Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 95 Bilag 10
Offentligt
Kriminalisering af påvirkningsvirksomhed
–
kritik af lovforslag L 95
Af
Jørn Vestergaard, professor i strafferet ved Københavns Universitet
Folketinget behandler for tiden et lovforslag fra Justitsministeren, som vil gøre det strafbart at
samarbejde med en fremmed efterretningstjeneste om at
”udøve
påvirkningsvirksomhed med
henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse” (L 95).
Baggrunden for lovforslaget er bekymringen for påvirkningsoperationer, som kan true og
udfordre åbne demokratier og splitte det internationale samarbejde.
Ønsket om at modvirke påvirkningsvirksomhed, som foregår i ledtog med en fremmed
efterretningstjeneste, er i sig selv anerkendelsesværdigt nok. Problemet er bare, at en
kriminalisering vil skabe en kolossal retsusikkerhed og en risiko for at lægge bånd på den
frie, åbne og kritiske offentlige debat.
Formålet med lovændringen skal opnås ved en tilføjelse og præcisering af den såkaldte
”milde spion-paragraf” i straffelovens § 108.
Bestemmelsen gør det strafbart at foretage sig
noget,
”hvorved
fremmed efterretningsvæsen sættes i stand til eller hjælpes til umiddelbart
eller middelbart at virke inden for den danske stats område”. Ved læsning af paragraffen,
kunne man umiddelbart godt tro, at det allerede efter gældende lovgivning ville være strafbart
at virke som påvirkningsagent. Men ved indførelsen af paragraffen i 1952 afviste
lovgivningsmagten imidlertid, at den skulle omfatte den slags påvirkningsvirksomhed. Et
historisk tilbageblik kan derfor illustrere de grundlæggende problemstillinger.
I deres nuværende skikkelse stammer straffelovens bestemmelser om spionage og anden
ulovlig efterretningsvirksomhed fra den lov, hvormed Rigsdagen i 1952 reviderede
straffelovens kapitler om statsforbrydelser. Den indtil da gældende bestemmelse om spionage
mv. blev dengang opdelt i to selvstændige bestemmelser som § 107 og § 108.
Hovedansvaret for lovforberedelsen blev pålagt et fagkyndigt udvalg, som under en
socialdemokratisk regering i 1948 blev nedsat af justitsminister Busch-Jensen. Udvalget blev
symbolsk nok oprettet på datoen den 9. april. Lige knap et år senere havde udvalget en
betænkning færdig.
Bestemmelserne om statsforbrydelser blev affattet bredt med meget omfattende
gerningsbeskrivelser og rummelige strafferammer. På den måde ville man undgå igen at
komme i den situation, at der opstod behov for at gennemføre straffelovgivning med
tilbagevirkende kraft, hvilket der også fra politisk side var udtrykt klare ønsker om.
Man var helt på det rene med, at den bestemmelse, der senere indgik i straffeloven som §
108, var uden klare begrænsninger. Dette sådant fandt man imidlertid forsvarligt med
henvisning til en særlig påtaleregel om, at kun justitsministeren kan rejse tiltale, jfr. nu
straffelovens § 110 f.
Som ordfører for stillerne af det forslag til folketingsbeslutning, som i 1948 indledte den
politiske behandling af statsforbrydelsernes revision havde det konservative
folketingsmedlem Ole Bjørn Kraft ganske vist fremhævet det som værende af den allerstørste
betydning, at disse bestemmelser udformes på en sådan måde, at de er let forståelige:
"Formålet må nemlig efter min opfattelse ikke blot være det, at man bliver i stand til efter en
eventuel ny besættelse at kunne straffe de personer, der har forbrudt sig mod det danske folk
og den danske stat, men må måske først og fremmest være det at gøre befolkningen ganske