Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 92 Bilag 1
Offentligt
1967469_0001.png
Lovforslag nr.
L 92
Folketinget 2018-19
Fremsat den 13. november 2018 af beskæftigelsesminister (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forhøjelse af hædersgaver
(Ekstraordinære hædersgaver)
§1
I lov nr. 1499 af 27. december 2009 om forhøjelse af
hædersgaver, som ændret ved § 7 i lov nr. 628 af 8. juni
2016, foretages følgende ændring:
1.
Efter
§ 2
indsættes:
Ȥ 2 a.
Til modtagere af hædersgaver efter de love, der er
nævnt i § 1, stk. 1, og til modtagere af hædersgaver efter §
1, stk. 2, kan der udbetales en ekstraordinær hædersgave i
anledning af mærkedage fra besættelsen. En ekstraordinær
hædersgave efter 1. pkt. udbetales som et engangsbeløb.
§ 2 b.
Hædersgaver efter §§ 1, 2 og § 2 a medfører ikke
nedsættelse af indkomst- eller formueafhængige sociale
ydelser, der måtte tilkomme den pågældende modtager.
Stk. 2.
Ekstraordinære hædersgaver efter § 2 a er skatte‐
frie.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Loven har virkning fra den 30. august 2018.
BE007804
Beskæftigelsesmin.,
Arbejdstilsynet, j.nr. 20185000819
L 92 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1967469_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 29. august 2018 var det 75 år siden, at den danske rege‐
ring brød med samarbejdspolitikken med den tyske besæt‐
telsesmagt under Anden Verdenskrig.
Derfor har regeringen besluttet at give en ekstraordinær hæ‐
dersgave til tidligere modstandsfolk m.fl. og deres efterlad‐
te. Denne personkreds fortjener en særlig anerkendelse for
deres indsats under besættelsen.
Finansudvalget har den 30. august 2018 tiltrådt regeringens
forslag om udbetaling af den ekstraordinære hædersgave på
10.000 kr. til modtagere, der var berettiget til den ordinære
hædersgave den 1. august 2018.
Efter gældende lovgivning udbetales der årligt en hædersga‐
ve til tidligere modstandsfolk og personer, der har ydet en
særlig indsats eller lidt særlige afsavn under besættelsen.
Det drejer sig om følgende persongrupper:
1) Danske sømænd og fiskere og deres efterladte omfattet af
lov nr. 93 af 20. marts 1940 om udbetaling af hædersgaver
som ændret ved lov nr. 384 af 9. august 1945 og lov nr. 67
af 3. marts 1948.
2) Efterladte efter faldne og til sårede den 9. april 1940 om‐
fattet af lov nr. 378 af 10. juli 1940.
3) Danske søfarende og fiskere og deres efterladte omfattet
af lov nr. 383 af 9. august 1945 om visse hædersgaver.
4) Personer, der er berettiget til hædersgaver efter lov om er‐
statning til besættelsestidens ofre, jf. lovbekendtgørelse nr.
136 af 23. februar 1995 som ændret ved lov nr. 1018 af 4.
december 1996.
5) Sårede og efterladte efter faldne ved begivenhederne den
29. august 1943.
Modtagere af den ordinære hædersgave har derudover været
tildelt ekstraordinære hædersgaver i 1995, 2005 og 2015 i
forbindelse med 50-, 60-, og 70-årsdagene for befrielsen i
1945 og i 2013 i forbindelse med 70-årsdagen for begiven‐
hederne den 29. august 1943. Lovgrundlaget for disse eks‐
traordinære hædersgaver har været særlov eller aktstykke.
Tidligere ekstraordinære hædersgaver er alle udbetalt som
engangsbeløb. Størrelsen af og lovgrundlaget for de ekstra‐
ordinære hædersgaver har været:
Befrielsen:
– 1995 - 50-årsdagen: 5.800 kr. ved lov nr. 314 af 17. maj
1995
2005 - 60-årsdagen: 6.000 kr. ved lov nr. 1421 af 22. de‐
cember 2004
– 2015 - 70-årsdagen: 10.000 kr. ved aktstykke nr. 138 til‐
trådt den 21. maj 2015.
