Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 96 Bilag 1
Offentligt
1968056_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
Martin Reinseth
2018-0092-0943
908642
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om politiets virksom-
hed (Frihedsberøvelse)
1. Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. oktober 2018 til den 2.
november 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Advokatsamfun-
det, Amnesty International, Copenhagen Business School, Juridisk Institut,
Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Statsadvokater, Fængselsforbundet, HK Landsklubben, Dan-
marks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben
Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsfor-
eningen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk Insti-
tut, Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatsamfundet, Byretterne, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder, Køben-
havns Universitet, Det Juridiske Fakultet, PET, Politiforbundet, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret
og Østre Landsret.
Nedenfor er angivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Byretterne, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Grøn-
lands Selvstyre, PET, Politiforbundet, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen,
Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret og Østre Landsret
har ikke be-
mærkninger til forslaget.
Advokatsamfundet
bemærker, at Advokatsamfundet ikke deler Justitsmi-
nisteriets opfattelse af, at det er uhensigtsmæssigt, at frihedsberøvelsesbe-
grebet i politiloven har et videre anvendelsesområde end frihedsberøvelses-
begrebet i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at det er positivt, at Justits-
ministeriet har taget initiativ til at korrigere dansk lovgivning i overensstem-
melse med menneskeretten og den seneste praksis fra Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol.
Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet,
bemærker, at lovforsla-
get må hilses velkomment, men anbefaler samtidig at lovforslaget tilpasses
sådan, at der med forslaget indsættes et nyt nr. 4 i politilovens § 5, stk. 2, §
8, stk. 3, og § 9, stk. 2, med ordlyden: ”omslutte og flytte persongrupper,
der giver anledning til faren (”optisk følge”).
Justitsministeriet noterer sig indledningsvis, at Institut for Menneskerettig-
heder og Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, generelt har ud-
2
L 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
trykt opbakning til lovforslaget, mens det modsatte er tilfældet for Advokat-
samfundet.
Det fremgår af lovforslagets pkt. 1 og 2.2., at den forskel på frihedsberøvel-
sesbegrebet efter henholdsvis politiloven og EMRK, der fremgår af Højeste-
rets dom af 7. februar 2018, efter Justitsministeriets opfattelse er såvel util-
sigtet som uhensigtsmæssig. Det er denne forskel, lovforslaget har til for-
mål at udligne.
Det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.1., hvad der efter politilovens §§ 5, 8,
9, 10, 11 og 13 gælder om politiets adgang til at foretage frihedsberøvelse.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.2., følger det således af politiloven,
at politiet efter en række nærmere angivne kriterier kan foretage frihedsbe-
røvelse af hensyn til den offentlige orden og sikkerhed, ligesom der kan ske
frihedsberøvelse af personer, der er til fare for sig selv eller andre. Friheds-
berøvelse må i alle tilfælde alene ske, når mindre indgribende midler ikke
findes tilstrækkelige.
Det fremgår videre af lovforslagets pkt. 2.2., at den foreslåede ændring af
politiloven vil indskrænke anvendelsesområdet for det eksisterende friheds-
berøvelsesbegreb i politiloven. Politiet vil derfor fremover kunne anvende
indgreb som optisk følge, uden at dette vil have karakter af frihedsberøvelse
efter politiloven, så længe indgrebet ikke (også) har karakter af frihedsbe-
røvelse efter EMRK.
Det vil således også fremover bero på en konkret vurdering i henhold til de
relevante bestemmelser i politiloven og EMRK, hvorvidt der med et bestemt
indgreb er tale om frihedsberøvelse eller indgreb i bevægelsesfriheden ef-
ter disse bestemmelser, eller dette ikke er tilfældet.
Hertil kommer, at også karakteren af andre indgreb end optisk følge vil
skulle bedømmes i henhold til lovændringen. Det bemærkes i den forbin-
delse, at det næppe vil være muligt udtømmende at opregne de forskelligar-
tede dispositioner, som politiet kan foretage i forbindelse med varetagelsen
af opgaver uden for strafferetsplejen, som efter omstændighederne vil kunne
udgøre et indgreb i medfør af politilovens kapitel 3.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke anledning til med lovforsla-
get at indsætte et nyt nr. 4 i politilovens § 5, stk. 2, § 8, stk. 3, og § 9, stk. 2,
hvorved optisk følge udtrykkeligt opregnes i disse bestemmelser som en ind-
3
L 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
grebsmulighed. Justitsministeriet har imidlertid fundet anledning til at fo-
retage en præcisering med henblik på at tydeliggøre, at lovforslaget ikke
alene tager sigte på optisk følge, men ligeledes på andre, tilsvarende ind-
greb.
Der henvises i øvrigt til pkt. 1, 2.1.1. og 2.2. i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
2.2. Om optisk følge
Advokatsamfundet
anfører, at Advokatsamfundet stiller sig undrende over
for bemærkningerne i lovforslaget om, at politiet i en række situationer i ste-
det for at anvende optisk følge vil kunne være nødsaget til at tage andre
magtmidler i brug.
