Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 90 Bilag 3
Offentligt
1968591_0001.png
KL.
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til:
maszsm.dk
med kopi til Folketingets Social-, Indenrigs- og Børne-
udvalg
Supplerende høringssvar fra KL vedrørende høring over forslag
til lov om Familieretshuset
Den 24. august 2018 sendte KL et høringssvar til Børne- og Socialmini-
steriet vedrørende forslag til lov om Familieretshuset. KL's bestyrelse har
nu behandlet sagen og har følgende supplerende bemærkninger til det
tidligere fremsendte høringssvar.
KL er forsat generelt positiv over for lovforslaget. I det oprindelige lov-
forslag, som var i høring, var der fokus på samarbejdet mellem kommu-
ner og det familieretlige system og fokus på, at myndighederne skulle
kunne udveksle oplysninger både med og uden samtykke i både § 6- og
§ 7-sager. Endvidere var der lagt op til, at kommunerne med henblik på
at forebygge mistrivsel hos barnet kunne anmode Familieretshuset om at
indlede en sag, jf. kommunens initiativret i det daværende forslags § 25.
I forlængelse af de økonomiske forhandlinger mellem KL og Børne- og
Socialministeriet er forslagets enkelte bestemmelser samt tilhørende be-
mærkninger blevet ændret, så KL ikke længere kan gøre et økonomisk
krav gældende. Det er beklageligt, da et godt samarbejde mellem kom-
mune og Familieretshuset er meget vigtigt.
I
det reviderede lovforslag kan KL konstatere, at samarbejdet mellem
kommuner og Familieretshus, som er omdrejningspunktet i forhold til at
sikre børnene og de unges trivsel og udvikling, nu alene omhandler de
"de meget komplicerede og konfliktfyldte sager" - dvs, de røde § 7-sager.
Det er beklageligt, at der ikke længere er fokus på de "mindre komplice-
rede sager" (gule § 6-sager), hvor der er en socialsag i kommunen. I de
sager er det vigtigt, at der også sker et tværfagligt samarbejde med hen-
blik på at sikre en tidlig og forebyggende indsats og det bedst mulige vi-
densgrundlag til gavn for barnet.
I
det reviderede forslag er kommunernes initiativret også indsnævret, jf.
det nuværende forslags § 24, så kommunerne samlet set kun vil anvende
bestemmelsen i meget få tilfælde om året. Det er beklageligt, da det for
KL er vigtigt, at kommunerne har en bredere initiativret til Familieretshu-
set, da det er afgørende, at der sættes ind så tidligt som muligt.
ed .yer hisian
t
Årendt Nielsen
Dato: 13. november 2018
Sags ID: SAG-2018-04427
Dok. ID: 2654949
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3276
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1