Bruddet med besættelsesmagten:
– 2013 - 70-årsdagen: 10.000 kr. ved aktstykke nr. 140 til‐
trådt den 26. september 2013
– 2018 - 75-årsdagen: 10.000 kr. ved aktstykke nr. 166 til‐
trådt den 29. august 2018.
Gældende lovgivning indeholder ikke ekstraordinære hæ‐
dersgaver i anledning af mærkedage fra besættelsestiden.
Formålet med lovforslaget er at introducere ekstraordinære
hædersgaver generelt i lovgivningen og afgrænse den mod‐
tagerkreds, der er berettiget til en ekstraordinær hædersgave.
Det foreslås i lovforslaget, at personkredsen, der kan tildeles
en ekstraordinær hædersgave, afgrænses til samme person‐
kreds, som modtager den ordinære hædersgave. Det foreslås
ligeledes, at det fastsættes, at en ekstraordinær hædersgave
udbetales som et engangsbeløb.
Med dette lovforslag ønskes det også at sikre, at alle modta‐
gere af ekstraordinære hædersgaver opnår den fulde værdi af
hædersgaven.
Det følger af blandt andet lov om social pension og lov om
en aktiv socialpolitik, at størrelsen af visse sociale ydelser er
indkomst- eller formueafhængige. Der ses efter disse love
bort fra ”formue,
som skyldes beløb, der er udbetalt som
godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade. ”
Efter tidligere love om forhøjelse af hædersgaverne og hidti‐
dig praksis i forbindelse med tildeling af ekstraordinære hæ‐
dersgaver, der er udbetalt i medfør af aktstykker, har det væ‐
ret forudsat, at ordinære og ekstraordinære hædersgaver er
kompensation for ikke-økonomisk skade, og dermed ikke
medfører reduktion af indkomst- eller formueafhængige so‐
ciale ydelser.
Dette lovforslag sikrer i overensstemmelse med den hidtidi‐
ge praksis og det politiske ønske på området en udtrykkelig
lovhjemmel til, at udbetalingen af hædersgaver ikke medfø‐
rer reduktion af sociale ydelser.
Alle ordinære hædersgaver, og ekstraordinære hædersgaver
i anledning af begivenhederne den 29. august 1943, der ud‐
betales i henhold til lov, er fritaget for beskatning. Øvrige
ekstraordinære hædersgaver er skattepligtige efter det almin‐
delige udgangspunkt i statsskattelovens § 4. I forbindelse
L 92 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1967469_0003.png
3
med tidligere tildelinger af ekstraordinære hædersgaver er
det forudsat, at disse er skattefritaget. Skattefritagelsen er
ved de tidligere tildelinger fastsat på forskellig måde ved
henholdsvis lov og aktstykke.
Med lovforslaget foreslås det at indføre materiel hjemmel
til, at ekstraordinære hædersgaver fritages fra beskatning.
Det drejer sig både om den aktuelle hædersgave, der er til‐
delt ved akstykke nr. 166 af 30. august 2018, og eventuelle
fremtidige hædersgaver Folketinget måtte beslutte at tildele.
Regeringen har i anledning af 75-årsdagen for bruddet med
besættelsesmagten den 29. august 1943 besluttet at give en
ekstraordinær hædersgave til tidligere modstandsfolk m.fl.
og deres efterladte. Finansudvalget har den 30. august 2018
tiltrådt regeringens forslag om udbetaling af den ekstraordi‐
nære hædersgave på 10.000 kr. som et engangsbeløb til
modtagere, der var berettiget til den ordinære hædersgave
den 1. august 2018. Ved aktstykket er der således taget kon‐
kret beslutning om blandt andet anledningen til den ekstra‐
ordinære hædersgave, modtagerkredsen, og at den ekstraor‐
dinære hædersgave skal udbetales som et engangsbeløb.
Den aktuelle ekstraordinære hædersgave er tildelt i forlæn‐
gelse af tidligere tildelinger af ekstraordinære hædersgaver,
hvor der ligeledes konkret er taget stilling til anledningen til
den ekstraordinære hædersgave, modtagerkreds og øvrige
vilkår i forbindelse med tildelingen, herunder udbetalings‐
metode.
