Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 9 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 9
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 15. november 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
udlændingeloven
(Forbud mod proformaægteskab og Nationalt ID-centers rolle og funktioner m.v.)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem‐
mer af udvalget støtter lovforslaget, som udmønter aftalen
om indsatsen mod proformaægteskaber. Danmark skal ikke
være et land, hvor kriminelle bagmænd kan spekulere i at
give tredjelandsborgere mulighed for opholdstilladelse i Eu‐
ropa gennem proformaægteskaber. Derfor er det godt, at
Danmark nu på linje med andre lande indfører et forbud
mod proformaægteskaber og en skærpet kontrol med identi‐
tetsoplysninger.
For S og SF er det imidlertid også vigtigt at sikre, at der
fremover er et godt grundlag for at drive bryllupsturisme i
Danmark. S og SF vil derfor nøje følge den evaluering af de
nye regler, som er aftalt, efter 6 måneder og igen efter 12
måneder og i den forbindelse overveje, om der f.eks. er be‐
hov for at give kommunerne mulighed for at indføre et ge‐
byr for at vie udenlandske par.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget om et forbud mod proformaægteskaber. DF er helt
enig i, at der skal sættes alt ind på at undgå, at udenlandske
borgere kan omgå de regler, som vi har været med til at lave
for at stoppe ulovlig indvandring, hvilket bl.a. kan ske via
proformaægteskaber, når udenlandske par gifter sig i Dan‐
mark for at få ret til ophold i Danmark eller i et andet EU-
land. Ligeledes støtter DF naturligvis fuldt ud bekæmpelse
af menneskehandel, som Rigspolitiet har vurderet sker i vis‐
se tilfælde i forbindelse med proformaægteskaber i Dan‐
mark.
Når det er sagt, er lovforslaget set med DF’s øjne ikke
udformet stramt nok. I DF har vi den holdning, at lovforsla‐
get skal strammes meget mere op, for at det kan få den øn‐
skede effekt.
DF har derfor arbejdet på at få gennemført, at der skal
skrues op for antallet af personlige samtaler, man skal afhol‐
de med de udenlandske par, i de tilfælde, hvor der er mistan‐
ke om proformaægteskaber.
DF mener, at man med en personlig samtale med de par,
hvor der er mistanke om proformaægteskab, dokumentfalsk
el.lign., vil kunne komme en meget stor del af proformaæg‐
teskaberne til livs. Derfor undrer vi os over, at regeringen og
de partier, der står bag aftalen, ikke har været villige til at
skrue op for det, da det, for DF at se, må gå forud for alt an‐
det, at vi kommer illegal indvandring til livs. Men det har
desværre ikke været muligt at få dette med i lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer for lov‐
forslaget. EL er med i den stemmeaftale af 4. maj 2018 om
indsatsen mod proformaægteskaber, der danner baggrund
for lovforslaget. Lovforslaget er nødvendiggjort af, at politi‐
et har konstateret, at de hidtidige regler i ægteskabsloven
udnyttes af organiserede kriminelle, som tager sig godt be‐
talt for at føre EU-borgere sammen med statsborgere fra lan‐
de uden for EU, alene for at et proformaægteskab indgået i
AX021997