Tak.
Det her er jo et lovforslag, som bygger på en aftale, der er indgået af alle Folketingets partier, undtagen Enhedslisten.
Så derfor er der jo ikke så meget tvivl om, i hvilken retning det går med det her lovforslag.
Det bliver jo nok vedtaget.
I Enhedslisten synes vi, at der er rigtig god grund til at beskytte personer i offentlig tjeneste eller hverv, hvad enten det drejer sig om politibetjente, folketingsmedlemmer, buschauffører, klubpædagoger eller byrådsmedlemmer.
De udfører et arbejde på vegne af vælgerne og skatteborgerne, de arbejder for os alle sammen, så selvfølgelig skal de beskyttes.
Men vi har stået her før.
For 2 år siden behandlede vi den såkaldte respektpakke, der også skærpede straffene for trusler og chikane rettet mod personer i offentlig tjeneste, og den blev vedtaget, dog af et knap så bredt flertal som det, der står bag det her lovforslag.
Så straffene
blev
altså skærpet for mindre end 2 år siden, men alligevel er trusler, chikane og hærværk rettet mod personer i offentlig tjeneste ikke forsvundet, desværre.
Det er der to mulige konklusioner på:
Enten skærpede Folketinget ikke straffene nok for 2 år siden, eller også får skærpede straffe ikke trusler, chikane og hærværk til at forsvinde.
Hvis det første er tilfældet, har de otte partier, der står bag det her forslag, truffet den rigtige beslutning ved igen at skrue op for straffene.
Jeg vil nu alligevel tillade mig at standse op et øjeblik og overveje, om vi kunne gøre noget andet for at forhindre, at så mange truer, chikanerer eller begår hærværk mod offentligt ansatte og politikere.
Kunne vi f.eks.
skabe et samfund med mindre forskel på rig og fattig?
Kunne vi skabe en struktur, hvor der er kortere vej fra borger til myndigheder på rådhuset eller Slotsholmen, der lægger rammerne for borgernes liv?
Kunne vi arbejde henimod en kultur, hvor der er mindre mistillid til myndighederne?
Kunne vi gøre mere for at hjælpe mennesker, der har gjort sig skyldige i trusler, chikane eller hærværk, så de lærer at kontrollere deres temperament?
Kunne vi mere effektivt bekæmpe misbrug af alkohol og narkotika, som nogle gange får mennesker til at reagere ophidset og voldeligt?
Ja, det mener jeg vi kunne.
I forlængelse af det vil jeg tilføje, at når man spørger sygeplejerskerne, jordemødrene og socialrådgiverne, siger de, at det, de ønsker sig for at komme chikane og trusler til livs, er flere kollegaer, så de har tid til at snakke med borgerne, så de har tid til at udbedre, udrede misforståelser, der kunne være med borgeren.
Det ønske synes jeg vi skal lytte til herinde.
Jeg synes, vi skylder de offentligt ansatte flere kollegaer.
Det gør vi af mange årsager, men en af årsagerne er da, at der så kan komme en bedre dialog og kommunikation mellem den ansatte og borgerne.
Når det er sagt, savner vi i Enhedslisten grundlæggende dokumentation for, at 40 dages fængsel for trusler efter straffelovens § 119, stk.
1, i stedet for som nu 30 dages fængsel i sig selv vil virke afskrækkende.
Det er muligt, at de otte partier bag det her lovforslag, inklusive Radikale, Alternativet og SF, som stemte imod retspakken i 2016, tror på, at skærpede straffe hjælper på det her område.
Men har vi set dokumentation for det?
Jeg har ikke.
Så hvis nogen har, synes jeg, det vil være dejligt, hvis det kunne blive fremlagt.
Personer, der arbejder i offentlig tjeneste, nyder allerede nu og ikke mindst efter vedtagelsen af respektpakken i 2016 en beskyttelse i form af strenge straffe for trusler og chikane.
I Enhedslisten tror vi, at tiden er inde til at se på andre værktøjer end strafskærpelse, når vi fortsætter vores vigtige arbejde med at forebygge trusler, chikane og hærværk mod offentligt ansatte og politikere.
Så det er altså ikke, fordi vi ikke ønsker at beskytte hverken politikere eller offentligt ansatte, at vi ikke støtter det her lovforslag, men det er, fordi vi ikke tror, det er den rigtige vej, og derfor stemmer vi gult til det her lovforslag.