Regeringen finder det i den forbindelse hensigtsmæssigt, at
rammerne for tildeling af ekstraordinære hædersgaver, her‐
under til anledningen for udbetaling og den personkreds, der
er berettigede til ekstraordinære hædersgaver samt udbeta‐
lingsmåden, fastlægges i stedet for, at der fra gang til gang
skal tages stilling til disse spørgsmål.
Det foreslås derfor, at ekstraordinære hædersgaver introdu‐
ceres i loven, og at det fastlægges, at mærkedage fra besæt‐
telsen som hidtil kan danne grundlaget for en ekstraordinær
hædersgave. Det foreslås videre, at den berettigede person‐
kreds som kan modtage ekstraordinære hædersgaver er
samme personkreds, der er berettiget til at modtage ordinære
hædersgaver. Endelig foreslås det, at en ekstraordinær hæ‐
dersgave udbetales som et engangsbeløb i modsætning til de
ordinære hædersgaver, der udbetales løbende.
Forslaget om at fastlægge rammerne for ekstraordinære hæ‐
dersgaver i lovgivningen hænger ligeledes sammen med for‐
slaget om skattefritagelse, jf. afsnit 2.2.
Der er ikke med forslaget taget konkret stilling til eventuelle
fremtidige udbetalinger af ekstraordinære hædersgaver, her‐
under størrelsen og finansieringen.
Indholdet af den foreslåede bestemmelse svarer til hidtidig
praksis vedrørende ekstraordinære hædersgaver. Det er i § 2,
stk. 2, foreslået at loven træder i kraft den 30. august 2018.
Det betyder, at den ekstraordinære hædersgave, der er fast‐
sat ved aktstykke nr. 166 af 30. august 2018, er omfattet af
forslaget.
2.2 Samspillet med sociale ydelser til modtagerne
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Ekstraordinære hædersgaver
2.1.1 Gældende ret
Gældende lov nr. 1499 af 14. december 2009, som ændret
ved § 7 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, om forhøjelse af hæ‐
dersgaver indeholder regler om størrelsen af den ordinære
hædersgave, der udbetales løbende efter de love, der er
nævnt i lovens § 1, stk. 1, og til sårede og efterladte efter
faldne ved begivenhederne den 29. august 1943, efter § 1,
stk. 2.
Den ordinære hædersgave udgør årligt et skattefrit beløb på
16.100 kr. og 18.100 kr. for visse pensionister. Hædersga‐
verne udbetales til tidligere modstandsfolk og personer, der
har ydet en særlig indsats eller lidt særlige afsavn under be‐
sættelsen og deres efterladte. Personkredsen er nærmere be‐
skrevet i lovforslagets indledning, jf. pkt. 1.
Der er tidligere ved lov og ved aktstykke tildelt en ekstraor‐
dinær hædersgave i anledning af mærkedage i forbindelse
med besættelsestiden fra den 9. april 1940 til den 4. maj
1945. Gældende lovgivning indeholder ikke regler om eks‐
traordinære hædersgaver.
Der er således udbetalt en ekstraordinær hædersgave i 1995,
2005 og 2015 i anledning 50-, 60- og 70-årsdagen for Dan‐
marks befrielse den 4. maj 1945 samt i 2013 i anledning af
70-årsdagen for bruddet med den tyske besættelsesmagt den
29. august 1943. Ved de seneste tildelinger af ekstraordinæ‐
re hædersgaver har beløbets størrelse udgjort 10.000 kr. I
forbindelse med disse udbetalinger er der konkret taget stil‐
ling til rammerne for den ekstraordinære hædersgave, herun‐
der blandt andet anledningen, modtagerkredsen og udbeta‐
lingsmåden.
Retten til den ordinære hædersgave bevares ved udbetaling
af ekstraordinære hædersgaver.
