere, at kommunerne
har ringe mulighed for at håndhæve den bopælspligt, som de
kan fastlægge i lokalplaner.
Der er forskellige opfattelser af, hvor mange tomme boli-
ger i København der er omfattet af lokalplaner med bopæls-
pligt. Transport-, bygnings- og boligministeren mener, at der
kun er 332, mens Københavns Kommune opgør det til ca.
2.500, jf. svaret på spørgsmål 3. Det er problematisk, at der
er så stor forskel på registreringen af problemets omfang.
Det er via foretræde for udvalget kommet frem, at der
kunne være flere redskaber for at begrænse, at boliger an-
vendes til korttidsudlejning. Enhedslisten har støttet, at der
udarbejdes et ændringsforslag til loven om registreringspligt
ved korttidsudlejning af boliger, hvilket er praksis i Island
og Spanien.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer
ja til forslaget, men Socialistisk Folkeparti er generelt be-
kymret for, om nye muligheder for at benytte data som do-
kumentation for eksempelvis bopælspligt kan risikere at
krænke borgerens privatliv. Socialistisk Folkeparti agter
derfor at følge op på, hvordan lovgivningen kommer til at
virke i praksis. Socialistisk Folkeparti henviser i den forbin-
delse til svaret på spørgsmål 9 om databeskyttelse og henvi-
ser særlig til den del af svaret, som omhandler kommunalbe-
styrelsens indhentning og behandling af forbrugsoplysnin-
ger, som skal leve op til de almindelige principper og regler
om behandling af personoplysninger, der følger af databe-
skyttelsesforordningens artikel 5.
Af svaret fremgår endvidere, at kommunalbestyrelsen
som dataansvarlig derudover skal være opmærksom på, at
AX022342
L 98 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 13/12-18
1989201_0002.png
2
der alene må indhentes og behandles oplysninger, der er
nødvendige for at kontrollere, om bopælspligten i den kon-
krete sag overholdes. Og endelig fremgår det af svaret, at
oplysninger skal slettes eller gøres anonyme, når forbrugs-
oplysningerne ikke længere er relevante og opbevaring af
oplysningerne ikke tjener et lovligt formål.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT, RV og
SF):
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 45, stk. 1,
indsættes efter »helårsbeboelse«: »samt
nyopførte og nyindrettede boliger, i hvilke der er krav om
helårsbeboelse i henhold til lokalplan«.«
[Bopælspligt i nyopførte boliger, hvor kommunen kræver
helårsbeboelse ifølge lokalplan]
Til § 2
2)
I
stk. 1
indsættes efter »den 1. januar 2019«: », jf. dog
stk. 2«.
[Ikrafttrædselsesbestemmelse]
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, finder ikke anvendelse på nyopførte
og nyindrettede boliger, i hvilke der er krav om helårsbebo-
else i henhold til lokalplan, som er eller har været i offentlig
høring på tidspunktet for lovens ikrafttræden.«
[Ikrafttrædselsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 45, stk. 1, foreslås det, at reglerne om bopælspligt i
boligreguleringsloven kommer til at omfatte nyopførte og
nyindrettede boliger, hvor der er krav om helårsbeboelse i
lokalplanen, men hvor der endnu ikke har været personer
bopælsregistreret i CPR på adressen.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås, at § 1, nr. 01, som indebærer, at nyopførte
og nyindrettede boliger, i hvilke der er krav om helårsbebo-
else i henhold til lokalplan, fremover bliver omfattet af reg-
lerne om bopælspligt, ikke finder anvendelse på nyopførte
og nyindrettede boliger, i hvilke der er krav om helårsbebo-
else i henhold til lokalplan, som er eller har været i offentlig
høring på tidspunktet for lovens ikrafttræden. Formålet her-
med er at undgå, at boliger, som er opført eller opføres efter
gældende regler, ikke omfattes af rådighedsindskrænknin-
ger, og at sikre, at investorer er bekendt med de nye regler i
boligreguleringsloven, når de opfører nye boliger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2018 og var
til 1. behandling den 28. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Byg-
nings- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 29. juni 2018 dette udkast til udvalget, jf. TRU
alm. del – bilag 354 (folketingsåret 2017-18). Den 14. no-
vember 2018 sendte transport-, bygnings- og boligministe-
ren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til transport-, bygnings- og boligministeren og 1 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministrene
har besvaret.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S)
Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S)
L 98 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 13/12-18
1989201_0003.png
3
Daniel Toft Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Courage Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1