Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 97
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. december 2018
J nr.
2018-2447
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 7. december 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 10 L97, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål 10
Vil det efter ministerens opfattelse helt kunne udelukkes, at kommunerne vil blive
nødt til at trække deres kommunale garantistillelse tilbage, og at fjernvarmeselska-
berne derfor tvinges til en refinansiering uden kommunal garantistillelse som følge
af den ændrede konkurrencesituation, der bliver skabt med lovforslaget? Og vil
ministeren kunne give kommunerne en garanti for, at dette ikke vil ske?
Svar
Jeg vil gerne henvise til svaret til spørgsmål 2 til L 97 samt det til det høringsnotat,
hvori lovforslagets betydning for finansiering af fjernvarmeprojekter adresseres.
Her fremgår det, at KommuneKredit allerede i dag yder lån til bl.a. forsyningssel-
skaber, hvis en kommune stiller garanti for lånet. KommuneKredit er reguleret i lov
om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark (KommuneKreditloven).
Det fremgår af lovens § 2, at KommuneKredit kan yde lån til bl.a. forsyningsselska-
ber under betingelse af, at det er til kommunale formål, og en eller flere kommuner
stiller garanti for lånet.
Kommunernes adgang til at stille garanti for lån til kollektiv varmeforsyning er regu-
leret i varmeforsyningslovens § 2 d, hvor det fremgår, at kommuner kan stille ga-
ranti for lån, hvis det er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Det skal
derudover understreges, at KommuneKredit er forpligtet til konkret at vurdere, om
hvert enkelt lån lever op til statsstøttereglerne. Ligeledes har kommunerne et an-
svar for at sikre sig, at deres garantistillelse er forenelig med statsstøttereglerne.
Jeg kan ligeledes konstatere, at KommuneKredit har ydet lån til varmeforsyninger,
hvor der ikke har været pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt. Tilslutnings- og for-
blivelsespligt kan således ikke have været en afgørende forudsætning for Kommu-
neKredits vurdering af KommuneKredits adgang til at yde lån inden for rammerne
af EU's statsstøtteregler.
Hertil skriver KommuneKredit selv, at lovforslaget om ophævelse af adgangen til at
pålægge nye forbrugerbindinger ikke i sig selv ændrer på, at investeringer i kollek-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2801
www.efkm.dk
Side 1/2