2.1.2 Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den fore‐
slåede ordning
2.2.1 Gældende ret
L 92 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1967469_0004.png
4
Efter lov om social pension og lov om aktiv socialpolitik af‐
hænger retten til og størrelsen af en række ydelser af, om
modtageren har indtægt eller formue. Det drejer sig for ek‐
sempel om retten til pensionstillæg, personligt tillæg, var‐
metillæg, helbredstillæg eller kontanthjælp.
Det fremgår således af lov om social pension §§ 29 og 32 a,
jf. § 14 c, samt af lov om aktiv socialpolitik § 14, stk. 6,
m.fl., at der generelt ses bort fra "formue,
som skyldes beløb,
der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-øko‐
nomisk skade."
Samme regel gælder eksempelvis tillige ef‐
ter bekendtgørelse om opgørelse af formue til beregning af
individuel boligstøtte.
Hædersgaver anses for at være en godtgørelse for ikke-øko‐
nomisk skade. Det skyldes blandt andet, at størrelsen af hæ‐
dersgaver ikke er baseret på et direkte økonomisk tab, der
skal erstattes. Det fremgår imidlertid ikke eksplicit, at hæ‐
dersgavebeløb er en kompensation for ikke-økonomisk
skade.
2.2.2 Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den fore‐
slåede ordning
Både de ordinære hædersgaver og de ekstraordinære hæ‐
dersgaver har karakter af at være kompensation for ikke-
økonomisk skade, men dette fremgår ikke eksplicit af lov‐
givningen.
Regeringen ønsker at sikre, at alle modtagere af ekstraordi‐
nære hædersgaver opnår den fulde værdi af hædersgaven.
Regeringen finder derfor, at det bør præciseres i lovgivnin‐
gen, at både ordinære og ekstraordinære hædersgaver er
kompensation for ikke-økonomisk skade.
Det foreslås derfor, at der tilvejebringes udtrykkelig lov‐
hjemmel, hvoraf det fremgår, at udbetalingen af både ordi‐
nære og ekstraordinære hædersgaver ikke medfører reduk‐
tion af de indkomst- eller formueafhængige sociale ydelser,
der modtages. Dette gælder allerede efter de hidtil gældende
regler, og der er således tale om en præcisering.
Det vil herefter blive eksplicit fastslået, at udbetalingen af
fremtidige eventuelle ekstraordinære hædersgaver ikke vil
indebære reduktion af sociale ydelser, som hædersgavemod‐
tageren måtte modtage. Denne præcisering vil også omfatte
de ekstraordinære hædersgaver, der er tiltrådt af Finansud‐
valget ved aktstykke nr. 166 den 30. august 2018. Det be‐
mærkes i øvrigt, at størrelsen af disse ekstraordinære hæ‐
dersgaver blev fastsat under denne forudsætning.
2.3 Skattefritagelse for ekstraordinære hædersgaver
2.3.1 Gældende ret
Efter ligningslovens § 7 er de i bestemmelsen nævnte ydel‐
ser, herunder hædersgaver til modstandsfolk m.fl., fritaget
fra beskatning. Bestemmelsen er siden dens indførelse ved
lov nr. 517 af 19. december 1942 om midlertidige ændringer
i reglerne om påligning af indkomst- og formueskat til Sta‐
ten løbende blevet udvidet med flere omfattede ydelser.
Ydelserne har forskellig karakter, og begrundelserne for, at
de er fritaget for beskatning, er ligeledes forskellige.
Der er fastsat særlige skattefriheder i ligningslovens § 7, nr.
2-5, og 7, for henholdsvis hædersgaver udbetalt efter en
række særlove og ydelser, herunder hædersgaver, der i hen‐
hold til lov udbetales til sårede og efterladte efter faldne af
hær og flåde ved begivenhederne den 29. august 1943. Den
ene af disse skattefriheder blev fastsat allerede ved den
nævnte lov nr. 517 af 19. december 1942, og de øvrige blev
fastsat i 1945.
Ekstraordinære hædersgaver, der ikke udbetales efter de lo‐
ve, der nævnes i ligningslovens § 7, nr. 2-5, og 7 er skatte‐
pligtig indkomst, jf. det almindelige udgangspunkt i stats‐
skattelovens § 4.