Advokatsamfundet anfører videre, at det efter Advokatsamfundets opfat-
telse vil være hensigtsmæssigt, at et indgreb som optisk følge også fremover
er underlagt politilovens betingelser for anvendelse af frihedsberøvelse.
Justitsministeriet deler ikke Advokatsamfundets opfattelse. Det fremgår af
lovforslagets pkt. 1 og 2.2., at den forskel på frihedsberøvelsesbegrebet ef-
ter henholdsvis politiloven og EMRK, der fremgår af Højesterets dom af 7.
februar 2018, efter Justitsministeriets opfattelse er såvel utilsigtet som
uhensigtsmæssig. Det er denne forskel, lovforslaget har til formål at ud-
ligne.
Af lovforslagets pkt. 2.2. fremgår det, at optisk følge er et centralt redskab i
politiets indsats for hurtigst og bedst muligt at gribe ind over for urolighe-
der og afværge den fare, der udgår herfra, herunder ved at flytte de perso-
ner, der giver anledning til faren, til et mere egnet sted.
Det fremgår videre af lovforslagets pkt. 2.2., at hvis optisk følge anses som
frihedsberøvelse, vil der påhvile politiet en pligt til at sikre fornøden identi-
fikation og registrering af de enkeltpersoner, der har været en del af det op-
tiske følge. Det må antages, at en sådan identifikation og registrering vil in-
debære, at indgrebet udstrækkes over (betydeligt) længere tid, end det el-
lers vil være tilfældet. Dette vil have den potentielle følgevirkning, at poli-
tiet i en række situationer i stedet for at anvende optisk følge vil kunne være
nødt til at tage andre magtmidler i brug for at afværge de konkrete urolig-
heder, herunder magtmidler, der sammenlignet med optisk følge, vil være
4
L 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
farligere og have større mulig skadevirkning, f.eks. brug af gas eller lig-
nende.
Justitsministeriet foreslår derfor, at det med lovforslaget fastslås, at friheds-
berøvelsesbegrebet i politiloven skal forstås i overensstemmelse med Dan-
marks internationale forpligtelser. Dette vil navnlig sige frihedsberøvelses-
begrebet i EMRK artikel 5.
Rigspolitiet
anfører, at Rigspolitiet er enig i lovforslagets definition af op-
tisk følge. Rigspolitiet peger dog samtidig på, at der i lovforslagets pkt. 2.2.
ikke skelnes mellem optisk følge uden omslutning og optisk følge med om-
slutning, hvor de pågældende er afskåret fra at forlade følget – såkaldt luk-
ket optisk følge.
Rigspolitiet anfører videre, at det derfor er Rigspolitiets umiddelbare vurde-
ring, at det vil være hensigtsmæssigt, at det i de almindelige bemærkninger
i lovforslaget konkretiseres, at den foreslåede lovændring får betydning for
det, der betegnes som lukket optisk følge.
Justitsministeriet anerkender behovet for de relevante steder i lovforslaget
at præcisere, hvornår der er tale om optisk følge med omslutning, sådan at
de omsluttede ikke kan forlade følget – et såkaldt lukket optisk følge. Justits-
ministeriet har derfor præciseret dette i pkt. 1, 2.1.4. og 2.2. i de alminde-
lige bemærkninger til lovforslaget.
Det bemærkes, at det som ligeledes anført ovenfor også fremover vil bero
på en konkret vurdering i henhold til politiloven og EMRK, hvorvidt der
med et bestemt indgreb – herunder optisk følge med eller uden omslutning
– er tale om frihedsberøvelse eller indgreb i bevægelsesfriheden.
2.3. Om frihedsberøvelsesbegrebet
Institut for Menneskerettigheder
noterer sig, at udkastet til lovforslag vil
indebære en direkte implementering af proportionalitetsvurderingen i EM-
RKs artikel 5 i politiloven.
Institut for Menneskerettigheder gør i den forbindelse opmærksom på, at
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i sin praksis (bl.a. med dom-
men
Austin m.fl. mod Storbritannien)
i forhold til et indgrebs proportionali-
tet konkret vurderer intensiteten af et specifikt indgreb, såsom en tilbage-
holdelse eller en frihedsberøvelse. Det anføres videre, at Menneskerettig-
5
L 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
hedsdomstolen vurderer intensiteten i forhold til den kontekst og person(er),
som indgrebet anvendes over for. Menneskerettighedsdomstolen har såle-
des i andre situationer, hvor der ikke har været samme ordens- og sikker-
hedshensyn som i sagen
Austin m.fl. mod Storbritannien,
fortolket konven-
tionens artikel 5 og definitionen af frihedsberøvelse mere restriktivt.
