Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 90 Bilag 10
Offentligt
1987084_0001.png
Til lovforslag nr.
L 90
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. december 2018
2. udkast
(Politiske bemærkninger og opdateringer)
Betænkning
over
Forslag til lov om Familieretshuset
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har stillet 2 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har været me‐
get optaget af at få indsat en formålsparagraf i forældrean‐
svarsloven, der skal sikre, at barnets bedste og barnets ret til
trivsel og beskyttelse altid kommer i første række, når der
træffes beslutninger om barnets forhold i forbindelse med en
skilsmisse, og at sikre, at børnene altid bliver hørt og får den
rette hjælp og støtte igennem skilsmissen.
DF har fundet det bekymrende, at sager om skilsmisse og
samvær er trukket i langdrag, fordi sagerne er fløjet rundt
imellem forskellige instanser, eller fordi forældrene bevidst
har forhalet sagerne ved at aflyse og udskyde møder og sam‐
vær uden konsekvenser til følge. Denne uacceptable adfærd
bliver der nu sat en stopper for, hvilket har været meget vig‐
tigt for DF.
For DF har det været højt prioriteret, at det nye familier‐
etssystem skal virke konfliktforebyggende og hjælpe famili‐
erne så smidigt igennem en skilsmisse som overhovedet mu‐
ligt. I den forbindelse har det været en mærkesag for DF at
få indført en refleksionsperiode. I refleksionsperioden skal
forældrene bl.a. gennemføre et obligatorisk digitalt forløb
med det formål at blive godt klædt på til at kunne hjælpe de‐
res fælles børn igennem den svære tid, som en skilsmisse er.
DF ser med tilfredshed på, at fuldbyrdelse af afgørelser
efter forældreansvarsloven ikke længere skal varetages af
fogedretten, men af Familieretten, ligesom hensynet til bar‐
nets bedste er blevet tydeliggjort i retsplejeloven i forbindel‐
se med disse sager. DF giver således sin fulde opbakning til,
at fuldbyrdelse skal ske så skånsomt som overhovedet mu‐
ligt over for barnet, og at det bliver muligt at hjemvise en
sag til grundig tværfaglig behandling i det røde spor i Fami‐
lieretshuset. Målet er, at der ikke vil være sager om afhent‐
ning af et barn i fremtiden.
DF har store forventninger til det nye familieretlige sy‐
stem, herunder oprettelsen af børneenheden, og forventer, at
det nye system vil medføre mærkbare, positive ændringer i
forhold til at hjælpe familier så godt igennem en skilsmisse
som muligt. DF vil følge oprettelsen af det nye familieretli‐
ge system tæt med særligt fokus på, at børnene får den hjælp
og støtte, som de har brug for, i den meget sårbare fase i li‐
vet det er, når forældrene skal skilles.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og socialministeren,
tiltrådt af [udvalget]:
DokumentId
Journalnummer
L 90 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1987084_0002.png
2
Til § 4
1)
I
stk. 1
ændres »§§ 5-9« til: »§§ 5-8«.
[Teknisk ændring]
Til § 41
2)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 448 e, stk. 1« til: »§ 448 d,
stk. 1«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 1,
at Familieretshuset på baggrund af en indledende screening
visiterer en sag til behandling efter bestemmelserne i §§ 5-9.
Da den foreslåede bestemmelse i § 9 omhandler muligheden
for, at Familieretshuset kan indhente oplysninger fra kom‐
munalbestyrelsen, bør henvisningen i § 4, stk. 1, rettelig væ‐
re til, at Familieretshuset visiterer en sag til behandling efter
bestemmelserne i §§ 5-8. Denne fejl korrigeres med æn‐
dringsforslaget. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 2
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 41, stk. 1,
2. pkt., at familieretten i særlige tilfælde kan behandle en
anmodning om at få indbragt en afgørelse truffet af Fami‐
lieretshuset, selv om anmodningen er indgivet efter udløbet
af fristen på fire uger i § 41, stk. 1, 1. pkt. Der henvises i §
41, stk. 1, 2. pkt., til, at denne mulighed fremgår af § 448 e,
stk. 1, i retsplejeloven. Henvisningen skal rettelig være til §
448 d, stk. 1, i retsplejeloven. Denne fejl korrigeres med æn‐
dringsforslaget. Der er alene tale om en teknisk ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2018 og var
til 1. behandling den 15. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Inden‐
rigs- og Børneudvalget.
Sambehandling med andre lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet med forslag til lov
om ændringer som følge af lov om Familieretshuset og
skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter foræl‐
dreansvarsloven (L 91).
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og socialministeren sendte den 28.
juni 2018 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
301 (folketingsåret 2017-18). Den 7. november 2018 sendte
børne- og socialministeren høringssvarene og et høringsno‐
tat til udvalget. Den 14. november 2018 sendte børne- og so‐
cialministeren supplerende høringssvar fra KL til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
børne- og socialministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
46
37
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
7
6
L 90 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1987084_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
34
14
13
10
8
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
1