2.3.2 Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den fore‐
slåede ordning
I forbindelse med regeringens forslag i august 2018 om at
udbetale en ekstraordinær hædersgave i anledning af 75-års‐
dagen for bruddet med den tyske besættelsesmagt den 29.
august 1943 blev det besluttet, at den ekstraordinære hæ‐
dersgave skal være skattefri, således at modtagerne får den
fulde værdi af den ekstraordinære hædersgave.
Folketingets Finansudvalg har således ved aktstykke af 30.
august 2018 tiltrådt, at der udbetales en ekstraordinær hæ‐
dersgave på 10.000 kr. til modtagere af den ordinære hæ‐
dersgave, og det er i den forbindelse forudsat i aktstykke nr.
166 den 30. august 2018, at den ekstraordinære hædersgave
på 10.000 kr. skal være skattefri.
For at efterkomme et enigt Finansudvalgs ønske om skatte‐
frihed, og da skattefrihed bør fastsættes ved lov, foreslås det
med dette lovforslag, at der indføres en generel, materiel
hjemmel til at fritage ekstraordinære hædersgaver for be‐
skatning.
Det foreslås således at sidestille de ekstraordinære hæders‐
gaver i skattemæssig henseende med de lignende hædersga‐
ver, som er skattefritaget efter ligningslovens § 7, nr. 2-5 og
7. Det foreslås derfor at indføre skattefrihed for de ekstraor‐
dinære hædersgaver, der er omfattet af den foreslåede § 2 a,
jf. afsnit 2.1.2.
Hjemlens generelle karakter indebærer, at der ikke fremover
vil skulle tages stilling til dette spørgsmål, såfremt det be‐
sluttes at tildele en ekstraordinær hædersgave, men at skatte‐
friheden for ekstraordinære hædersgaver efter den foreslåe‐
de § 2 a omfatter ekstraordinære hædersgaver, som Folke‐
tinget fremover måtte beslutte.
L 92 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1967469_0005.png
5
Det foreslås i § 2, stk. 2, at loven skal have virkning fra 30.
august 2018. Det indebærer, at den foreslåede skattefritagel‐
se også vil omfatte de ekstraordinære hædersgaver, der er
tiltrådt af Finansudvalget ved aktstykke nr. 166 den 30. au‐
gust 2018. Det bemærkes i øvrigt, at størrelsen af disse eks‐
traordinære hædersgaver blev fastsat under forudsætning om
skattefrihed, hvilket fremgår af nævnte aktstykke:
”Beskæf‐
tigelsesministeren vil i efteråret 2018 fremsætte forslag til
lov om den ekstraordinære hædersgave, hvorved der også
vil sikres, at alle modtagere fritages fra beskatning af hæ‐
dersgaven”.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det of‐
fentlige. Lovforslaget indeholder ikke selvstændig hjemmel
til udbetaling af ekstraordinære hædersgaver, og lovforsla‐
get tager ikke stilling til fremtidige udbetalinger og finansie‐
ringen heraf.
Lovforslagets element om samspil med sociale ydelser har
ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet lov‐
forslaget alene præciserer gældende ret, at hædersgaver som
kompensation for ikke-økonomisk skade ikke indgår ved be‐
regningen af sociale ydelser.
Den del af forslaget, der indebærer skattefritagelse af ekstra‐
ordinære hædersgaver, medfører ikke et egentligt mindre‐
provenu, idet det beløb, der er fastsat ved aktstykke nr. 166
den 30. august 2018, er fastsat under en forudsætning om
skattefrihed. Tilsvarende forventes at gøre sig gældende for
kommende hædersgaver.
4. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
10. Sammenfattende skema
Den ekstraordinære hædersgave udbetales af Udbetaling
Danmark og af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Udbeta‐
ling Danmark og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udbeta‐
ler i forvejen de ordinære hædersgaver. Der er ingen imple‐
menteringsomkostninger ved dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet m.v.