Institut for Menneskerettigheder bemærker videre, at et indgreb, som ligger
uden for konventionens frihedsberøvelsesbegreb i ét tilfælde, således ikke
nødvendigvis vil falde uden for samme frihedsberøvelsesbegreb i andre til-
fælde. Såkaldt optisk følge, hvor politiet følger og eventuelt omslutter de-
monstranter fra et sted til et andet, således at personerne ikke kan forlade
gruppen undervejs, vil derfor i nogle tilfælde ikke være en frihedsberøvelse,
hvorimod det i andre kan blive vurderet at være det. Dette kan f.eks. være
tilfældet, hvis det anvendes over for en person eller en mindre gruppe af per-
soner under andre ydre omstændigheder end dem, der f.eks. var tilstede i
forbindelse med demonstrationen ”Reclaim the Streets”.
Institut for Menneskerettigheder anfører desuden, at Justitsministeriet, som
følge af at politiet nu fremover skal følge Menneskerettighedsdomstolens
praksis vedrørende frihedsberøvelsesbegrebet i EMRKs artikel 5, i bemærk-
ningerne til lovforslaget bør redegøre for Domstolens praksis inden for om-
rådet. Instituttet gør endvidere opmærksom på, at en fysisk tilbageholdelse
desuden udgør et indgreb i bevægelsesfriheden efter EMRKs Tillægspro-
tokol 4, artikel 2.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler på den baggrund, at Justitsmini-
steriet i lovforslaget redegør for Menneskerettighedsdomstolens praksis
vedrørende frihedsberøvelsesbegrebet i EMRK artikel 5 og bevægelsesfri-
heden i EMRKs Tillægsprotokol 4, artikel 2, og at Justitsministeriet sørger
for at give politiet behørig vejledning i takt med, at Menneskerettigheds-
domstolens praksis udvikler sig.
Justitsministeriet er enig i, at det vil bero på en konkret vurdering af et gi-
vent indgreb, herunder af indgrebets intensitet, hvorvidt der har været tale
om frihedsberøvelse efter politiloven og EMRK.
I lovforslagets pkt. 2.1.3. redegøres der for indholdet af EMRKs artikel 5,
stk. 1, og for Menneskerettighedsdomstolens dom af 15. marts 2012 i sagen
Austin m.fl. mod Storbritannien. I lovforslagets pkt. 2.1.4. redegøres der for
Højesterets dom af 7. februar 2018 i sag 116/2017 om politiets indgreb over
for et arrangement i forbindelse med en gadefest (”Reclaim the Streets”).
6
L 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Det fremgår ligeledes af lovforslagets pkt. 2.2., at den foreslåede ændring
af politiloven vil indskrænke anvendelsesområdet for det eksisterende fri-
hedsberøvelsesbegreb i politiloven. Politiet vil derfor fremover kunne an-
vende indgreb som optisk følge, uden at dette vil have karakter af friheds-
berøvelse efter politiloven, så længe indgrebet ikke (også) har karakter af
frihedsberøvelse efter EMRK. På samme måde vil andre, tilsvarende ind-
greb efter en konkret vurdering således kunne anvendes, uden det vil have
karakter af frihedsberøvelse efter politiloven og EMRK.
Det vil som anført ovenfor således også fremover bero på en konkret vurde-
ring i henhold til de relevante bestemmelser i politiloven og EMRK – her-
under den relevante praksis på baggrund af bestemmelserne – hvorvidt der
med et indgreb er tale om frihedsberøvelse eller indgreb i bevægelsesfrihe-
den efter disse bestemmelser.
I lyset heraf finder Justitsministeriet ikke anledning til i lovforslaget at re-
degøre (yderligere) for Menneskerettighedsdomstolens praksis vedrørende
frihedsberøvelsesbegrebet i EMRKs artikel 5 og bevægelsesfriheden i EM-
RKs Tillægsprotokol 4, artikel 2.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I det fremsatte lovforslag er der foretaget følgende ændringer i forhold til
det udkast, der har været sendt i høring:
-
Der er af lovtekniske hensyn tilføjet et forslag til et nyt 3. pkt. i § 3 med
ordlyden ”Frihedsberøvelse forstås i denne lov i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser.” Det er præciseret i lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2., at dette navnlig vil sige EMRK ar-
tikel 5. Tilføjelsen har ingen indholdsmæssig betydning.
Det er præciseret i henholdsvis pkt. 1, 2.1.4. og 2.2. i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger, hvornår der er tale om et såkaldt lukket optisk
følge.
Der er foretaget en sproglig præcisering i lovforslagets pkt. 2.2. om den
foreslåede ordning med henblik på at tydeliggøre, at lovforslaget tager
sigte på såvel optisk følge såvel som andre, tilsvarende indgreb, idet det
fortsat vil bero på en konkret vurdering af det anvendte indgreb, hvor-
vidt det udgør en frihedsberøvelse i medfør af politiloven (og EMRK).
-
-
Herudover er der foretaget justeringer af sproglig og lovteknisk karakter.
7