Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 98 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 98
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene
(Kontrol og sanktion vedrørende bopælspligt)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S og DF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF, ALT og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at Enheds-
listens ændringsforslag til lovforslaget vil kunne sikre bedre
muligheder for at indføre og håndhæve en bopælspligt i
kommuner, hvor kommunen i lokalplaner fastsætter, at der
skal være bopælspligt.
Transport-, bygnings- og boligministeren har ikke kunnet
svare på spørgsmål 6, der lyder: »Kan ministeren bekræfte,
at det springende punkt for boliger uden bopælspligt er, at
påbud mod planstridig anvendelse kun kan ske, hvis den for-
kerte anvendelse kan bevises, og at kommunen med lovfor-
slaget ikke får redskaber til at etablere disse beviser, da for-
brugsoplysninger og kontrolbesøg ikke i sig selv kan bruges
til at bevise, hvordan en bolig anvendes? «
Ud fra erhvervsministerens svar på det opfølgende
spørgsmål 11 kan Enhedslisten konkludere, at kommunerne
har ringe mulighed for at håndhæve den bopælspligt, som de
kan fastlægge i lokalplaner.
Der er forskellige opfattelser af, hvor mange tomme boli-
ger i København der er omfattet af lokalplaner med bopæls-
pligt. Transport-, bygnings- og boligministeren mener, at der
kun er 332, mens Københavns Kommune opgør det til ca.
2.500, jf. svaret på spørgsmål 3. Det er problematisk, at der
er så stor forskel på registreringen af problemets omfang.
Det er via foretræde for udvalget kommet frem, at der
kunne være flere redskaber for at begrænse, at boliger an-
vendes til korttidsudlejning. Enhedslisten har støttet, at der
udarbejdes et ændringsforslag til loven om registreringspligt
ved korttidsudlejning af boliger, hvilket er praksis i Island
og Spanien.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer
ja til forslaget, men Socialistisk Folkeparti er generelt be-
kymret for, om nye muligheder for at benytte data som do-
kumentation for eksempelvis bopælspligt kan risikere at
krænke borgerens privatliv. Socialistisk Folkeparti agter
derfor at følge op på, hvordan lovgivningen kommer til at
virke i praksis. Socialistisk Folkeparti henviser i den forbin-
delse til svaret på spørgsmål 9 om databeskyttelse og henvi-
ser særlig til den del af svaret, som omhandler kommunalbe-
styrelsens indhentning og behandling af forbrugsoplysnin-
ger, som skal leve op til de almindelige principper og regler
om behandling af personoplysninger, der følger af databe-
skyttelsesforordningens artikel 5.
Af svaret fremgår endvidere, at kommunalbestyrelsen
som dataansvarlig derudover skal være opmærksom på, at
AX022342