Forslaget indebærer ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. september
2018 til den 12. oktober 2018 været sendt i høring hos føl‐
gende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Kommu‐
nernes Landsforening (KL), Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, Erhvervsstyrelsen, Udbetaling Danmark, Er‐
hvervshæmmede fra Frihedskampen – Sjællands afdeling,
Erhvervshæmmede fra Frihedskampen – Jyllands afdeling,
Theresienstadt Foreningen, Kammeraternes Hjælpefond
samt Foreningen af Gestapofanger fra Besættelsen.
Positive konsekvenser/mindreudgif‐ Negative konsekvenser/merudgif‐
ter (hvis ja, angiv omfang)
ter (hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner Ingen
Ingen
og regioner
Implementeringsomkostninger for stat, kom‐
muner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen EU-retlige aspekter
L 92 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1967469_0006.png
6
Er i strid med de fem principper for implemen‐ JA
tering af erhvervsrettet EU regulering/Går vi‐
dere end minimumskrav i EU-regulering
NEJ
X
Det foreslås som ny
§ 2 a
i lov om forhøjelse om hædersga‐
ver, at der til modtagere af hædersgaver efter de love, der er
nævnt i § 1 i loven, og til modtagere af hædersgaver efter §
1, stk. 2, derudover kan udbetales en ekstraordinær hæders‐
gave i anledning af mærkedage fra besættelsen. En ekstraor‐
dinær hædersgave efter 1. pkt. udbetales som et engangsbe‐
løb.
Med den foreslåede bestemmelse vil det således blive fast‐
sat, at mærkedage fra besættelsen kan danne grundlag for en
ekstraordinær hædersgave, at den berettigede personkreds
for en ekstraordinær hædersgave svarer til personkredsen,
der er berettiget til den ordinære hædersgave efter § 1 i lo‐
ven, samt at en ekstraordinær hædersgave udbetales som et
engangsbeløb.
Det forudsættes, at mærkedage fra besættelsen som ud‐
gangspunkt vil være mærkedage for besættelsens ophør den
4. maj 1945 samt for bruddet med besættelsesmagten den
29. august 1943.
Den foreslåede personkreds vil fremover være afgrænset til
de ovenfor nævnte persongrupper, der er berettigede modta‐
gere efter § 1.
Indholdet af den foreslåede bestemmelse svarer til hidtidig
praksis og er ligeledes i overensstemmelse med aktstykke
nr. 166 af 30. august 2018, hvorved Folketingets Finansud‐
valg tilsluttede sig, at der blev etableret materiel og bevil‐
lingsmæssig hjemmel til i 2018 at udbetale en ekstraordinær
hædersgave på 10.000 kr. til modtagerne af hædersgave i
anledning af 75-årsdagen for bruddet med den tyske besæt‐
telsesmagt den 29. august 1943.
Der er ikke med forslaget taget stilling til eventuelle fremti‐
dige tildelinger af ekstraordinære hædersgaver. Der er med
forslaget heller ikke taget stilling til finansieringen af even‐
tuelle fremtidige udbetalinger af en ekstraordinær hædersga‐
ve. Folketingets Finansudvalg har ved tiltrædelsen af akt‐
stykke nr. 166 af 30. august 2018 tiltrådt den aktuelle finan‐
siering af den ekstraordinære hædersgave, der skal udbetales
i 2018.
Det forudsættes med den foreslåede bestemmelse, at der i
forbindelse med eventuelle fremtidige tildelinger af en ek‐
straordinær hædersgave uanset bestemmelsen fortsat skal
tages konkret stilling til selve tildelingen, til størrelsen af
hædersgave og til finansieringen heraf.
Det fremgår endvidere af lov om social pension §§ 29 og 32
a, jf. § 14 c, samt af lov om aktiv socialpolitik § 14, stk. 6,
m.fl., at der generelt ses bort fra
”formue, som skyldes be‐
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende lov om forhøjelse af hædersgaver udbetales
der en ordinær hædersgave på 16.100 kr. årligt og 18.100 kr.
årligt til visse pensionister. Hædersgaverne udbetales til tid‐
ligere modstandsfolk og personer, herunder efterladte, der
har ydet en særlig indsats eller lidt særlige afsavn under be‐
sættelsen. Det drejer sig om:
1) Danske sømænd og fiskere og deres efterladte omfattet af
lov nr. 93 af 20. marts 1940 om udbetaling af hædersgaver
som ændret ved lov nr. 384 af 9. august 1945 og lov nr. 67
af 3. marts 1948.
