Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 97 Bilag 2
Offentligt
1969227_0001.png
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester og udvalgsformand Jacob Bjerregaard
Borgmester Jacob Bundsgaard
Borgmester Peter Rahbæk Juel
Borgmester Thomas Kastrup-Larsen
Borgmester Jesper Frost Rasmussen
Bormester Torben Hansen
Mail: [email protected]
Ministeren
Dato
15. november 2018
J nr.
2018-3603
Ophævelse af tilslutnings- og forblivelsespligt
Kære borgmestre
Mange tak for jeres brev af 15. oktober 2017. Lad mig starte med at slå fast, at mit
hjerte banker for fjernvarme. Fjernvarme er en grøn, effektiv og typisk konkurren-
cedygtig opvarmningsform. Når det er sagt, så ligger det mig også på sinde, at
forbrugerne skal have frihed til at træffe deres egne beslutninger om valg af op-
varmningsform, ligesom selskaberne også skal have frihed til at producere fjern-
varme med de teknologier og brændsler, som værkerne finder mest rentable.
Første skridt til at sikre, at forbrugere og værker får frit valg til at træffe deres egne
beslutninger er taget i energiaftalen. Vi sætter et stop for nye forbrugerbindinger, og
små værker vil ikke blive begrænset i teknologi- og brændselsvalg. Politisk beslut-
ning om ophævelse af de eksisterende bindinger afventer et grundigt analysearbej-
de, hvori blandt andet indgår de følsomheder I rejser, og som jeg har fuld forståelse
for. Arbejdet følges løbende af en følgegruppe, hvor bl.a. KL og KommuneKredit er
repræsenteret.
Jeg skal i den forbindelse understrege, at lovforslaget alene ophæver kommuner-
nes adgang til at pålægge nye forbrugerbindinger. Det er et udtryk for forligskred-
sens ønske om at give forbrugerne et mere frit valg af varmeforsyning, hvor de ikke
bindes til bestemte værker og priser. Men der er altså kun tale om nye forbruger-
bindinger. Eksisterende forbrugerbindinger røres der ikke ved med lovforslaget.
Desuden låner KommuneKredit allerede i dag ud til fjernvarmeinvesteringer i områ-
der, hvor der ikke er pålagt forbrugerbindinger. KommuneKredit skriver ligeledes
selv i deres høringssvar, at lovforslaget ikke i sig selv ændrer på deres mulighed for
at låne ud til fjernvarmeinvesteringer. På den baggrund er det forventningen, at
lovforslaget ikke vil ændre på KommuneKredits praksis.
Jeg er ikke i tvivl om, at de kollektive bindinger historisk har spillet en betydnings-
fuld rolle. Jeg mener dog, at tiden er ved at løbe fra disse bindinger. Øget VE har
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2801
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 15/11-18 fra seks borgmestre og Danske Energiforbrugere
1969227_0002.png
skubbet selskabernes investeringsfokus bort fra kraftvarme mod biomasse, solvar-
me og overskudsvarme, og langt størstedelen af de tætbefolkede områder er i dag
kollektivt forsynede. Friere rammer vil give værkerne flere muligheder, men samti-
dig skærpede krav til at levere konkurrencedygtig varme. Jeg har stor tillid til, at det
er en fremtid, som værkerne er klar til at møde.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2