Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 97 Bilag 11
Offentligt
1988524_0001.png
Til lovforslag nr.
L 97
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 00. december 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning
(Ophævelse af adgangen til at pålægge ny tilslutningspligt, indregning af overskud for varmepumper m.v.)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S...) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt æn‐
dringsforslagene ikke vedtages ved 2. behandling, vil min‐
dretallet ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (...)]
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget ser Dan‐
marks kollektive forsyningssektor som en afgørende del af
svaret på, hvordan vi også fremadrettet skal sikre borgerne
lave priser og tage de næste ambitiøse skridt i den grønne
omstilling. Vi skal derfor både videreudvikle og værne om
vores fælles kollektive forsyningsløsninger. Socialdemokra‐
tiet er bekymret for, at der med dette lovforslag er en risiko
for, at en del af grundlaget for den kollektive danske fjern‐
varmesektor eroderer. Det er Socialdemokratiets klare opfat‐
telse, at lovforslaget som fremsat af regeringen på uhen‐
sigtsmæssig vis ændrer på de forudsætninger, som udbyg‐
ningen af fjernvarme i nogle områder er truffet på baggrund
af. For Socialdemokratiet er det afgørende, at der ikke ska‐
bes tvivl om grundlaget for allerede foretagne investeringer,
og derfor kan Socialdemokratiet ikke stemme for lovforsla‐
get i den nuværende form. Socialdemokratiet har stillet tre
ændringsforslag, som skal forbedre forslaget og blandt andet
sikre, at der er ro om og respekt for allerede foretagne inve‐
steringer.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nr.:
»01.
§ 4, stk. 1,
affattes således:
»Kommunalbestyrelsen godkender projekter for etable‐
ring af nye kollektive varmeforsyningsanlæg eller udførel‐
sen af større ændringer i eksisterende anlæg, idet investerin‐
ger i kollektive varmeforsyningsanlæg skal ses som led i op‐
fyldelsen af kommunalbestyrelsens opgave med at udføre
varmeforsyningsplanlægning.««
[Investeringer i kollektive varmeforsyningsanlæg er led i
kommunalbestyrelsens opgave med varmeforsyningsplan‐
lægning]
DokumentId
Journalnummer
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
1988524_0002.png
2
Til § 3
2)
Efter stk. 4. indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Loven berører ikke fjernvarmeområder, der in‐
den den 1. januar 2019 er udlagt til kollektiv forsyning.«
[Eksisterende fjernvarmeområder omfattes ikke af loven]
3)
Efter stk. 4. indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Projektforslag vedrørende tilslutnings- og/eller
forblivelsespligt, der er indleveret til kommunen inden den
1. januar 2019, skal godkendes efter de regler, der var gæl‐
dende i tilslutningsbekendtgørelsen på indleveringstidspunk‐
tet.«
[Overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslag fremgår, at lovforslaget »for‐
ventes at sikre et øget fokus på gennemførelsen af rentable
projekter, da udbygningen med fjernvarme fremover kun vil
ske, hvor varmeforsyningsvirksomheden vurderer, at der er
tilstrækkelig god forretningsmodel til, at man kan fastholde
kunderne på markedsvilkår«. Det er imidlertid en afgørende
præmis for gennemførelsen af de foreslåede ændringer i var‐
meforsyningsloven, at kollektiv varmeforsyning fortsat er at
anse for en offentlig opgave, og at anlægsinvesteringer på
dette område således anses for at opfylde et kommunalt for‐
mål.
Til nr. 2
Af det fremsatte lovforslag fremgår det ikke tydeligt, at
ophævelse af tilslutnings- og forblivelsespligt kun berører
nye fjernvarmeområder. For at sikre, at lovændringen ikke
ændrer på de vilkår, der var gældende på tidspunktet for in‐
vesteringen i eksisterende fjernvarmeområder, bør det derfor
præciseres, at man ændrer reglerne for nye fjernvarmeområ‐
der, men beskytter de allerede foretagne investeringer, jf.
også aftaleteksten, s. 11 i energiaftalen af 29. juni 2018:
»Målet er en moderniseret varmesektor med omtanke for al‐
lerede foretagne investeringer, elforsyningssikkerheden og
forbrugerne«.
Til nr. 3
I det fremsatte lovforslag lægges der op til en meget kort
frist for at gennemføre igangværende projekter inden for de
nuværende regler. Hvis et projektforslag ikke er godkendt af
kommunalbestyrelsen inden den 1. januar 2019, vil det være
de kommende regler, det skal sagsbehandles efter. Æn‐
dringsforslaget betyder, at det i stedet er indleveringstids‐
punktet, der er afgørende for, efter hvilke regler sagen skal
behandles. Det sikrer en klar og sikker retsstilling både for
myndighed og ansøger. Den oprindelige formulering ville
derimod betyde, at projekter, der allerede er indleveret til
behandling i kommunen, som følge af en tilfældig sagsbe‐
handlingstid hos myndigheden fik en ny og bebyrdende rets‐
stilling. En sådan uklar retsstilling vil kun forværres, hvis
retsstillingen desuden kunne ændres som følge af en sags
hjemvisning til fornyet behandling i kommunen. Det ville
skabe en vilkårlighed, da der ikke vil være årsagssammen‐
hæng mellem årsagen til hjemvisningen (f.eks. fejl i den
kommunale myndighedsbehandling) og ændring af sagens
retsgrundlag. På den baggrund foreslås det, at projektforslag
behandles efter det retsgrundlag, der var gældende, da for‐
slaget blev indleveret til kommunens behandling, indtil pro‐
jektforslaget har opnået en endelig afgørelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2018 og var
til 1. behandling den 5. december 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsy‐
nings- og Klimaudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 19. september 2018 dette udkast til udvalget, jf.
EFK alm. del – bilag 375 (folketingsåret 2017-18). Den 14.
november 2018 sendte energi-, forsynings- og klimaministe‐
ren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputati‐
oner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til energi-, forsynings- og klimaministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V)
fmd.
Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
1988524_0003.png
3
Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Christian Poll (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1