Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 98 Bilag 1
Offentligt
-- AKT 422823 -- BILAG 1 -- [ KLs høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om midlertidig r.._ ] --
NOTAT
KL's høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af
lov om midlertidig regulering af boligforholdene
KL har modtaget forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene (kontrol og sanktion vedr. bopælspligt) i høring, og takker for
muligheden for at kommentere på forslaget.
Lovforslaget har til formål at styrke kommunernes mulighed for at sikre
overholdelsen af reglerne om bopælspligt. KL har tidligere været i dialog
med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om disse muligheder, og imødeser
derfor ændringen positivt.
Det er positivt, at der nu fremgår hjemmel til at samkøre registre. Men
registrene kan skifte, så hvis formuleringen henviser til registre med de
ønskede oplysninger i stedet for navngivne registre, vil det ikke blive påvirket
af, at registrene udfases eller skiftes ud. I bemærkningerne til forslaget er
det anført, at samkøring af registre er for at finde ejeren af boliger. Det er
dog også væsentligt for at opklare, om en konkret bolig er beboet, og hvor
længe, af hensyn til kravet om helårsbeboelse.
Det skal bemærkes, at kommunernes muligheder for at sikre overholdelse af
reglerne, kan styrkes yderligere. Der efterspørges fortsat en mulighed for at
kunne stille krav om, at ejer og lejer udreder benyttelsen af boligen i form af
dokumentation, fx huslejekontrakter. Det kunne fx være i lighed med den
oplysningspligt, der findes i CPR-loven. Det vil kunne give mulighed for at
afklare, om der er sket udlejning til helårsbeboelse eller til hotellignende eller
anden ulovlig anvendelse. Uden denne mulighed, er det begrænset, hvad
kommunerne kan stille op med fx uoverensstemmelser mellem de samkørte
registre.
Ligeledes vil det give kommunerne flere muligheder, hvis bestemmelserne
bliver gældende for alle boliger, som opføres eller konverteres til bolig,
allerede ved etablering eller færdiggørelse, og ikke først når ibrugtagning
dokumenteres ved folkeregistertilmelding. Dermed kan det undgås, at
boliger fremstår uden bopælspligt i længere perioder.
Herudover havde KL gerne set en ændring af tidsfristen i §51, stk. 3, idet
sanktionsmuligheden med anvisning af lejer i praksis er svær at realisere
inden for tidsfristen, og dermed vanskeliggøres kommunens mulighed for at
fastholde bopælspligten.
Boligreguleringssager skal en lang og tung vej gennem retssystemet, og kan
derfor trække ud. En mulighed for at kunne udstede administrative bøder,
kunne være medvirkende til, at kommunerne fik mulighed for at stoppe
ulovlig benyttelse og afslutte boligreguleringssager hurtigere.
Der tages forbehold for politisk behandling.
Dato: 17. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04269
Dok. ID: 2608402
Direkte: 3370 3005
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2