Jeg har glædet mig til på et eller andet tidspunkt at få lov til at blande mig i energipolitik fra Folketingets talerstol.
Hov.
(
Den fungerende energi-, forsynings- og klimaminister taber nogle papirer, hvilket afstedkommer munterhed
).
Der skal meget energi til at styre alle de papirer, jeg er nødt til at have med herop.
Jeg håber egentlig, at vi kan tage det her i en ret åben tone, og så håber jeg at blive tilgivet, hvis jeg ikke kan helt så mange energipolitiske detaljer, som ordførerne kan.
Vi har sendt et brev ud til forligskredsen for netop at få lejlighed til at drøfte den situation, vi står i her.
Jeg synes ikke, det er i overensstemmelse med almindelig forligsskik, som vi plejer at have det på Christiansborg, at en forligskreds, der har en aftale, nu ender med at stemme forskelligt på et lovforslag.
Det synes jeg bare vi skal have en snak om.
For hvad er forligsskikken på Christiansborg?
Det er sådan set noget af det, der har været grundlaget for et godt og levende folkestyre igennem rigtig mange år, at man har accepteret, at man i forhandlinger bøjer sig mod hinanden, giver og tager lidt, finder et kompromis, som alle kan leve med, og så bakker man det op.
Det er det, som vi oplever man ikke gør i den her sag.
Når der bliver henvist til forskellige ting i aftaleteksten, er det rigtigt, at der er flere ting, vi har snakket om man skulle nå i løbet af 2018, men der er en forskel, for for overskudsvarme var der ikke en model med en forhandling, der skulle være inden for en ramme af 100 mio.
kr.
Jeg kan godt på regeringens vegne love, at vi kan fremsætte en model, der udmønter lavere afgift på overskudsvarme inden for en ramme af 100 mio.
kr., men der er bare ikke enighed om den; der er bare ikke enighed om den inden for forligskredsen, fordi det var en model, man skulle forhandle sig frem til.
Derimod er den tekst, som blev læst op af hr.
Mikkel Dencker, meget præcis, nemlig at partierne endvidere er enige om at sætte et stop for nye forbrugerbindinger i form af tilslutnings- og forblivelsespligt fra den 1.
januar 2019.
Det er ikke en forhandling, det er en helt klar aftaletekst om noget, der skal implementeres, og som i øvrigt fuldstændig ligger i tråd med de papirer, der blev udleveret i maj måned, efter hukommelsen den 18.
maj, og som blev bekræftet i et forligskredsnotat i starten af september måned.
Så der har ikke været nogen uklarhed om, hvad der skulle ske med forligsbindinger.
Sagen er, at der var et andet område, vi var uenige om, nemlig hvad der skulle ske med eksisterende forligsbindinger.
Altså, skulle forlig på områder, hvor der i dag er en forligsbinding, ophæves, sådan at forbrugere, der i dag er bundet til fjernvarme, kunne gå et andet sted eller udskifte deres fjernvarmeforsyning med en anden varmeforsyning?
Det anerkendte vi at vi ikke kunne opnå enighed om, og derfor valgte vi, at den del blev undersøgt nærmere.
Og der er ikke taget nogen beslutning, og der bliver ikke holdt nogen pant på nogen partier om, hvad de måtte mene, når vi undersøgte det til bunds; det forhandler vi videre, når vi kommer dertil.
Men på det her punkt, hvad der skal ske med nye forbrugerbindinger, var aftalen helt klar og helt i overensstemmelse med de notater, der var givet på forhånd.
Det betød, at kommunerne rent faktisk har haft perioden, fra vi aftalte energiforliget i slutningen af juni måned, til nytårsaften til at vedtage nye forbrugerbindinger, hvis de måtte ønske det.
Hvis der er et område, hvor de er i tvivl om, hvorvidt der skulle være forbrugerbindinger for at sikre økonomi i et projekt, så har man kunnet gøre det helt frit og inden for rammerne af den aftale, vi har indgået.
Det betyder, at kommunerne vel forhåbentlig har vurderet, om der er nogen af de områder, der i dag enten ikke har en forbrugerbinding eller har en frivillig forbrugerbinding, og der vil de lave en obligatorisk fremadrettethed.
Det har de så at sige haft 6 måneder til at få på plads.
Men aftaleteksten er ganske klar i den aftale, vi har indgået, nemlig at partierne er enige om at sætte stop for nye forbrugerbindinger i form af tilslutnings- og forblivelsespligt fra den 1.
januar 2019, og det insisterer vi naturligvis på at gennemføre, heldigvis med opbakning fra Dansk Folkeparti og fra Det Radikale Venstre fremadrettet.
Så har der været en diskussion ved siden af, nemlig hvad det her så betyder i forhold til KommuneKredits lån på det her område, og så blev jeg meget glad, da jeg læste KommuneKredits eget høringssvar, hvor de på bunden af side 4 skriver, at KommuneKredit i forhold til det konkrete lovforslag vurderer, at ophævelsen af adgangen til at pålægge nye forbrugerbindinger ikke i sig selv ændrer på, at investeringer i kollektive varmeforsyninger udgør en offentlig opgave, som KommuneKredit kan yde finansiering til.
Det betyder, at selv om vi vedtager lovforslaget her, så ændrer det ikke noget ved alle de lån, der er givet, for Kommunekredit kan fortsat give de lån.
Der har været en usikkerhed, og det kender jeg ikke fra borgmesteren i Herning, men fra formanden for KommuneKredit – det er i øvrigt den samme person, så der kan godt være lidt spaltning i holdningerne en gang imellem – efter mange nøje diskussioner, og derfor er jeg også meget glad for, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet helt klart i deres høringsnotat siger, at de bemærker, at lovforslaget heller ikke ændrer på kommunernes adgang til at stille garanti for lån, uanset om det er lån i KommuneKredit eller i den private sektor.
Så for alle de eksisterende lån, der er, er der ikke nogen ændring.
KommuneKredit har en løbende diskussion om, at de gerne vil have en sikkerhed for, at alle lån, de giver, altid er godkendt efter statsstøttereglerne.
Et Folketing kan desværre ikke lave sådan en lovgivning, der var så enkel omkring det, for statsstøttereglerne er internationale og vurderes fælles i EU, og det er derfor ikke noget, vi kan lovgive om ved at sige, at ethvert lån ydet af KommuneKredit er inde for statsstøttereglerne.
Men det, der er kernen her, og det, jeg bare gerne vil understrege så tydeligt, som jeg overhovedet kan, er, at det lovforslag, der vedtages om lidt,
ikke
ændrer ved KommuneKredits mulighed for at fastholde de lån, de allerede har givet.
Så ser jeg frem til, at vi kan mødes i starten af det nye år og få os en god og grundig drøftelse af, hvorledes forligsjura og forligsskik fremadrettet skal være her på Christiansborg.
Jeg mener, at det er i strid med forligsaftalen, at man ikke stemmer for det her lovforslag, der så entydigt udmønter en meget, meget klar sætning i aftaleteksten.
Men det ser jeg frem til at drøfte videre med forligskredsen, når vi får tid til at mødes i starten af 2019.
Tak.