Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 9 Bilag 5
Offentligt
1970083_0001.png
Til lovforslag nr.
L 9
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 15. november 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
udlændingeloven
(Forbud mod proformaægteskab og Nationalt ID-centers rolle og funktioner m.v.)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem‐
mer af udvalget støtter lovforslaget, som udmønter aftalen
om indsatsen mod proformaægteskaber. Danmark skal ikke
være et land, hvor kriminelle bagmænd kan spekulere i at
give tredjelandsborgere mulighed for opholdstilladelse i Eu‐
ropa gennem proformaægteskaber. Derfor er det godt, at
Danmark nu på linje med andre lande indfører et forbud
mod proformaægteskaber og en skærpet kontrol med identi‐
tetsoplysninger.
For S og SF er det imidlertid også vigtigt at sikre, at der
fremover er et godt grundlag for at drive bryllupsturisme i
Danmark. S og SF vil derfor nøje følge den evaluering af de
nye regler, som er aftalt, efter 6 måneder og igen efter 12
måneder og i den forbindelse overveje, om der f.eks. er be‐
hov for at give kommunerne mulighed for at indføre et ge‐
byr for at vie udenlandske par.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget om et forbud mod proformaægteskaber. DF er helt
enig i, at der skal sættes alt ind på at undgå, at udenlandske
borgere kan omgå de regler, som vi har været med til at lave
for at stoppe ulovlig indvandring, hvilket bl.a. kan ske via
proformaægteskaber, når udenlandske par gifter sig i Dan‐
mark for at få ret til ophold i Danmark eller i et andet EU-
land. Ligeledes støtter DF naturligvis fuldt ud bekæmpelse
af menneskehandel, som Rigspolitiet har vurderet sker i vis‐
se tilfælde i forbindelse med proformaægteskaber i Dan‐
mark.
Når det er sagt, er lovforslaget set med DF’s øjne ikke
udformet stramt nok. I DF har vi den holdning, at lovforsla‐
get skal strammes meget mere op, for at det kan få den øn‐
skede effekt.
DF har derfor arbejdet på at få gennemført, at der skal
skrues op for antallet af personlige samtaler, man skal afhol‐
de med de udenlandske par, i de tilfælde, hvor der er mistan‐
ke om proformaægteskaber.
DF mener, at man med en personlig samtale med de par,
hvor der er mistanke om proformaægteskab, dokumentfalsk
el.lign., vil kunne komme en meget stor del af proformaæg‐
teskaberne til livs. Derfor undrer vi os over, at regeringen og
de partier, der står bag aftalen, ikke har været villige til at
skrue op for det, da det, for DF at se, må gå forud for alt an‐
det, at vi kommer illegal indvandring til livs. Men det har
desværre ikke været muligt at få dette med i lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer for lov‐
forslaget. EL er med i den stemmeaftale af 4. maj 2018 om
indsatsen mod proformaægteskaber, der danner baggrund
for lovforslaget. Lovforslaget er nødvendiggjort af, at politi‐
et har konstateret, at de hidtidige regler i ægteskabsloven
udnyttes af organiserede kriminelle, som tager sig godt be‐
talt for at føre EU-borgere sammen med statsborgere fra lan‐
de uden for EU, alene for at et proformaægteskab indgået i
AX021997
L 9 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 15/11-18
1970083_0002.png
2
Danmark kan give tredjelandsstatsborgere ophold i et af de
andre 27 EU-lande.
En række danske kommuner har udviklet en betydelig
bryllupsturisme. Denne turisme har stor betydning for særlig
de mindste af disse kommuner. EL forventer, at de nye reg‐
ler ikke sætter en stopper for bryllupsturismen, men bidrager
til at forhindre organiserede kriminelles udnyttelse af den re‐
lativt lette adgang for udenlandske par til at indgå ægteskab
her i landet.
For EL har det været afgørende, at den kreds af partier,
der er med i aftalen, 6 måneder efter etableringen af den
specialiserede enhed modtager oplysninger om antallet af
sager, som enheden har behandlet, og om enhedens sagsbe‐
handlingstid, og at partierne 1 år efter enhedens etablering
vil drøfte status på området. Hvis sagsbehandlingstiden viser
sig at være uforholdsmæssig lang, eller hvis bryllupsturis‐
men bliver markant påvirket af de nye regler, forventer EL,
at aftalepartierne vil tage de nødvendige skridt til at rette op
på forholdene.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og socialministeren sendte den 11.
juni 2018 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
269 (folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
børne- og socialministeren høringssvarene og et høringsno‐
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
børne- og socialministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf mi‐
nisteren har besvaret det ene, idet det andet spørgsmål blev
taget tilbage.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1