Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 90
Offentligt
Folketingets Social-
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2017 - 5024
Doknr.
637209
Dato
28-11-2018
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg har d. 22. november 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 3 (L 90) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt der vil ske
ændringer af praksis i sager
om fastsættelse, ændring og ophævelse af samvær som følge af oprettelsen af
det nye familieretlige system?”
Svar:
Med aftalen om ét samlet familieretligt system, som udmøntes med forslaget til
Familieretshusloven og følgelovforslaget sker der en grundlæggende ændring i
tilgangen til familierne. Barnets bedste og barnets trivsel skal altid stå over alle
andre hensyn i sager efter forældreansvarsloven. Det får også betydning for
praksis i sager om fastsættelse, ændring og ophævelse af samvær.
Med aftalen og de to lovforslag indsættes en ny formålsbestemmelse i § 1 i
forældreansvarsloven. Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at i alle
forhold omfattet af forældreansvarsloven, herunder også i samværssager, skal
hensynet til barnets bedste og barnets ret til trivsel og beskyttelse komme i
første række. Der er herefter ikke tvivl om, at samværet skal fastsættes af hen-
syn til barnets bedste og ikke af hensyn til forælderen.
Derudover understreges det med den foreslåede tilføjelse til § 4 i forældrean-
svarsloven, at Familieretshuset og familieretten skal have fokus på, at afgørel-
ser om bl.a. samvær skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet
mod vold og anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, her-
under at være vidne til vold. Det tydeliggøres dermed, at når der skal træffes
en afgørelse om f.eks. samvær, er det barnets samlede situation og barnets
trivsel, der skal tages hensyn til. Bestemmelsen vil også have betydning, når
der skal træffes en afgørelse om samvær for et barn, som tidligere har været
vidne til vold mellem forældrene. Det samme gælder i en situation, hvor der har
været vold mellem forældrene, som barnet ikke har været vidne til, men hvor
der er risiko for, at barnet ved fremtidige samvær kan blive vidne til vold enten
mellem forældrene eller f.eks. mellem en forælder og dennes nye partner.
Udover ændringerne i forældreansvarsloven er det væsentligt, at vi med aftalen
om ét samlet familieretligt system og de to lovforslag skaber rammerne for, at
hensynet til barnets bedste og barnets ret til trivsel og beskyttelse reelt kommer
i første række, når der bl.a. træffes afgørelser om samvær.
1