2) Efterladte efter faldne og til sårede den 9. april 1940 om‐
fattet af lov nr. 378 af 10. juli 1940.
3) Danske søfarende og fiskere og deres efterladte omfattet
af lov nr. 383 af 9. august 1945 om visse hædersgaver.
4) Personer, der er berettiget til hædersgaver efter lov om er‐
statning til besættelsestidens ofre, jf. lovbekendtgørelse nr.
136 af 23. februar 1995 som ændret ved lov nr. 1018 af 4.
december 1996.
5) Sårede og efterladte efter faldne ved begivenhederne den
29. august 1943.
Gældende lov indeholder ikke regler om ekstraordinære hæ‐
dersgaver.
Der er tidligere ved særlov og ved aktstykke udbetalt en ek‐
straordinær hædersgave i anledning af mærkedage i forbin‐
delse med besættelsestiden fra den 9. april 1940 til den 4.
maj 1945.
Der er således udbetalt en ekstraordinær hædersgave i 1995,
2005 og 2015 i anledning 50-, 60- og 70-årsdagen for Dan‐
marks befrielse den 4. maj 1945 samt i 2013 i anledning af
70-årsdagen for bruddet med den tyske besættelsesmagt den
29. august 1943. I forbindelse med disse udbetalinger er der
konkret taget stilling til rammerne for den ekstraordinære
hædersgave, herunder blandt andet anledningen, modtager‐
kredsen og udbetalingsmåden.
L 92 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1967469_0007.png
7
løb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-
økonomisk skade”.
Samme regel gælder eksempelvis tillige
efter bekendtgørelse om opgørelse af formue til beregning af
individuel boligstøtte. Hædersgaver anses for at være en
godtgørelse for ikke-økonomisk skade. Det skyldes blandt
andet, at størrelsen af hædersgaver ikke er baseret på et di‐
rekte økonomisk tab, der skal erstattes. Det fremgår imidler‐
tid ikke eksplicit, at hædersgavebeløb er en kompensation
for ikke-økonomisk skade.
Ved tidligere tildelinger af ekstraordinære hædersgaver er
det forudsat, at ekstraordinære hædersgaver ikke medførte
nedsættelse af sociale ydelser, der i øvrigt måtte tilkomme
den pågældende hædersgavemodtager efter den sociale lov‐
givning m.v., hvor tildelingen er indkomst- eller formueaf‐
hængig. Der er konkret taget stilling til dette i forbindelse
med de enkelte tildelinger af ekstraordinære hædersgaver.
Det foreslås som
§ 2 b, stk. 1,
i lov om forhøjelse af hæders‐
gaver, at hædersgaver efter §§ 1, 2 og § 2 a ikke medfører
nedsættelse af indkomst- eller formueafhængige sociale
ydelser, der måtte tilkomme den pågældende modtager. Det
er i overensstemmelse med hidtidig praksis.
Med forslaget indføres der en udtrykkelig og generel hjem‐
mel til, at ordinære og ekstraordinære hædersgaver ikke skal
medføre reduktion af indkomst- eller formueafhængige soci‐
ale ydelser.
Dette forslag præciserer således den hidtidige praksis ved at
indføre en udtrykkelig hjemmel for, at udbetalingen af eks‐
traordinære hædersgaver ikke medfører nedsættelse af socia‐
le ydelser, der er indkomst- eller formueafhængige. Forsla‐
get supplerer og præciserer på denne måde reglerne i lov om
social pension § 14 c, stk. 2, og § 29 samt lov om aktiv so‐
cial politik § 14, stk. 6.
Der henvises til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger.
Hædersgaver fra den danske stat til tidligere modstandsfolk
m.fl. er som udgangspunkt skattepligtig indkomst for mod‐
tagerne efter statsskattelovens § 4.
