Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95 Bilag 9
Offentligt
2025477_0001.png
Til lovforslag nr.
L 95
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 28. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Ulovlig påvirkningsvirksomhed)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL, ALT, SF og IA) vil ved
3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po-
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget vil gerne slå
fast, at man som loyal dansk statsborger under ingen om-
stændigheder må samarbejde med andre efterretningstjene-
ster end danske. DF er således ikke uenig i intentionen med
regeringens lovforslag, hvorefter det søges klargjort, at det
er strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstje-
neste i stand til at virke inden for den danske stats område
ved at samarbejde om at bedrive påvirkningsvirksomhed
med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den al-
mene meningsdannelse ved f.eks. folketingsvalg i Danmark.
DF ser dog en potentiel fare for, at ytringsfriheden begræn-
ses, og mener principielt, at sandhedsværdien af ytringer må
stå sin prøve i en fri, åben og kritisk debat. DF er også be-
kymret for, at lovforslaget kan føre til overvågning af delta-
gerne i debatten. DF kan derfor ikke bakke op om lovforsla-
get og vil på den baggrund hverken stemme for eller imod
lovforslaget.
DF bemærker, at regeringen i besvarelser på udvalgets
spørgsmål til lovforslaget slår fast, at lovforslaget ikke vil
virke begrænsende for ytringsfriheden, og at anklagemyn-
digheden alene i meget begrænset omfang vil forsøge at rej-
se tiltale, ligesom straffelovens nuværende § 108 kun ved
enkelte lejligheder er blevet brugt igennem de seneste årtier.
DF er dog fortsat bekymret for, om ændringen af straffelo-
vens § 108 vil medvirke til en højere grad af selvcensur
blandt meningsdannere, debattører m.fl. i følsomme debatter
om Danmarks sikkerhed og internationalt samarbejde i EU
og NATO, hvilket DF opfatter som skadeligt for den frie de-
bat.
DF vil under ingen omstændigheder lægge stemme til at
begrænse ytringsfriheden og lægger derfor vægt på, at rege-
ringen gentagne gange har afvist, at lovforslaget skulle be-
grænse denne grundlæggende frihedsrettighed.
Efter DF’s opfattelse er der altså den risiko ved lovforsla-
get, at det kan være med til at begrænse den levende offent-
lige debat, hvor frie, kritiske borgere tager stilling og vurde-
rer udsagns sandhedsværdi. Dette folkelige værn – med fri
debat i hovedsædet – var afgørende for, at danskerne i tidli-
gere tider i høj grad tog afstand fra totalitære ideologier og
trusler mod den danske stat. Overordnet set går DF ud fra –
baseret på, hvad ministeren har stillet i udsigt under 1. be-
handling af lovforslaget og under udvalgsbehandlingen i
Retsudvalget – at § 108 i straffeloven i fremtiden generelt
ikke vil finde oftere anvendelse end i dag, at lovforslaget ik-
ke vil være begrænsende for ytringsfriheden eller give an-
ledning til overvågning, og at lovforslaget alene er et forsøg
på at sende signaler om, at offentlige valg i Danmark ikke
må kunne manipuleres af udenlandske efterretningstjenester.
DF går derfor også ud fra, at området følges meget tæt,
og at ministeren vil reagere, hvis loven ser ud til at få betyd-
ning for graden af selvcensur og dermed ser ud til at medfø-
re en mindre kritisk debat.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
mener, at Danmark skal være et land, hvor holdninger ikke
kriminaliseres, og hvor der er plads til en fri debat.
AX023104
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025477_0002.png
2
EL og ALT mener, at der er en reel fare for, at danske
valg kan blive forsøgt påvirket af andre landes interesser, og
det skal aldrig tillades.
Nærværende lovforslag er dog ikke løsningen, fordi det
stadig er uklart, hvad påvirkningsvirksomhed præcis dækker
over, og hvornår der er tale om et samarbejde for et andet
lands interesser. EL�½s og ALT�½s bekymring er, at dette i den
sidste ende vil gå ud over muligheden for og modet til at yt-
re sig frit og demokratisk. Derfor er EL og ALT enige i lov-
forslagets hensigt, men ikke enige i den vidtgående og upræ-
cise lovtekst, der ellers netop havde til hensigt at præcisere
loven.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget mener, at
Danmark skal være et land, hvor holdninger ikke kriminali-
seres, og hvor der er plads til en fri debat. RV ser en reel fa-
re for, at danske valg kan blive forsøgt påvirket af andre lan-
des interesser og mener, det er vigtigt, at vi har musklerne til
at stoppe det. Derfor støtter RV lovforslaget. Det er en for-
udsætning for RV, at lovforslaget alene kriminaliserer sam-
arbejdet med udenlandske efterretningstjenester og ikke æn-
drer ved, at enhver borger fortsat kan skrive lige præcis det,
man har lyst til på eksempelvis sociale medier. RV har lyttet
til kritikere af lovforslaget, som påpeger, at det er uklart,
hvad påvirkningsvirksomhed præcis dækker over, og hvor-
når der er tale om et samarbejde, men vi har svært ved at se,
hvordan man kan afgrænse lovforslaget yderligere, efter at
det er blevet udtrykkeligt præciseret. Det virker, som om at
eneste alternativ er at afvise lovforslaget og bevare status
quo, hvilket ikke løser problemet. RV har derfor valgt at
støtte lovforslaget og holde den til enhver tid siddende rege-
ring op på, at loven bliver brugt efter hensigten og ikke åb-
ner for misbrug.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2018 og var
til 1. behandling den 27. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 13. september
2018 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 423,
folketingsåret 2017-18. Den 14. november 2018 sendte ju-
stitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get. Den 9. januar 2019 sendte justitsministeren supplerende
høringssvar til udvalget.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren og medarbejdere fra Justitsministeriet
foretog den 10. januar 2019 en teknisk gennemgang af lov-
forslaget for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 41 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Trine Bramsen (S) Rasmus Prehn (S)
Morten Bødskov (S) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV)
Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
46
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 95 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025477_0003.png
3
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
10
8
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1