Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 97 Bilag 12
Offentligt
1989748_0001.png
Til lovforslag nr.
L 97
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 14. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning
(Ophævelse af adgangen til at pålægge ny tilslutningspligt, indregning af overskud for varmepumper m.v.)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets og So-
cialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Såfremt ændringsforslagene ikke vedtages ved 2. behand-
ling, vil mindretallet ved 3. behandling stemme hverken for
eller imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk
Folkeparti
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets og So-
cialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget ser Danmarks
kollektive forsyningssektor som en afgørende del af svaret
på, hvordan vi også fremadrettet skal sikre borgerne lave
priser og tage de næste ambitiøse skridt mod den grønne
omstilling. Vi skal derfor både videreudvikle og værne om
vores fælles kollektive forsyningsløsninger. S, EL, ALT og
SF er bekymrede for, at der med dette lovforslag er en risiko
for, at en del af grundlaget for den kollektive danske fjern-
varmesektor eroderer. Det er partiernes klare opfattelse, at
lovforslaget som fremsat af regeringen på uhensigtsmæssig
vis ændrer på de forudsætninger, som udbygningen af fjern-
varme i nogle områder er truffet på baggrund af. For S, EL,
ALT og SF er det afgørende, at der ikke skabes tvivl om
grundlaget for allerede foretagne investeringer, og derfor
kan S, EL, ALT og SF ikke stemme for lovforslaget i den
nuværende form. S, EL, ALT og SF har stillet tre ændrings-
forslag, som skal forbedre forslaget og bl.a. sikre, at der er
ro om og respekt for allerede foretagne investeringer.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(S, EL, ALT og SF):
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 4, stk. 1,
affattes således:
»Kommunalbestyrelsen godkender projekter for etable-
ring af nye kollektive varmeforsyningsanlæg eller udførel-
sen af større ændringer i eksisterende anlæg, idet investerin-
ger i kollektive varmeforsyningsanlæg skal ses som et led i
opfyldelsen af kommunalbestyrelsens opgave med at udføre
varmeforsyningsplanlægning.««
[Investeringer i kollektive varmeforsyningsanlæg er et led i
kommunalbestyrelsens opgave med varmeforsyningsplan-
lægning]
Til § 3
2)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Loven berører ikke fjernvarmeområder, der in-
den den 1. januar 2019 er udlagt til kollektiv forsyning.«
[Eksisterende fjernvarmeområder omfattes ikke af loven]
AX022371
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 14/12-18
1989748_0002.png
2
3)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Projektforslag vedrørende tilslutnings- og/eller
forblivelsespligt, der er indleveret til kommunen inden den
1. januar 2019, skal godkendes efter de regler, der var gæl-
dende i tilslutningsbekendtgørelsen på indleveringstidspunk-
tet.«
[Overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslag fremgår følgende: »Lovfor-
slaget forventes desuden at sikre et øget fokus på gennemfø-
relsen af rentable projekter, da udbygningen med fjernvarme
fremover kun vil ske, hvor varmeforsyningsvirksomheden
vurderer, at der er en tilstrækkelig god forretningsmodel til,
at man kan fastholde kunderne på markedsvilkår«. Det er
imidlertid en afgørende præmis for gennemførelsen af de
foreslåede ændringer i varmeforsyningsloven, at kollektiv
varmeforsyning fortsat er at anse for en offentlig opgave, og
at anlægsinvesteringer på dette område således anses for at
opfylde et kommunalt formål.
Til nr. 2
Af det fremsatte lovforslag fremgår det ikke tydeligt, at
ophævelse af tilslutnings- og forblivelsespligt kun berører
nye fjernvarmeområder. For at sikre, at lovændringen ikke
ændrer på de vilkår, der var gældende på tidspunktet for in-
vesteringen i eksisterende fjernvarmeområder, bør det derfor
præciseres, at man ændrer reglerne for nye fjernvarmeområ-
der, men beskytter de allerede foretagne investeringer, jf.
også aftaleteksten side 11 i energiaftalen af 29. juni 2018:
»Målet er en moderniseret varmesektor med omtanke for al-
lerede foretagne investeringer, elforsyningssikkerheden og
forbrugerne«.
Til nr. 3
I det fremsatte lovforslag lægges der op til en meget kort
frist for at gennemføre igangværende projekter inden for de
nuværende regler. Hvis et projektforslag ikke er godkendt af
kommunalbestyrelsen inden den 1. januar 2019, vil det være
de kommende regler, det skal sagsbehandles efter. Æn-
dringsforslaget betyder, at det i stedet er indleveringstids-
punktet, der er afgørende for, efter hvilke regler sagen skal
behandles. Det sikrer en klar og sikker retsstilling både for
myndigheden og ansøgeren. Den oprindelige formulering
ville derimod betyde, at projekter, der allerede er indleveret
til behandling i kommunen, som følge af en tilfældig sags-
behandlingstid hos myndigheden fik en ny og bebyrdende
retsstilling. En sådan uklar retsstilling vil kun forværres,
hvis retsstillingen desuden kunne ændres som følge af en
sags hjemvisning til fornyet behandling i kommunen. Det
ville skabe en vilkårlighed, da der ikke ville være årsags-
sammenhæng mellem årsagen til hjemvisningen (f.eks. fejl i
den kommunale myndighedsbehandling) og ændring af sa-
gens retsgrundlag. På den baggrund foreslås det, at projekt-
forslag behandles efter det retsgrundlag, der var gældende,
da forslaget blev indleveret til kommunens behandling, ind-
til projektforslaget har opnået en endelig afgørelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2018 og var
til 1. behandling den 5. december 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 19. september 2018 dette udkast til udvalget, jf.
EFK alm. del – bilag 375 (folketingsåret 2017-18). Den 14.
november 2018 sendte energi-, forsynings- og klimaministe-
ren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til energi-, forsynings- og klimaministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V)
fmd.
Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S)
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 14/12-18
1989748_0003.png
3
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Christian Poll (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1