Der er dog fastsat særlige skattefriheder i ligningslovens § 7,
nr. 2-5, for henholdsvis hædersgaver udbetalt i henhold til
lov nr. 93 af 20. marts 1940 om udbetaling af hædersgaver
til danske sømænd og fiskere og deres efterladte, hædersga‐
ver udbetalt i henhold til lov nr. 383 af 9. august 1945 om
visse hædersgaver til danske søfarende og fiskere og deres
efterladte, hædersgaver udbetalt i henhold til lov nr. 378 af
10. juli 1940 om udbetaling af hædersgaver til efterladte ef‐
ter faldne og til sårede den 9. april 1940, og hædersgaver,
der i henhold til lov udbetales til sårede og til efterladte efter
faldne af hær og flåde ved begivenhederne den 29. august
1943, så disse hædersgaver er undtaget fra beskatning. Her‐
til er der fastsat en skattefrihed i ligningslovens § 7, nr. 7,
for ydelser udbetalt i henhold til lov nr. 475 af 1. oktober
1945 om erstatning til besættelsestidens ofre, bortset fra de i
nævnte lovs §§ 14-18 ommeldte dagpenge, den i §§ 19-21
ommeldte invaliditetserstatning, for så vidt denne ydes i
overensstemmelse med reglerne i § 20 som en årlig rente,
samt de i § 22 ommeldte renteydelser til efterladte.
Med den foreslåede
§ 2 b, stk. 2,
i lov om forhøjelse af hæ‐
dersgaver fastsættes, at ekstraordinære hædersgaver omfattet
af den foreslåede § 2 a, skal være skattefrie.
Med forslaget skabes der hjemmel for skattefritagelse af de
ekstraordinære hædersgaver. Herved sidestilles disse hæ‐
dersgaver for så vidt angår beskatning med de ordinære hæ‐
dersgaver, som er skattefritaget efter ligningslovens § 7, nr.
2-5 og 7.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Forslaget har dermed virkning for eventuelle fremtidige til‐
delinger af ekstraordinære hædersgaver. Det bemærkes, at
der ikke med forslaget er taget konkret stilling til eventuelle
fremtidige tildelinger af hædersgaver.
Det foreslås i stk. 2, at forslaget har virkning fra 30. august
2018. Forslaget har dermed også virkning for den ekstraor‐
dinære hædersgave på 10.000 kr., der udbetales i 2018 efter
aktstykke nr. 166 af 30. august 2018.
Den bagudrettede virkning er tilsigtet og forudsat i aktstyk‐
ke nr. 166 af 30. august 2018, hvoraf følger, at beskæftigel‐
sesministeren i efteråret 2018 vil fremsætte forslag til æn‐
dring af lov om forhøjelse af hædersgaver, hvorved det også
vil sikres, at alle modtagere af ekstraordinære hædersgaver
fritages fra beskatning af hædersgaven.
Forslaget indebærer, at de ekstraordinære hædersgaver, der
udbetales efter Finansudvalgets aktstykke af 30. august
2018, ikke medregnes i modtagernes skattepligtige indkomst
og ikke medfører reduktion af sociale ydelser.
Forslaget indebærer fremadrettet, at fremtidige ekstraordi‐
nære hædersgaver heller ikke medregnes i den skattepligtige
indkomst eller medfører reduktion af sociale ydelser.
L 92 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1967469_0008.png
8
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1499 af 27. december 2009 om forhøjelse af hæ‐
dersgaver, som ændret ved § 7 i lov nr. 628 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ
2 a.
Til modtagere af hædersgaver efter de love, der er
nævnt i § 1, stk. 1, og til modtagere af hædersgaver efter § 1,
stk. 2, kan der udbetales en ekstraordinær hædersgave i an‐
ledning af mærkedage fra besættelsen. En ekstraordinær hæ‐
dersgave efter 1. pkt. udbetales som et engangsbeløb.
§ 2 b.
Hædersgaver efter §§ 1, 2 og § 2 a medfører ikke ned‐
sættelse af indkomst- eller formueafhængige sociale ydelser,
der måtte tilkomme den pågældende modtager.
Stk. 2.
Ekstraordinære hædersgaver efter § 2 a er skattefrie.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Loven har virkning fra den 30. august 2018.